Home amb jaqueta de motorista al costat d’una moto, una jaqueta negra sobre la moto i un guant blanc fent senyal d’aprovació en primer pla
ACTUALITAT

L'airbag per a motocicleta ja és obligatori i així és com funciona el líder: provat

L'airbag en moto fa passes de gegant pel que fa a la seguretat per al motorista, amb sectors on ja és obligatori

L'airbag i l'ensenyament ens demostren que la seva obligatorietat és un dels pilars sobre els quals se cimenta la seguretat dirigida cap al motorista.

La norma vigent s'actualitza incorporant aquest element de protecció per a tots aquells que pretenguin obtenir el carnet de moto, formant part de la indumentària necessària dins les classes pràctiques destinades a aquest fi.

Tant l'alumne com el professor han d'anar vestits amb un sistema d'airbag que compleixi la certificació EN 1621-4. És aquí on una marca de llarg recorregut en el món de l'equipament del motorista com Dainese pren protagonisme, trobant la millor manera d'extreure un sistema de funcionament complicat, però d'ús i manteniment extremadament senzills.

Armilla negra de protecció per a motoristes amb el logotip de Dainese i la inscripció D-air SYSTEM sobre una superfície grisa.
Ja és obligatori per obtenir el carnet de moto | LLL

Dainese D-air Smart: airbag professional de plena confiança

Dainese fa ni més ni menys que sis dècades dedicant-se a la cura del motorista, i com a exemple trobem en el desenvolupament del seu D-air Smart una bona manera d'entendre-ho sobre el terreny.

La tecnologia aplicada al servei de l'equipament motorista no només prové de molts anys d'intens estudi, sinó que també es troba directament vinculada a un extens desplegament professional dins de les competicions més rellevants.

Així, les successives versions dels sistemes d'airbag desenvolupats i comercialitzats per Dainese són fruit de tot això, destacant la seva aportació als pilots més destacats de MotoGP i WSBK en les seves diferents categories.

Detall d’una motxilla negra amb la inscripció Pair System i una etiqueta que indica accés a port de càrrega USB
Armilla Dainese D-Air Smart Air | LLL

Amb la comercialització de l'armilla tècnica Dainese D-air Smart, la marca italiana pretén posar sobre el terreny tot el seu saber fer amb un producte on la tecnologia desenvolupada aporta absoluta confiança, sense oblidar un pesreduït o l'ergonomia ideal perquè no resti gens al confort de l'usuari.

De fet, aquesta peça ideada específicament per rodar sobre terra i asfalt sota la línia de desenvolupament Dainese Smart Jacket, pot utilitzar-se tant en contacte directe amb el cos, per dins de la jaqueta, com ajustada sobre l'exterior de la mateixa.

Precisament per a aquest fi trobem zones elàstiques als costats, assistides alhora per pràctiques cremalleres que permeten enganxar a la superfície de contacte (cos o jaqueta) l'armilla Smart Air.

Tancament de cremallera en una peça de tela grisa amb detalls de xarxa
Zona d'ajust a la cintura amb cremallera | LLL

En un intent d'oferir extres d'utilitat que trobaries a faltar en posar-te el D-air sobre la teva jaqueta tècnica de moto, Dainese aporta una butxaca vertical d'àmplia capacitat facilitant que tinguis a mà objectes que necessitis com claus, comandament del garatge, targeta de crèdit per pagar a peatges, etc.

Tot sembla indicar que tant la seguretat com una perfecta adaptació al cos es troben garantides en el Dainese D-air Smart. Per comprovar-ho, ens el posem per rodar en moto realitzant trajectes tant urbans com extraurbans.

Detall d’una peça esportiva amb un cable USB connectat a un port ocult a l’interior d’una butxaca.
Abans de fer-lo servir, cal assegurar-se de la càrrega de la bateria | LLL

Abans de rodar, les primeres comprovacions

Dainese protegeix els seus productes fins i tot abans que te l'emportis a casa mitjançant un sistema que impedeix l'actuació del gas per causes externes. Així que el primer que hem de fer és connectar la presa de corrent al tanc on es troba l'ampolla de gas.

Un cop resolt, per cert, amb un accés senzill mitjançant cremallera perimetral i una altra específica al «centre d'operacions», serà aquí mateix on trobarem la presa USB-c amb la qual, com bé sabràs, obtindràs una càrrega més ràpida i consistent mitjançant un endoll estàndard i el transformador del teu mòbil; si ho fas per port USB al teu ordinador, per exemple, els temps s'allarguen.

Amb la càrrega al cent per cent de la seva bateria de liti, capaç d'oferir energiafins a 12 hores, només queda posar-lo en marxa i, mitjançant l'aplicació gratuïta oferta per Dainese per a IOS i Android (Dainese D-air), registrar el producte i ajustar-lo a les teves necessitats; entre elles, el teu àmbit de conducció per establir els temps d'execució més adequats: mode Racing a partir de 50 km/h o mode Road des de 10 km/h.

Una mà sosté una etiqueta d’un xalec de motorista amb la inscripció THE SAFETY OF AIR FASTEN TO SWITCH-ON i el logotip de Dainese i D-air visibles a la peça.
El clip superior de la cremallera activa l'armilla | LLL

Ara sí, ja ens el podem posar per sortir a rodar. Primer ho fem amb el Smart Air per dins de la jaqueta, amb la confiança que donarà la cobertura pròpia de fins a 7 protectors estàndard de la nostra peça tècnica habitual.

El clip que assegura el tancament superior de la cremallera serà el que posi en marxa el sistema de protecció, amb intermitències i vibracions inicials que ens indicaran tant el nivell de càrrega com l'«OK» que ens confirma el fet que es troba preparat per oferir-nos la protecció necessària, en cas de necessitar-la.

D'aquesta manera, el led de color morat serà l'encarregat d'això i, tan bon punt iniciem la marxa, el seu pas a color verd a la mínima velocitat detectada corroborarà la seva correcta disposició i armat. En cas que el seu sistema de giroscopis i la programació del seu programari detecti qualsevol possibilitat d'accident del pilot, s'activarà automàticament sense necessitat d'ancoratge a cap part de la moto.

Detall d’una protecció encoixinada negra amb orificis i fons groc fluorescent sobre una tela fosca
El confort interior s'ha estudiat al detall | LLL

La calor en ple estiu amb temperatures superiors a 30 graus ambientals és menys lesiva del que esperava, fins i tot portant-lo per dins en contacte directe amb una samarreta tècnica, si bé hi ha un petit «però»…

I és que fins i tot amb un pes francament contingut del conjunt, aquest contacte directe amb l'esquena, sense folres intermedis, incideix a tenir força present tot el sistema «enganxat» al cos, si bé trobem zones encoixinades amb coixinet extra per evitar-ho en la mesura del possible.

La veritat és que tampoc és una sensació desagradable ni insuportable que, tot s'ha de dir, té fàcil solució: muntar-lo per fora de la jaqueta, on controlaràs millor el parpelleig del led que t'indicarà, entre altres detalls, el nivell de càrrega restant.

Una mà sosté la solapa d’uns pantalons de motorista negres amb cremallera, botó metàl·lic i etiquetes visibles de les marques Dainese i D-air.
Una tira de tela vermella impedeix que es connecte de manera accidental | LLL

Pel que fa a rodar sota la pluja, per descomptat està preparat per a això, encara que llavors és més aconsellable portar-lo sota una peça impermeable i protegir-lo així tant com sigui possible, especialment per evitar el contacte de la bateria amb la humitat.

Lleuger i plenament eficaç

Sigui com sigui, les sensacions en plena marxa són les de qualsevol altre dia en moto, amb l'excepció de fer-ho en aquesta ocasió amb un sistema d'airbag lleuger i totalment eficaç fonamentalment en dors i esquena. Cal recordar també que la temperatura ambiental indicada per Dainese no hauria de ser superior a 40 graus centígrads, ni inferior a 0.

El seu funcionament autònom, d'engegada automàtica, llarga autonomia i confort general provat fins i tot amb altes temperatures de rodatge, ens porta a pensar que ja no té gaire sentit rodar sense un element «360» com el Dainese D-air Smart.

Obligatori en l'àmbit de l'ensenyament, sens dubte resulta alhora imprescindible per al dia a dia on cap de nosaltres ens trobem lliures de patir un accident de conseqüències incalculables… més contingudes sens dubte assistit per un sistema d'airbag fiable com el que ens proposa Dainese, per un PVP de 649 euros.

Detall d’un armilla de protecció per a motoristes amb logotips de Dainese i D-air i una etiqueta que indica la seguretat del sistema d’aire.
Aquest xalec es pot fer servir per fora o dins d'una jaqueta tècnica | LLL
➡️ Actualitat

Més notícies: