Casc de motorista a terra amb un cercle que mostra una xinxeta vermella marcant una data en un calendari i un símbol d’advertència
NOTÍCIES

Hi ha un dia de la setmana de juliol en què és més probable que tinguis un accident de moto

Els dissabtes de juliol concentren els accidents de moto més greus segons un estudi de la Fundació LDA

A l'estiu, la carretera es converteix en un lloc més perillós per als motoristes. La combinació d'oci, bon temps i desplaçaments interurbans multiplica el risc. Però hi ha un dia concret que destaca per sobre de la resta.

Segons un estudi de la Fundació Línia Directa Asseguradora, els dissabtes de juliol són el moment més letal de l'any per anar en moto. I el tram més perillós és entre les 10 del matí i les 3 de la tarda. Si vas en moto, és el moment d'extremar precaucions.

Persona conduint una motocicleta per carretera amb un requadre que mostra una mà marcant una data en un calendari i una icona d’advertència.
La LDA assenyala al calendari el mes maleït per als motoristes | ca.formulamoto.es, Kwangmoozaa de Getty Images Pro, Sergeyparanchuk, Pexels de Sourav Mishra

El perfil de l'accident: home de 40 a 50 anys, en via interurbana

Aquest informe recull una dècada de dades, entre 2014 i 2023. I alerta d'una dada molt preocupant: els accidents mortals en moto han augmentat un 74 %. En cotxes, l'increment va ser només del 21 %.

La majoria de les víctimes mortals són homes. En concret, el 96 %, i el 26 % té entre 40 i 50 anys. Els sinistres passen sobretot en caps de setmana i a carretera.

A més, les sortides de via són la causa més comuna, ja que no sempre hi ha un altre vehicle implicat. El dissabte és el pitjor dia, especialment al juliol. Per això, compte els dissabtes de juliol.

Més del 50 % de morts van donar positiu en alcohol o drogues

Una altra dada molt alarmant: el 53 % de motoristes morts el 2023 va donar positiu en alcohol o drogues. Més de la meitat. Això mostra que la cultura del “zero zero” encara és lluny de ser una realitat.

I també qüestiona l'eficàcia de les polítiques de vigilància. S'insisteix en radars, però falten més controls d'alcoholèmia i drogues. És hora de revisar les prioritats.

A més, el 12 % de morts no portava casc. Això equival a més de 450 morts evitables en 10 anys. En ciclomotors, la dada és encara pitjor.

El 29 % dels accidents mortals es va relacionar amb l'excés de velocitat. Tot i que aquest percentatge pot tenir marge d'error, ja que depèn de l'atestat. Tot i així, és una dada a tenir en compte.

Persones brindant amb cerveses en un bar amb un cercle que mostra diverses ampolles de licor.
L'alcohol i les drogues, de nou responsables de la meitat de les morts a les carreteres | Pavel Danilyuk, Anna Tis

El mal estat de les carreteres agreuja el problema

La Fundació també posa el focus en les infraestructures. Les males condicions de les vies contribueixen directament als accidents. Aquí la DGT gairebé no assumeix responsabilitats.

De fet, un altre informe recent, de l'Associació Espanyola de la Carretera, adverteix del mateix. Més de la meitat de les nostres carreteres estan en mal estat. El dèficit de manteniment no para de créixer.

L'any 2022 hi havia 13.000 km en mal estat; el 2025 ja en són 34.000. Arreglar-les costaria 13.400 milions d'euros. Però si no s'hi inverteix, els riscos augmenten.

Carretera esquerdada amb una bandera d'Espanya superposada a la cantonada superior esquerra.
Més de la meitat de les nostres carreteres són en mal estat | Getty Images, sk de sansak@design, hapabapa

Per això, els motoristes demanen accions clares: reparar sots, utilitzar pintura antilliscant i eliminar guardarraïls perillosos. No és només un problema de conducta, també ho és d'entorn.

Mentrestant, els motoristes han de continuar protegint-se. Evitar l'alcohol, equipar-se bé i extremar precaucions els caps de setmana. Especialment al juliol.

➡️ Notícies

Més notícies: