Motocicleta elèctrica vermella estacionada al costat d’un panell de control amb advertència de perill i efectes de llamps simulant electricitat
ACTUALITAT

Tot el que has de saber per no perdre't en l'univers de la moto elèctrica

Guia amb tot el que has de saber abans de passar-te a la mobilitat elèctrica

Les motos elèctriques  ja no són una promesa de futur. Són una realitat que avança ràpid, tant en tecnologia com en presència als nostres carrers.


No són majoria, ni de bon tros, però si estàs pensant a fer el salt, necessites entendre bé què ofereixen, quines limitacions tenen i què has de tenir en compte abans de comprar.

Persona amb casc i jaqueta reflectant dempeus al costat d’una motocicleta elèctrica BMW amb llamps simulats i una subestació elèctrica de fons
L'experiència és un grau: hem provat gairebé totes les elèctriques importants | Miguel Méndez

Nosaltres hem provat ja gairebé totes les que s'ofereixen al mercat, fins i tot aquelles que ja han desaparegut. I comencem a tenir clar què se'ls pot demanar i què és important.

Des d'aquesta experiència, et podem aconsellar amb una petita guia, clara i actualitzada, amb les claus per no perdre't triant moto elèctrica.

El context ha canviat

Si recordes, en temps moderns, cal anar fins als anys 90 per recordar les primeres elèctriques de la nostra generació.

Recordo aquell Peugeot Scoot´elec o els primers scooter Vectrix, fa ja més de 20 anys.

Persona conduint una moto elèctrica vermella amb casc blanc i jaqueta taronja per una carretera envoltada d’arbres
El Vectrix va ser un dels primers intents d’un escúter elèctric comercialment viable | formulamoto

Eren gairebé prototips experimentals. Ja no. Ha deixat de ser una raresa.

Tanmateix, la seva història és tan antiga com la pròpia motocicleta. Trobes motos elèctriques gairebé abans a la història que les de gasolina.

El  1867 Franz Kravogl va fer un cicle de dues rodes amb motor elèctric. Hi ha molts casos més.

Van esquitxant la història de la moto al llarg de tot el segle XX. Però cap d'aquests intents, com bé sabem, va aconseguir una difusió important.

Persona amb casc i roba de protecció blava conduint una motocicleta blanca per un camí de terra envoltat de vegetació
Quantya: la marca suïssa va intentar fa 20 anys vendre motos off-road | formulamoto

Havia de competir amb el motor d'explosió, una tecnologia que, al llarg de gairebé tot el segle XX, tenia molts més avantatges. Són temps en què el medi ambient o l'escassetat del petroli no eren importants.

Ha estat fins aquests últims anys quan la moto elèctrica ha començat a tenir sentit real com a alternativa.

Millors bateries, legislació més favorable i, també, un cost d'ús molt inferior al d'una moto tradicional l'han impulsat.

Persona amb casc groc conduint una moto elèctrica negra en una corba sobre asfalt
BMW CE-04: espectacular imatge per al gran elèctric actual de la marca | MM

Tot i així,  no tot són avantatges. Hi ha condicionants importants que has de conèixer abans de decidir-te per una.

La clau està a saber per a què la vols i si la seva tecnologia encaixa amb el teu estil de vida.

Avantatges i inconvenients

Entre els principals avantatges d'una moto elèctrica hi ha l'estalvi en l'ús diari.

El cost per quilòmetre és molt baix i amb menys d'un euro pots recórrer més de 100 km en molts casos.

Persona amb casc i jaqueta negra asseguda sobre una motocicleta tipus scooter grisa en un carrer amb arbres al fons
Nerva EXE: un projecte interessant que juga amb diferents formes de comercialització | MM

A més, no hi ha manteniment de motor, canvis d'oli ni embragatges que revisar. I, per descomptat, són vehicles silenciosos i lliures d'emissions en el punt d'ús.

En el costat oposat,  el gran inconvenient continua sent l'autonomia. Les bateries actuals encara no permeten cobrir grans distàncies excepte en models caríssims d'alta gamma.

A això s'hi suma el temps de recàrrega. Excepte que tinguis accés a un carregador ràpid, pots trigar diverses hores a omplir el “dipòsit”.

Persona amb casc groc fosforescent i jaqueta negra conduint una moto tipus scooter negra en un carrer urbà
El Segway ES300 ens va sorprendre fa un parell de temporades: bones prestacions i preu | MM

I no sempre és fàcil instal·lar un punt de càrrega a casa, especialment si vius en un edifici amb garatge comunitari.

El que ha fet possible l'avenç elèctric

La revolució elèctrica a la moto no ha vingut del món del motor, sinó de la tecnologia de consum.

Els telèfons mòbils i ordinadors portàtils  van impulsar l'evolució de les bateries de liti, que ara també impulsen les motos.

Persona conduint una motocicleta elèctrica davant d’un edifici modern amb banderes de la marca Yadea i diverses persones al fons
Yadea, el gegant de la moto elèctrica pot revolucionar el mercat amb la seva esportiva Kemper | Yadea

Davant de les antigues bateries de plom o níquel,  les de liti ofereixen més densitat energètica, pesen menys, permeten més cicles de càrrega i tenen menor efecte memòria.

Tot això ha estat clau perquè les motos elèctriques comencin a resultar pràctiques per a l'ús diari, almenys a ciutat.

I és una revolució en marxa, perquè les bateries de liti són el present. Tanmateix, fa un any vaig poder veure per mi mateix com un gegant com Yadea ja fabrica bateries de sodi. Resulten més capaces, més ràpides i més segures.

Què he de saber per triar moto elèctrica?

A l'hora de triar una moto elèctrica, aquests són els factors clau que has de valorar:

1. Tipus de bateria

És la peça més important del conjunt.  Les bateries de liti són avui per avui la millor opció per pes, eficiència i vida útil.

Però tingues en compte que no totes són iguals: hi ha diferents químiques, qualitats i sistemes de gestió electrònica.

Persona amb casc i jaqueta de protecció conduint una motocicleta per una carretera corba envoltada d’arbres
Zero és el referent actual en motos elèctriques, sens dubte | MM

Algunes motos encara munten bateries de plom o gel, més barates però poc recomanables.

2. Nombre de cicles de càrrega

Fixa't en la vida útil declarada pel fabricant. Un cicle és una càrrega completa.

Una bateria amb 1.000 cicles, per exemple, t'hauria de durar entre 50.000 i 100.000 km, en funció de l'autonomia de la moto.

Bateria negra amb pols positiu i negatiu juntament amb una explicació sobre com calcular la capacitat d’una bateria en quilowatts hora utilitzant la fórmula kWh igual a volts per ampere hora dividit entre mil, amb un exemple que dona com a resultat 2,88 kWh.
kWh: quilowatts hora. Aquesta és la mesura del "dipòsit" de l'elèctrica | formulamoto

Tingues en compte que  el preu de la bateria pot ser més del 70 % del preu de la moto completa.

3. Capacitat i voltatge

Una de les xifres més importants a l'hora de comparar motos elèctriques és la  capacitat total de la seva bateria.

Aquesta mesura indica  quanta energia pot emmagatzemar la bateria, igual que els litres al dipòsit d'una moto de gasolina.

Les marques més importants solen expressar-la en quilowatts hora (kWh). El punter scooter espanyol Ray 7.7 es diu així precisament per tenir aquesta capacitat a la seva bateria.

Persona conduint una moto elèctrica negra en un carrer urbà amb vegetació i una font al fons
Ray 7.7: un dels scooters elèctrics més eficients és espanyol | MM

I perquè tinguis clar quant “dipòsit” necessites:  aquesta Ray, en un ús normal, ronda els 100-150 km d'autonomia, sent un scooter de mida mitjana.

Una Zero de les més grans arriba a uns 17,3 kWh. I fa uns 200 km d'autonomia amb una conducció tranquil·la, però és molt més gran i pesada.

A vegades, marques més petites donen només voltatge i amperes, però pots convertir aquestes “mesures” en la que ens interessa.

Persona conduint una motocicleta elèctrica vermella per una carretera, portant casc i jaqueta de protecció
Soriano Giaguaro: un prototip d'esportiva elèctrica. Veurem si arriba a la sèrie | formulamoto

Multiplica els volts (V) de la bateria per la seva capacitat en amperes hora (Ah) i divideix entre 1.000:  kWh = (V × Ah) / 1.000

Com més gran sigui aquesta xifra, més autonomia tindrà la moto, encara que també pot augmentar el pes i el temps de recàrrega.

Però no et quedis només amb aquestes dades: fixa't en l'autonomia real declarada i compara-la amb el teu ús habitual.

4. Temps de recàrrega

La majoria de motos elèctriques necessiten entre 3 i 6 hores per a una càrrega completa amb carregador domèstic.

Algunes permeten càrregues ràpides en menys de dues hores, però requereixen punts de càrrega específics.

A més, aquestes recàrregues ràpides estan limitades, ja que afecten la vida útil de la bateria. Si sempre fas càrrega ràpida, et “carregaràs” la bateria ràpid. I entén el joc de paraules.

Persona amb casc i jaqueta negra conduint una motocicleta per una carretera corba envoltada de vegetació
Livewire: marques de sempre com Harley Davidson també venen elèctriques | Harley-Davidson

També, en scooters lleugers i motos petites trobes bateria extraïble, cosa que facilita la recàrrega a casa.

Però tingues en compte que arribar a casa amb el casc, el portàtil i la bossa d'esport pot complicar-te pujar, a més, dues bateries de “x” quilos  de pes.

5. Potència i parell motor

La potència es mesura en quilowatts (kW), però la veritat és que, legalment, també hauríem de parlar en kW en motors de gasolina.

En qualsevol cas, també sol venir acompanyada de la seva equivalència en cavalls i, si no, pots calcular-ho. No és difícil: CV = kW × 1,36

Però compte: moltes motos elèctriques estan limitades electrònicament per ajustar-se a normatives o al carnet de conduir corresponent.

Persona amb casc i jaqueta negra conduint una motocicleta blanca en un carrer amb palmeres
Zero FXE: divertida i lleugera, amb una resposta bestial. I 7,2 kWh | MM

A més, els motors elèctrics són de parell constant i el parell màxim és sempre allà. No com en els de gasolina, on s'assoleix a un determinat règim.

En les elèctriques, generalment, la corba de parell s'ha “dibuixat”  a la forma que el dissenyador vol que la moto lliuri la potència.

Però sempre, a mateixa potència, les acceleracions seran molt millors que en una moto de gasolina. I es deu a aquesta capacitat de lliurar parell del motor elèctric.

I es nota, i molt, aquest impuls.

Com es condueix una moto elèctrica?

En pujar a una moto elèctrica per primera vegada, notaràs el silenci gairebé total i l'absència de vibracions. No hi ha marxes ni embragatge, cosa que facilita molt la conducció.

Sí que van existir, no fa molts anys,  aquelles Brammo que sí incorporaven caixa de canvis per millorar l'eficiència o les sensacions en pilotar. Però no van tenir èxit.

Dues persones amb casc i jaqueta de protecció munten motocicletes esportives vermelles en una carretera
Fa temps vam enfrontar una Brammo i una Ducati | MM

Les motos de trial elèctriques continuen muntant caixa de canvis a causa de la seva especial necessitat de comptar amb diferents desenvolupaments. Però això és mera anècdota per a nosaltres.

Un dels aspectes que més crida l'atenció és la resposta instantània del motor. No hi ha retard.

A ciutat, això es tradueix en acceleracions netes i directes. Però també requereix precaució, ja que en obrir gas de cop des de parat pot donar una estrebada inesperada.

En la majoria de casos, notaràs que  tampoc hi ha retenció del motor  en deixar anar l'accelerador, com sí passa en una moto de gasolina.

Persona conduint una motocicleta elèctrica Brammo Empulse per una carretera amb el fons desenfocat
La Brammo tenia canvi de sis velocitats | MM

Això pot fer que necessitis adaptar el teu estil de conducció.

Algunes motos porten fre regeneratiu, que actua en tancar l'accelerador o en frenar, i recupera una mica d'energia durant la desacceleració.

Encara que no és molta, sí que ajuda a millorar l'autonomia i, sobretot, dona una experiència de conducció més propera al que estem acostumats.

El paper del programari: el cervell de la moto elèctrica

Un altre aspecte fonamental és la gestió electrònica.  El BMS (Battery Management System) monitoritza  càrrega, descàrrega, temperatura i funcionament general de les bateries.

El programari del BMS és el que  fa que les bateries siguin segures i duradores, i controla també el comportament de la moto.

Persona amb casc i jaqueta de motorista dempeus al costat d’una moto elèctrica en un entorn a l’aire lliure amb arbres al fons
Fabricat per Silence, Seat Mó | MM

És molt important, per això, que tant el maquinari com el programari d'aquest component siguin de qualitat.

Cada cop més motos permeten configurar l'estil de conducció a través del quadre o mitjançant apps mòbils. S'ajusta el nivell de regeneració, el mode de potència o la resposta de l'accelerador.

Conclusió: estàs preparat per a una moto elèctrica?

Una moto elèctrica  no és millor ni pitjor que una de gasolina. És diferent. Té avantatges clares a ciutat i per a trajectes diaris curts.

El seu ús és senzill, econòmic i cada cop més accessible.

En els segments com  el ciclomotor, el preu d'adquisició ja s'ha equiparat i, per tant, l'elèctrica té clares avantatges si estàs buscant simplement una solució de mobilitat.

Entre les  equivalents a 125 cc s'estan apropant. Algunes ja tenen bona qualitat i suficient autonomia sense ser molt més cares que les de gasolina.

Motocicleta elèctrica blanca i negra davant d’un fons blau amb llamps i text gran en groc que diu així és la moto elèctrica que necessites
La moto elèctrica que necessites. T'expliquem com serà | formulamoto

Per sobre d'aquest nivell de prestacions, les coses comencen a ser més complexes, amb motos realment més cares que les seves equivalents de gasolina.

I encara tenen limitacions importants en autonomia, temps de recàrrega i facilitat per repostar.

Si tens clar que el teu  ús serà principalment urbà, pots permetre't carregar-la a casa. Així prioritza l'estalvi davant de les sensacions clàssiques d'una moto. Aleshores estàs preparat per fer el salt.

Això sí, no compris a cegues. Informa't bé, compara dades, prova diferents models  i, sobretot, tingues clar quin ús li donaràs.

Triar bé la teva primera moto elèctrica és el primer pas per gaudir de veritat d'aquesta nova manera de moure's sobre dues rodes.

➡️ Actualitat

Més notícies: