
La DGT dona un consell clau: aquest és l'accident més comú en moto a Espanya
Gairebé la meitat de les morts de motoristes el 2024 es van deure a aquest tipus d'accident, segons dades de la DGT
Cada any, milers de motoristes recorren les carreteres espanyoles. Però el que per a molts és passió i llibertat, també amaga perills. Un de cada tres morts en accidents de trànsit a Espanya anava sobre dues rodes.
Les xifres preocupen les autoritats des de fa anys. I la Direcció General de Trànsit (DGT) insisteix en la prevenció. Per això, ha identificat els quatre accidents més letals entre els motoristes.

En la seva darrera publicació, la DGT analitza els tipus de sinistre amb més víctimes mortals. Es tracta de sortides de via, invasions del sentit contrari, col·lisions laterals i encalços. Cadascun d’aquests accidents requereix atenció i mesures específiques.
L’objectiu és clar: reduir la sinistralitat en un col·lectiu especialment vulnerable. Més de 2.400 motoristes han mort en la darrera dècada a Espanya. Per això, la DGT també llança consells per evitar aquestes situacions.
Sortides de via: l’accident que més vides s’enduu.
El 2024, les sortides de via van ser el tipus de sinistre més mortal. Dels 278 accidents mortals en vies interurbanes, 131 van ser d’aquest tipus. I van deixar un balanç tràgic: 134 motoristes morts.
La xifra representa gairebé la meitat del total de morts. A més, aquesta tendència va en augment. Des de 2015, el nombre de víctimes per sortides de via ha crescut un 50%.

Les causes són conegudes: velocitat excessiva, distraccions, errors de càlcul i calçades en mal estat. Des de la Formació de Conductors de la DGT, Miguel Ángel Sánchez adverteix que "un mal càlcul pot fer que arribis a la corba massa ràpid". També recorda que cada motorista ha de conèixer els seus propis límits.
Segons la DGT, més de la meitat d’aquests accidents passen en corbes. Però també hi ha sinistres en rectes, on el risc no desapareix. La moto, per la seva pròpia naturalesa, requereix més concentració i precisió.
Altres tres perills greus per als motoristes.
El segon gran risc és la invasió del sentit contrari. El 2024, 41 motoristes van perdre la vida en aquest tipus de col·lisions. En la majoria de casos, el problema sorgeix en avançar sense visibilitat ni espai suficient.
Des de la DGT són clars: si no hi ha marge per avançar amb seguretat, és millor no fer-ho. I mai s’ha de superar el límit de velocitat de la via. Els avançaments mal calculats són una trampa mortal.
En tercer lloc, hi ha les col·lisions laterals. El seu origen sol estar en l’angle mort d’altres vehicles. El 2024 hi va haver 48 morts per aquest motiu.
El mal ajust dels retrovisors o la manca de senyalització agreuja el risc. La tecnologia ajuda, però no substitueix la vigilància del motorista. El millor és evitar circular a l’angle mort dels altres.

Finalment, hi ha els encalços. Encara que menys freqüents, van causar 31 morts el 2024. Succeeixen per diferències de velocitat o frenades inesperades.
La distància de seguretat és clau en aquests casos. També és important que els grups de motos circulin en formació alterna. Així s’eviten xocs en cadena i es millora la visibilitat del conjunt.
Pilar Real, de l’Observatori de Seguretat Viària, resumeix el repte: "La sinistralitat de les motos és més complexa". La vulnerabilitat, la visibilitat reduïda i la inestabilitat fan de la moto un vehicle que exigeix màxima atenció.
Més notícies: