
Hi ha tres opcions perquè la moto es mogui: tu només en pots triar una
El sistema de transmissió és bàsic perquè la teva moto es mogui. Saps com? Quin és el millor? Quins són els seus avantatges?
El motor genera moviment. Però perquè la moto avanci, cal transmetre aquesta força a la roda del darrere.
I com es fa? Mitjançant la transmissió. Cadena, corretja dentada o cardan són els sistemes més habituals.
Cada un té els seus avantatges i inconvenients. I no totes les motos utilitzen el mateix.
Com comença la transmissió en moto
El moviment comença al cigonyal. En motos amb canvi manual, el moviment passa per l'embragatge i la caixa de canvis.
Allà, diferents engranatges modifiquen la relació entre voltes del motor i voltes de la roda. Més velocitat o més força, segons la marxa escollida.

En els scooters, el sistema és diferent. El cigonyal està connectat al variador. A dins hi ha rampes i pesos que actuen sobre una politja.
En girar més ràpid, els pesos separen la politja. La corretja es desplaça i canvia la relació de transmissió. Tot sense intervenció del pilot.
La corretja va del variador a l'embragatge centrífug. Aquest, en girar, acobla la transmissió a la roda del darrere. Així es posa en marxa.
És un sistema suau, sense estrebades. I l'habitual en scooters.
Cadena per a motos i corretja per a scooters?
No sempre. Hi ha scooters amb transmissió interna per pinyons o fins i tot cadenes ocultes.

Per exemple, el Suzuki Burgman 650 portava una cascada d'engranatges des de l'embragatge fins a la roda. El Yamaha TMax utilitza una corretja dentada final. I el BMW C650 feia servir cadena segellada, oculta sota un càrter.
En motos grans també hi ha varietat. Moltes utilitzen cadena. Altres, sobretot custom i touring, recorren a corretja o cardan.
Com funciona el cardan?
El cardan és un eix de transmissió. Pot sortir directament del canvi o a través d'un pinyó en angle.

Avui dia sol anar dins d'un braç tancat. Inclou articulacions per permetre el moviment de la suspensió.
A la roda del darrere, un grup d'engranatges transfereix el gir a la roda. Tot va segellat i amb bany d'oli.
Avantatges i inconvenients de cada sistema
Cadena: és el sistema més comú. Barat, resistent, fàcil de reparar. Però necessita neteja, engràs i ajust.
Permet canviar la relació final amb facilitat. Pots muntar un altre pinyó o corona i adaptar el comportament de la moto.

Això sí, embruta. I es desgasta amb el temps. Però si es trenca, normalment només cau a terra.
Corretja: no necessita engràs. No embruta. I és més silenciosa i suau que la cadena.
S'utilitza en motos custom, com Harley-Davidson, o en scooters premium. Dura molt i gairebé no necessita ajustos.
Però no suporta potències molt altes. I requereix components específics.
Cardan: gairebé no necessita manteniment. Només revisar el nivell d'oli del grup del darrere a les revisions.
A canvi, és més pesat. I genera inèrcies que afecten la conducció. Accelerar o reduir bruscament pot produir moviments laterals.

Els fabricants han treballat per eliminar aquest efecte. Avui, les millors motos amb cardan gairebé no ho acusen.
Això sí, si es trenca, pot ser greu. No és habitual, però passa.
Quin és el millor sistema de transmissió?
No n'hi ha un de millor per a tot. Cada sistema té el seu lloc segons el tipus de moto, ús previst i filosofia de marca.
La cadena és ideal per a motos esportives. La corretja va bé en custom o scooters. El cardan és perfecte per a turisme o llargues distàncies.
Tot depèn del que busquis. I de quanta manteniment estiguis disposat a fer.

Més notícies: