
Dos famosos experts expliquen què vol veure la DGT a la teva motocicleta
Una sèrie de vídeos fa una crida a la consciència viària. No te'ls perdis
Ens trobem en un escenari on la sinistralitat de les motos segueix una corba ascendent preocupant.
És essencial que el sector no es limiti a assenyalar el problema. També ha d’actuar amb fermesa i coneixement.
En aquest context neix la campanya ARAS (Advanced Rider Assistance Systems), una iniciativa conjunta d’ANESDOR i Fundació MAPFRE per a la Direcció General de Trànsit.
L’objectiu és divulgar, amb rigor tècnic i vocació didàctica, la utilitat real dels sistemes avançats d’assistència a la conducció ARAS. Aquests elements els equipen cada cop més motocicletes avui dia.
El projecte s’ha materialitzat en una sèrie de deu vídeos divulgatius, ja disponibles en la seva totalitat des d’aquest mes de juliol.Dani Pedrosa i Ramon Forcada, experts en aquestes lides gràcies a les seves trajectòries a MotoGP, expliquen com funcionen aquests sistemes.
Ho fan amb claredat i precisió. I analitzen quins avantatges ofereixen i per què han de formar part de la nostra conversa diària com a usuaris de la moto.
El sector de la motocicleta sempre implicat en la seguretat
Aquesta iniciativa no es limita a un exercici de comunicació. És un pas ferm cap a la pedagogia viària.

Perquè la tecnologia salvi vides, primer s’ha de conèixer, després comprendre i, finalment, valorar.
Per això, juntament amb aquests vídeos, s’ha habilitat un espai web (aras.anesdor.com) on és possible consultar un document tècnic complet. Hi es detalla cadascun dels sistemes abordats a la sèrie.
D’entre els ARAS analitzats destaquen solucions com el control de tracció i el radar d’angle mort. També el sistema antiwheelie, la il·luminació adaptativa o la trucada d’emergència.

Però més enllà del desplegament de tecnologia, el veritablement revolucionari és l’enfocament. Es posa l’usuari al centre, es parteix de la seva experiència, dels seus riscos, dels seus hàbits.
D’aquesta manera es mostra com aquestes ajudes poden marcar la diferència entre una maniobra controlada i un accident.
L’anàlisi d’ANESDOR i Fundació MAPFRE
Com bé apunta José María Riaño, secretari general d’ANESDOR, la mitjana d’edat del parc motociclista espanyol supera els 17 anys. Això implica una manca estructural d’aquestes tecnologies a la majoria de les motos que circulen avui.
Divulgar els seus avantatges no és només un acte de conscienciació, sinó una necessitat estratègica si volem avançar en seguretat viària.
Jesús Monclús, des de Fundació MAPFRE, posa xifres a aquesta esperança. S’estima que una implementació generalitzada dels ARAS podria reduir fins a un 30 % la sinistralitat greu i salvar 150 vides cada any.

La tecnologia ja existeix, està madura i funciona. Ara el repte és un altre: que arribi a tothom, que s’integri, que no sigui un luxe, sinó un estàndard.
Perquè en el futur de la seguretat sobre dues rodes no hi caben excuses. Només acció, coneixement i voluntat de transformar.
Més notícies: