Una dona somrient amb els polzes amunt i una persona conduint una motocicleta en un carrer envoltat d’arbres.
ACTUALITAT

Les 3 claus per afrontar una rotonda sense por d’equivocar-te... ni de confondre’t

Saps com has d'abordar una rotonda amb la teva moto? Ho fas sense pensar-hi? Potser hauries de fer-ho pel teu propi bé i pel de tothom

El fet de rodar per una rotonda s'ha convertit, avui dia, en un aspecte més de la conducció, especialment la desenvolupada per vies urbanes.

Molts dels encreuaments d'abans s'han convertit en això mateix, glorietes, amb un  fi primordial: facilitar la incorporació a una via.

Però no només això, sinó també per canviar de sentit, continuar per una via principal salvant-ne d'altres de secundàries que la "interrompen", etc.

Preus, ofertes, fitxes tècniques i imatges de TOTS ELS MODELS DE MOTOS I SCOOTERS del mercat 

Davant la profusió d'aquest tipus d'elements urbans aparentment nascuts per facilitar-nos la circulació, a la pràctica no sempre és així.

Vista aèria d'una rotonda envoltada de vegetació amb diversos cotxes i camions circulant per les diferents entrades i sortides de la cruïlla
No és cap misteri afrontar una rotonda, encara que de vegades ho sembla | FM

De fet, en nombroses ocasions els usuaris de la via no tenen en compte els factors fonamentals que regeixen la circulació en aquests punts.

No és res que manqui d'explicació amb una dosi mínima necessària pel que fa a sentit comú i, com no, la deguda educació. Vegem-ho.

1. És indiferent la forma d'accedir?

Per descomptat que no. Per desgràcia, trobem motoristes (i tants d'altres) que, aprofitant el forat, es fiquen "a sac" cap al carril interior, si n'hi ha.

Això no seria tan perillós si trobéssim la rotonda lliure de trànsit, però precisament se sol fer en veure el forat... "No tallo gas", pensarà.

Persona conduint una motocicleta de turisme equipada amb maletes laterals en una carretera a l’aire lliure
Entres ràpid en una rotonda? Podries causar problemes | Miguel Méndez

És important avançar, sí, però sense sembrar neguit entre altres conductors; que de sobte se'ls aparegui una moto pot arribar a provocar-ho.

No és tan complicat: en moto sempre tardem menys a situar-nos, fins i tot si el trànsit a la rotonda és dens i ho hem de fer des de parats.

Així doncs, el que caldrà serà acostar-nos a la rotonda aminorint la velocitat, comprovar si la nostra incorporació pot ser "neta" i... executar.

2. Per quin carril circulo?

Aquesta és una altra de les qüestions que causen controvèrsia, si bé en realitat amb una mica de sentit comú la solució resulta més que evident.

De fet, s'indica que la incorporació a una rotonda serà, gairebé sempre, pel carril de la dreta.

Un motorista amb casc i jaqueta negra pren una corba en un carrer arbrat mentre un cotxe blanc s’aproxima des del fons en un dia assolellat de tardor.
Si circules per dins, deixes lliure l'accés perquè altres conductors avancin | FM

Gairebé? Bé, però en cas de venir rodant per una carretera de doble carril per sentit, què fem?

La norma indica que haurem d'incorporar-nos pel carril de la dreta, si la rotonda es troba en carretera.

Persona amb casc i jaqueta de motorista conduint una moto en un carrer amb arbres i vegetació al fons
Roda per dins mentre trobes la teva sortida | FM

Però en vies urbanes serà irrellevant, tot i que haurem d'evitar el carril dret en cas d'estar ocupat i incorporar-nos pel de l'esquerra i, amb això, ocupar l'interior de la rotonda.

Un cop dins, se'ns presenta una altra situació de les que es podrien categoritzar com "la mare dels ous", Rodo per dins o per fora?

Com diem, depèn del tipus de rotonda, urbana o interurbana i, per tant, de com hi hagis accedit... Però després hi ha més.

Perquè l'has de travessar i la millor manera és fer-ho pel carril interior, per permetre la incorporació a la resta de conductors que hi conflueixen. Són per això.

3. Com he de sortir de la rotonda?

La resposta a aquesta pregunta és senzilla... Quan ho hagis de fer i sempre que tinguis lliure accés a la teva sortida! Una cosa tan senzilla es complica. Per què?

Diguem que "de tossuts no ens guanya ningú", i com que la nostra sortida és aquesta, just aquesta, a vegades intentem ficar la moto davant de la resta i apareixen les discussions.

Persona amb casc negre i jaqueta de motorista conduint una moto negra per un carrer arbrat amb un cotxe blanc al fons i fulles seques a terra
Si la propera és la teva sortida, indica-ho | FM

Entre altres motivacions, perquè a vegades ens entestem a fer-ho just a l'alçada de la sortida i, atenció, des del carril interior... cap a fora.

Així no. La norma i la lògica indiquen que pots voltar la rotonda per dins mentre permets la incorporació d'altres conductors. És clar, això té un límit.

Quin? Just el de la teva aproximació a la sortida que busques. Un cop superada la penúltima d'elles, canvia't al carril exterior de manera progressiva per abordar la teva.

I com fer-ho? Sempre indicant la maniobra. És la millor manera que la resta de conductors sàpiguen que "abandones". Sabran que ells ja podran accedir.

Persona conduint una moto blava clara en un carrer urbà amb trànsit i pas de vianants
Portis la moto que portis, senyalitza les teves maniobres, sempre | FM

Així és com s'agilitza el trànsit, s'eviten ensurts i, el millor, anul·lem la possibilitat de causar o patir un accident. Està a les nostres mans, i a les de tothom.

➡️ Actualitat

Més notícies: