Motociclista amb equip de protecció fent una maniobra entre cons de trànsit, amb el logotip de la Direcció General de Trànsit i una imatge d'un motociclista fent un gest d'aprovació.
NOTÍCIES

La DGT recorda que el carnet de motorista ha canviat per sempre

La DGT ha introduït canvis des del passat mes de juliol

El permís de moto a Espanya ja no serà el mateix. La Direcció General de Trànsit ha confirmat canvis que transformen completament la manera en què els aspirants obtindran el carnet de gran cilindrada. L'objectiu és clar: reduir l'alta sinistralitat dels motoristes i formar conductors més preparats des del primer dia.

Fins ara, la formació se centrava en pràctiques dins de circuit i en un nombre reduït d'hores en trànsit obert. Amb la nova normativa, aquesta proporció canvia de manera radical. Els cursos hauran d'incloure més temps en circulació real. Els alumnes sortiran a la carretera en situacions quotidianes, especialment en vies convencionals, que són les més perilloses.

Persona amb jaqueta de cuir i casc de moto cordant-se el casc al costat del logotip de la DGT i una bafarada groga amb un signe d’exclamació
Des de l'1 de juliol hi ha canvis | DGT, ca.formulamoto.es, Roberjzm

La nova estructura del curs és més exigent. Es mantindran tres hores de teoria, que fins i tot es podran fer online, però la part pràctica es reforça. Dues hores es realitzaran en circuit tancat i quatre hores estaran dedicades a la circulació oberta.

D'aquestes quatre, almenys dues es faran en carreteres secundàries. Es busca que l'alumne s'enfronti a avançaments, corbes, canvis de rasant i condicions reals de risc.

La DGT recorda els canvis

La normativa també regula el nombre d'alumnes per professor. En circuit tancat podran participar fins a cinc per instructor, però en la circulació oberta el màxim serà de tres. Amb això es pretén una atenció més personalitzada i un major control de l'evolució de cada aspirant.

L'equipament també s'actualitza. A partir d'ara, l'armilla airbag serà obligatòria durant les pràctiques. Tant els alumnes com els instructors l'hauran d'utilitzar. La mesura respon a la necessitat d'incorporar les noves tecnologies de seguretat des de l'etapa d'aprenentatge.

Un altre dels punts importants és la introducció de continguts sobre els sistemes d'assistència a la conducció, coneguts com a ARAS. Aquests dispositius comencen a ser comuns a les motos modernes i és fonamental que els motoristes sàpiguen com funcionen i quines limitacions tenen.

Motorista circulant per una carretera envoltada d’arbres amb el logotip de la DGT a la imatge.
Més pràctiques, cursos i altres canvis | DGT, ca.formulamoto.es, ChatGPT

Però les novetats no es limiten a l'accés al carnet A. També s'han creat cursos voluntaris de conducció segura i eficient dirigits a motoristes ja amb experiència. Aquests cursos tindran sis hores de durada, combinant teoria i pràctica. La seva finalitat és reforçar habilitats, millorar l'anticipació i ensenyar tècniques de conducció més defensives.

Aquells que els facin podran recuperar fins a dos punts en el permís de conduir, sempre que mantinguin saldo positiu. A més, s'oferiran en dues modalitats: conducció en entorn urbà i conducció en carretera convencional. D'aquesta manera, els motoristes podran triar l'àmbit que més s'ajusti a les seves necessitats.

La DGT insisteix que aquestes reformes són una resposta a una realitat preocupant. Cada any, un alt percentatge de víctimes mortals a la carretera pertany al col·lectiu motorista. Amb aquesta nova formació es pretén que els nous conductors arribin a la carretera amb més experiència i més recursos per afrontar situacions de risc.

En definitiva, el carnet de moto s'endureix en exigència, però guanya en seguretat. Els aspirants sortiran de l'autoescola amb més pràctica real, amb l'ús de tecnologies avançades i amb una preparació que abans només s'adquiria amb el pas dels quilòmetres.

➡️ Notícies

Més notícies: