Motorista amb casc i guants circulant per una carretera al costat del logotip de la DGT i un avís d’advertència.
NOTÍCIES

Confirmat: la DGT avisa d’un gran risc per als motoristes quan fan servir el fre

Encara que frenar sembla un gest dels més senzills, és fonamental fer-ho de la manera més correcta per a evitar ensurts

Conduir una motocicleta requereix precisió, experiència i responsabilitat. Cada moviment compta, especialment quan es tracta de frenar. La Direcció General de Trànsit (DGT) ha llançat un avís important que tots els motoristes han de conèixer.

Frenar malament pot convertir-se en una trampa mortal. I no es tracta només d'anar ràpid o a poc a poc. El problema és en com s'aplica el fre i en quines condicions es troba la moto.

Persona amb casc negre conduint una motocicleta esportiva negra amb els llums encesos per una carretera al costat d’una zona verda.
La DGT insisteix que mai s'ha d'actuar de manera brusca | ChatGPT

El perill ocult en el fre davanter

El fre davanter és clau per aturar una moto, però també pot ser la seva amenaça més gran. La DGT insisteix que mai s'ha d'accionar de manera brusca. S'ha de fer de manera progressiva i controlada.

Per què? Perquè una frenada sobtada redueix de cop la velocitat de la roda davantera. Això genera un fort trasllat de pesos cap al tren davanter. En aquell moment, els amortidors es comprimeixen al màxim.

El pneumàtic davanter, aixafat contra l'asfalt, està sota màxima tensió. Si la moto no té sistema ABS, qualsevol sot pot fer que aquesta roda reboti. És llavors quan es produeix el bloqueig.

Una roda davantera bloquejada és un greu problema. Es perd adherència i, amb això, la capacitat de frenar de manera segura. La conseqüència directa: el pilot pot perdre completament el control de la motocicleta.

L'única manera de recuperar l'estabilitat és afluixant el fre. En fer-ho, la roda torna a girar i la moto pot respondre de nou. Però ja s'ha passat per un moment de risc extrem.

Persona conduint una motocicleta per una carretera envoltada d’arbres amb una muntanya al fons en un dia assolellat.
Si no tenim sistema ABS, qualsevol sot pot ser perillós | ChatGPT

I si s'utilitza només el fre del darrere?

Alguns motoristes pensen que és més segur utilitzar només el fre del darrere. Però això també té els seus inconvenients. En aquest cas, el trasllat de pesos cap endavant és menor.

Tanmateix, el fre del darrere no té la mateixa capacitat de retenció. Hi ha una diferència entre el que frena la roda i el que frena realment la moto. Aquesta descoordinació pot ser perillosa.

El resultat és que la roda del darrere pot bloquejar-se. I encara que el risc no és tan alt com amb la davantera, continua existint possibilitat de caiguda. A més, en situacions d'emergència, no és suficient.

Per això, la DGT recomana una combinació equilibrada d'ambdós frens. Sempre de manera suau i progressiva. I, si és possible, utilitzar una moto amb sistema de frens ABS.

Muntatge d'una carretera amb moto, casc i mitja cama d'un motorista i el logotip de la DGT
La formació és contínua, més enllà de treure's el carnet de moto | DGT

Aquest sistema ajuda a mantenir l'estabilitat en frenades brusques. Evita que les rodes es bloquegin i permet que el motorista conservi el control. És una tecnologia clau per a la seguretat.

Frenar en moto no és només prémer una maneta o trepitjar un pedal. És una maniobra tècnica que requereix atenció i coneixement. La vida del motorista pot dependre de fer-ho bé.

La DGT recorda que la formació contínua és essencial. Entendre com es comporta una moto en frenar pot marcar la diferència. I sobretot, respectar els límits i conduir amb precaució.

➡️ Notícies

Més notícies: