
Canvis a Espanya: Els motoristes hauran de portar-lo en pocs mesos, assegura la DGT
La DGT prepara l’ús obligatori de l’airbag per a motoristes a carretera interurbana a partir de 2026
La seguretat viària està en el punt de mira de la Direcció General de Trànsit (DGT). Especialment quan es tracta dels usuaris de moto. En els últims anys, el nombre d'accidents greus amb motoristes ha crescut.
Per això, la DGT ha decidit fer un pas endavant. I prepara una de les reformes més ambicioses fins ara. Una mesura que afectaria directament aquells que circulen en motos de gran cilindrada.

L'airbag seria obligatori per a motoristes el 2026.
A partir de gener de 2026, la DGT imposaria l'ús obligatori d'airbag a la carretera. Només afectaria motocicletes de tipus A, és a dir, les de més potència. L'objectiu és protegir millor el conductor en cas d'impacte.
La mesura encara està en fase de desenvolupament. Però ja ha estat confirmada per fonts oficials. La intenció és que l'airbag passi a ser part bàsica de l'equipament obligatori.
Aquest sistema ja s'utilitza en competicions com MotoGP. També està implantat en països com França o Itàlia. Ara, Espanya vol seguir el mateix camí.
Els models preferits són armilles o jaquetes amb airbag integrat. Dispositius que s'activen automàticament en detectar una caiguda. Així es redueixen lesions toràciques, abdominals i a la columna vertebral.
Els estudis mostren una taxa de mortalitat 12 vegades superior en moto respecte al cotxe. Molts accidents es produeixen per cops directes al pit. La DGT vol reduir aquest risc amb aquesta mesura.

On serà obligatori i per a quins motoristes.
L'ús de l'airbag seria obligatori només a carretera interurbana. Allà és on es concentren la majoria d'accidents greus. En zones urbanes, el seu ús serà recomanat, però no exigit de moment.
Tampoc serà obligatori per a ciclomotors o motos lleugeres. Només els conductors amb carnet A hauran de complir amb la normativa. De fet, des d'aquest juliol ja és requisit per treure's aquest carnet.
La mesura afectaria milers de motoristes a tot el país. Per això, el 2025 serà un any d'adaptació. Hi haurà campanyes informatives i possibles ajudes econòmiques.
L'airbag per a motoristes no és un caprici. És una resposta directa al nombre de víctimes en moto. La DGT busca reduir lesions greus i salvar vides.
El termini fins al 2026 permet que els motoristes es preparin. El preu de l'equipament és encara elevat. Per això, s'estudien mecanismes per facilitar-ne l'adquisició.

El que ve per als motoristes a Espanya.
Encara no s'ha descartat ampliar la mesura a les ciutats. Tot dependrà dels resultats a la carretera. Si es redueix el nombre de morts, la norma podria estendre's.
La DGT vol que els motoristes assumeixin el canvi com una millora, no una imposició. La seguretat serà la prioritat en els pròxims anys. L'airbag marcarà un abans i un després en la protecció sobre dues rodes.
En resum, gener de 2026 serà un punt d'inflexió. A partir de llavors, els motoristes de gran cilindrada haurien de portar airbag. Un canvi històric per salvar vides a la carretera.
Més notícies: