
11 marques de motos al selecte club dels 100 anys: i continuen donant guerra
Més d’un segle després, aquestes marques llegendàries continuen fabricant motos
Fa més de 135 anys va néixer la moto. Va ser el 1885, quan Daimler i Maybach van presentar el seu "Reitwagen", un rudimentari biciclo amb rodes laterals de suport i motor d'explosió. A partir d'aquí, centenars de marques han fet somiar generacions de motoristes.
La majoria van quedar pel camí. Però un grapat va aconseguir una cosa molt difícil en el món de la moto: sobreviure més d'un segle.
Algunes es van reinventar. D'altres van renéixer.
Només unes poques han arribat fins avui sense aturar mai la producció. En aquesta dècada dels 20 celebraven aniversaris rodons noms mítics com BMW i Moto Guzzi, 100 anys. Indian, Peugeot o Royal Enfield 120 i Benelli 110.

Altres marques històriques es van apagar pel camí.
És el cas d'Ariel, Sunbeam o Vincent al Regne Unit. També Laverda, Motobi a Itàlia o les nostres Bultaco, OSSA i Sanglas o tota una indústria francesa que va ser molt potent. Destaquen noms com Motobécane, Gnome & Rhône o Terrot.
Algunes, com Indian, han tornat amb força. I d'altres com Royal Enfield o Peugeot mai van desaparèixer del tot, tot i que van passar per moments difícils.
No és fàcil traçar la línia entre “marca activa” i “marca recuperada”. Ni tan sols és senzill fixar una data de naixement. Comptem des que es va fundar l'empresa o des de la seva primera moto?
Perquè moltes van néixer fent una altra cosa. Husqvarna va començar el 1689 com a armeria. Peugeot feia molinets des de 1810.
Kawasaki fabricava vaixells i trens. Yamaha, instruments musicals.
Ducati va néixer el 1926, però la seva primera moto és de 1946. Suzuki feia telers des de 1909.

Honda va ser, de totes elles, l'única pensada des del primer dia per fabricar motos.
Dit això, quines són les marques més antigues que segueixen vives? Aquestes deu tenen el privilegi.
Peugeot (1901)
Peugeot és una de les marques més antigues del món. Des de 1810 fabricava utensilis de cuina. El 1885 es va llançar a la bicicleta i el 1901 va presentar la seva primera moto, amb motor De Dion Bouton.

Avui segueix activa i amb plans ambiciosos. Els seus últims llançaments han estat l'espectacular XP 400 i la tornada a la moto de marxes amb les PM-01 i PM-03. La divisió de motos ha canviat diverses vegades de mans, però mai ha deixat de fabricar.
Indian (1901)
George Hendee i Oscar Hedstrom van fundar Indian el 1901 a Massachusetts. Era rival directa de Harley-Davidson.
El seu primer V-Twin va arribar el 1905. La seva història està lligada a les dues guerres mundials.

Va tancar el 1953, però va renéixer diverses vegades. La més exitosa, la de 2011, quan Polaris va rescatar la marca.
Avui fabrica una gamma completa amb l'esperit de sempre. El nom, el logotip i l'ànima segueixen intactes.
Royal Enfield (1901)
Nascuda com a fabricant d'agulles, Royal Enfield va fabricar la seva primera moto també el 1901. La seva connexió amb l'exèrcit britànic va marcar la seva evolució.
Als anys 50 van obrir fàbrica a l'Índia per subministrar al govern. La matriu anglesa va tancar el 1971, però la filial índia va continuar produint.

Avui és una marca global amb centres de disseny a Chennai i a Europa. Gaudeixen de gran èxit models com la nova Himalayan 450, la Meteor 350 o la ja àmplia gamma Twin 650.
Triumph (1902)
Siegfried Bettmann va fundar Triumph per importar bicicletes. El 1902 van muntar un motor belga en una bici i va néixer la seva primera moto.
Al llarg del segle XX va ser una referència. Va passar a mans d'Ariel, després a BSA i després al conglomerat NVT, juntament amb Norton o Villiers.

El 1983 va tancar, però John Bloor va comprar els drets i va rellançar la marca. Des dels 90, Triumph ha crescut sense parar. Avui produeix més de 60.000 motos a l'any i té models per a gairebé tots els segments.
Husqvarna (1903)
Fundada el 1689 per ordre reial sueca, Husqvarna va començar fent armes. Al segle XIX es va diversificar amb màquines de cosir, estufes o bicicletes. El 1903 va presentar la seva primera moto.
Durant el segle XX va ser una marca clau en motocross i enduro. El 1987 va ser venuda a Cagiva. El 2007 va passar a BMW i el 2013 a KTM, la seva actual propietària.

Avui segueix sent una marca amb identitat pròpia, molt present a l'off-road i també al carrer.
Harley-Davidson (1903)
Els germans Davidson i el seu amic William Harley van fabricar la seva primera moto el 1903. El 1904 ja produïen amb els seus propis motors.

El 1914 eren un gegant amb 16.000 unitats a l'any. Les guerres els van impulsar com a proveïdor de l'exèrcit.
Als anys 60 van passar a mans d'AMF. Va ser una època difícil.

El 1983 un grup d'inversors va recuperar la marca. Harley-Davidson va aconseguir mantenir la seva essència.
El seu estil custom va marcar època. Avui segueix evolucionant amb models com la Pan America o la gamma LiveWire elèctrica.
BSA (1910)
British Small Arms vol dir aquestes sigles. Així, és obvi a què es dedicava la companyia en un principi.
Es funda el 1861 i la seva primera moto es construeix el 1910. Als anys 50 arriba a ser una de les marques més grans del món.
Posteriorment pateix greus errors en la gestió i en el màrqueting. Per exemple, subestimar la competència japonesa a finals dels 50, va acabar amb la companyia als 70.

El 2021 reneix amb una especial monocilíndrica que recupera el nom Gold Star, de la mà del grup indi Mahindra.
Benelli (1911)
Va néixer a Pésaro, Itàlia, com a taller familiar fundat per Teresa Benelli. El 1919 van crear el seu primer motor.
El 1921 ja fabricaven motos completes. Van assolir fama amb les seves monocilíndriques de 4T.
Als 40 un dels germans va fundar Motobi. Ambdues marques acabarien al grup De Tomaso.
Als 70 van arribar les mítiques Benelli Sei, de sis cilindres. La marca va caure amb la crisi dels 80.

El 2005 va ser incorporada al Grup Keeway. Des de llavors, ha ressorgit amb models emblemàtics com la TRK 502. Avui és una de les marques amb més projecció al mercat A2.
Brough Superior (1919)
George Brough va crear el 1919 una marca destinada a l'elit. Les Brough Superior eren motos cares, potents i exclusives.
Es van fabricar només 3.000 unitats. Clients com Lawrence d'Aràbia les van fer llegendàries.

El 1940 va cessar la producció. El 2013, la marca va renéixer amb el disseny de Thierry Henriette.
Avui fabriquen motos de luxe a França, com la V2 de 990 cc i 102 CV, amb xassís de titani i frens de quatre discos. Cada unitat costa més de 60.000 euros.
Moto Guzzi (1921)
Carlo Guzzi i Giorgio Parodi, aviadors italians, van fundar Moto Guzzi en acabar la Primera Guerra Mundial. La seva primera moto de sèrie, amb motor monocilíndric horitzontal, donava 8 CV.
Es van fabricar 17 unitats el 1921. Aquest tipus de motor va continuar en producció fins als anys 70.
Moto Guzzi ha fet de tot: scooters, motocarros, 2T, fins i tot un motor V8 de curses. Als 70 va ser absorbida per De Tomaso.

Als 2000 va passar a Aprilia i després al grup Piaggio. Les V7, la V85 TT o les noves V100 i Stelvio mostren que Guzzi està més viva que mai.
BMW (1921)
Textualment aquestes famoses sigles signifiquen Fàbrica de Motors de Baviera. I per això va ser creada i, des de 1916 és el que feien: motors d'avió.
Sovint s'explica que l'escut blanc i blau famós són les hèlixs del morro de l'avió contra el cel, però no és cert: són els colors de Baviera.

El 1923 els havien prohibit fer motors d'avió, després de la gran Guerra. I van decidir fer una moto.
Va ser la R32. Ells mateixos havien fet per a altres marques de motos, com Helios o Victoria, un motor bòxer. Era transversal, això sí, i el cilindre del darrere s'escalfava massa.
Per a la R32 van decidir canviar l'orientació. Un cilindre a cada costat i problema de refrigeració resolt.

Va donar origen a l'arquitectura mítica que avui dia, més de 100 anys després, segueixen emprant en aquella fàbrica de motors de Baviera. Ara és una de les marques de motos grans més importants i rendibles del món.
A més, és una de les poques marques d'aquesta llista que no ha tancat mai ni ha canviat de propietaris en tot aquest temps.
EPÍLEG: Norton (1898) renaixerà aviat
Norton, una altra de les grans clàssiques angleses està a punt de renéixer per segona vegada a l'època moderna.
Es va fundar el 1898, va arribar al seu moment més brillant amb aquella Norton Manx de curses dels 50. Va ser una de les dues marques que es van unificar de la indústria anglesa que es va anomenar NVT als anys 70. Es va denominar Norton-Villiers-Triumph i va continuar viva fins gairebé els 80.

Pràcticament desapareguda llavors, va tornar a la vida fa pocs anys de la mà de Stuart Garner. Tanmateix, el 2020 va caure en fallida, després d'acusacions de frau al seu CEO.
Ara propietat dels indis de TVS està prevista la seva tornada a la producció amb l'última gamma de l'època Garner i alguna novetat més, dins d'aquest mateix 2025.
Més notícies: