Home somrient sostenint una matrícula davant d’una motocicleta groga
ACTUALITAT

Com matricular un ciclomotor com a històric pas a pas

La guia definitiva per aconseguir matricular com a històric el teu ciclomotor antic i tornar a utilitzar-lo al carrer

Fa uns mesos que es va aprovar el Reial decret 892/2024 que regula el procés de matriculació i legalització dels vehicles històrics. Amb aquesta legislació s'ha solucionat l'antic problema dels ciclomotors històrics.

Els ciclomotors de més de 30 anys poden ara matricular-se com a vehicles històrics. I d'una manera molt més senzilla i barata que abans.

Detall de la part del darrere d’una bicicleta antiga amb una llum vermella i una placa metàl·lica rovellada que diu Castelló 527 1971 Velomotor
Les antigues matrícules municipals ja només serveixen d’adorno | Formula Moto

S'està aixecant molta expectació i molts dubtes. Texpliquem com fer-ho pas a pas, segons el teu cas concret.

El primer: una fitxa tècnica actual

La documentació que tindràs quan acabis aquest procés és bàsicament la mateixa que la del cotxe o la d'una moto nova. Consisteix en una fitxa tècnica i un permís de circulació.

La fitxa tècnica descriu les característiques tècniques del ciclomotor (marca, model, fabricant, mides, pesos, cilindrada, etc). El permís de circulació defineix qui és el propietari, on resideixes i quin és el número de matrícula que correspon a la moto.

El primer, per tant, és obtenir aquesta fitxa tècnica. Necessites que la faci una ITV. Necessita saber quin model exacte és i quines característiques complia de sèrie quan era nou.

Document antic de certificat de ciclomotor emès pel Ministeri d’Indústria d’Espanya, Delegació Provincial de Barcelona, amb dades manuscrites i signatura, datat a Toledo el 21 de juny de 1975.
Certificat de característiques tècniques d’un ciclomotor antic | Formula Moto

Les ITV no tenen per què saber la història de cadascun dels models que han existit. Però hi ha clubs i associacions que sí que tenen aquest coneixement. Amb la nova llei són ells els que proporcionen aquesta informació.

La llei nova els denomina  Entitats Relacionades amb Vehicles Històrics. Són associacions, clubs o similars donats d'alta a la DGT. Els anomenem per les sigles  ERVH.

Una d'elles és el museu de la Moto espanyola d'Alcalá de Henares, que és la que ens ha proporcionat tota aquesta informació.

Per començar el procés de matriculació del teu ciclomotor, el que toca és adreçar-te a una d'aquestes ERVH.

L'ERVH et proporcionarà un certificat en què es fa constar quina moto és. També quines són les seves característiques principals de sèrie i si té alguna reforma de l'època. Així mateix  la data de fabricació.

Amb aquest certificat, la ITV realitzarà la fitxa tècnica que  serà la meitat de la nova documentació del teu ciclomotor.

A pel permís de circulació

La fitxa tècnica l'elabora la ITV, que és un organisme habilitat per les autoritats d'Indústria i reconegut per Trànsit. Però ara anem amb la segona part.

En què consisteix realment matricular un vehicle? En assignar un número a un vehicle concret, que el "uneix" legalment al seu propietari. Deixa registre d'aquesta relació als arxius de trànsit.

Aquesta unió es reflecteix en el permís de circulació. Diu que, en aquest cas, un ciclomotor és de tal marca i tal model, amb tal número de xassís. És a dir, aquesta unitat concreta, és d'una persona determinada (teva, en el teu cas).

Motocicleta clàssica de color vermell i blanc sobre una plataforma de treball en un taller amb fons blau
Una Derbi 49 de primera sèrie; un vehicle històric per dret propi | Formula Moto

Aquest número de xassís, que et pertany, se li assigna un número de matrícula determinat. Servirà per reconèixer-lo en el futur a Trànsit i davant l'autoritat. I tu vius en tal lloc, cosa que es reflecteix en aquest permís de circulació.

En bona lògica, hauràs de demostrar que és teu davant el funcionari de Trànsit. I per això la llei diu que hi ha tres formes.

La primera és que tinguis una factura. Has comprat el ciclomotor en una botiga i ells emeten una factura amb aquest número de xassís i el teu nom.

La segona és que l'hagis comprat a un particular. Hauria de constar llavors en un contracte de compravenda tant la identitat del venedor, la teva i el número de xassís del ciclomotor.

Però tingues en compte que en aquest cas necessitaràs acreditar qui sou tots. És a dir, necessites DNI del venedor i del comprador. I que no estiguin caducats.

Document oficial antic del Ministeri d'Indústria de Barcelona amb un segell de cinc pessetes i text que certifica les característiques d'un ciclomotor marca Derbi, datat el 1964 i signat per un enginyer en cap.
Alguns documents històrics són gairebé tan valuosos com els mateixos vehicles | Formula Moto

La tercera i, en el fons, més usada es l'anomenada "usucapió". Segons el codi civil,  si demostres que has tingut la moto com a teva durant més de tres anys, pots evidenciar que és teva.

L'acta de manifestacions

Al final, el normal és que un ciclomotor amb quaranta anys mai hagi estat matriculat. Legalment era poc més que una bicicleta. Llavors,no tindrà ni factures ni contractes ni res semblant.

La història més típica és que porti tota la vida al garatge de la casa familiar. O que te'l regalés algú del poble i poc més.

La manera de demostrar que és teu és gairebé sempre aquesta "usucapió". Però com es fa?

La veritat és que no has de fer res. Només anar a un notari que aixequi un acta en què tu afirmes que aquest ciclomotor és teu des de fa més de tres anys. Si pot ser, s'aporta algun document.

I es porten dos testimonis que saben que aquesta moto és teva des de fa anys. Això és suficient davant Trànsit per demostrar que és teva.

Ja gairebé tenim el permís de circulació.

Els impostos i els últims detalls.

Tots els vehicles paguen impostos, com saps. Els de l'Ajuntament s'anomenen impost de circulació i és el famós "numeret". El pagues cada any del teu cotxe o de la teva moto.

En molts casos, però no sempre, els vehicles clàssics poden estar exempts. I el teu ciclomotor ho és. Però és una cosa que depèn dels municipis.

En qualsevol cas hauràs d'anar a l'Ajuntament, amb la fitxa tècnica que t'han fet a la ITV. O bé pagues l'impost, o bé demanes el justificant de l'exempció.

Home gran amb barba i jaqueta de cuir muntant una bicicleta antiga per una carretera rural mentre somriu emocionat
El ciclomotor de la teva joventut pot circular ara una altra vegada pel carrer | Formula Moto

Quan són de segona mà o usats, com aquest cas, se sol pagar un impost de transmissions patrimonials. No obstant això, els ciclomotors estan exempts. Però a Trànsit sembla que no ho saben.

T'exigiran que passis per Hisenda i que et donin el justificant de l'exempció d'aquest impost. No té gaire sentit si sempre estan exempts, que ho estan, però així és.

Hauràs de portar també la fitxa tècnica i el document que demostri que la moto és teva. Normalment, l'acta de manifestacions.

La cirera del pastís: a Trànsit, a per la matrícula

Ja tens fitxa tècnica, impostos pagats i els seus rebuts a la mà o els justificants de l'exempció dels mateixos. També els DNI del venedor i el teu, no caducats i en vigor, i el contracte, la factura o l'acta de manifestacions.

És a dir, tens els documents que t'exigeixen per demostrar quina moto és, que està de sèrie i que és teva i que estàs al dia dels impostos que corresponen. Amb tot això, a Trànsit ja pots demanar la matriculació. En el fons, és que t'expedeixin el permís de circulació on hi haurà el número de matrícula que t'assignen.

Amb aquest permís de circulació ja pots anar al teu recambista perquè et faci la placa de matrícula (mida ciclomotor, fons blanc i comença per la H d'històric). I ja tens el teu ciclomotor matriculat.

Les preguntes que tothom es fa

Tinc el cartró, la fitxa tècnica, el certificat o com li vulguis dir original de la meva moto. Això no val com a fitxa tècnica?

- No. Està caducat, almenys, des de 1995, quan va canviar la llei. La fitxa tècnica d'un ciclomotor actual és com la d'una moto o la d'un cotxe normal.

Tinc un document de quan la vaig comprar al meu nom. No necessito res per demostrar que la moto és meva.

- No. És el mateix certificat i no té cap valor oficial. El omplien les mateixes botigues quan venien un ciclomotor i no hi ha còpia a Trànsit ni en cap registre.

Aquest ciclomotor el va comprar el meu pare/mare/amic i me'l va regalar o el vaig comprar. Tinc un contracte que em va fer fa vint anys

- No serveix si no tens un DNI EN VIGOR del venedor.

El meu ciclomotor sí que està matriculat, Té una placa de l'Ajuntament i un paper que em van donar.

- No serveix. El 1995 es va declarar caducat aquest sistema i es va donar un temps per matricular a trànsit. Si no es va fer, aquella matrícula local va deixar de tenir validesa i avui dia no serveix de res.

El meu ciclomotor no té pedals, s'han perdut. O l'escapament no és l'original. Passarà la ITV?

- El normal és que sí. Avui dia els pedals ja no són exigibles i la veritat és que a l'època als ciclomotors de marxes es treien.

No solen posar problemes. Els escapaments i altres reformes sí que són de l'època del ciclomotor, es permeten.

Cada quant passaré la ITV?

- Mai. Només la primera vegada perquè et facin la fitxa tècnica. Després està exempt.

➡️ Actualitat

Més notícies: