
El missatge de la DGT sobre els cascos de moto: 'Has de ser conscient que...'
La Direcció General de Trànsit (DGT) ha recordat la importància d'escollir el casc que més s'adapta a tu
Quan es tracta de circular en moto, la protecció no és negociable. I en això, el casc és el primer escut del motorista. No n'hi ha prou amb portar-lo: cal saber triar-lo.
La Direcció General de Trànsit (DGT) insisteix que no tots els cascs serveixen. És fonamental que compleixin certs requisits que garanteixin seguretat i confort. L'elecció depèn també de l'ús que se'n vulgui fer.

Què diu la DGT sobre el casc ideal
Un casc ha de complir diversos principis clau. El primer és que estigui homologat a la Unió Europea i ho sabràs, perquè porta una etiqueta blanca amb la lletra "E" i un número. Aquesta és la teva garantia que el casc ha superat controls de qualitat.
També ha d'absorbir correctament l'impacte en cas de cop. És a dir, protegir tant el crani com la massa encefàlica. No tots els models ho fan amb la mateixa eficàcia.
L'aerodinàmica és un altre punt essencial. Un bon casc no estira del cap ni impedeix moviments laterals. També ha de permetre bona visibilitat frontal i lateral gràcies a un visor antivapor.
Tipus de casc: seguretat i comoditat
Els cascs integrals són els més segurs del mercat. Cobreixen completament el cap i la cara. Són els preferits per les associacions de motoristes.
Els models modulars, jet o semijet ofereixen una solució intermèdia. Són més còmodes per a trajectes curts a ciutat i es poden tancar per utilitzar-los a carretera. Però no protegeixen tant com els integrals.
Els cascs oberts o tipus casquet no sempre estan homologats. Solen ser els menys segurs i no es recomanen per a trajectes llargs o d'alta velocitat.

Triar la talla correcta: pas a pas
Saber la teva talla exacta és imprescindible. Envolta el teu cap amb una cinta mètrica per sobre de les celles i orelles. Aquesta mesura, en centímetres, correspon a la talla del casc.
Posa-te'l i mou-lo de costat a costat. Si el casc es desplaça sense moure la teva pell, és massa gran. Si dubtes entre dues talles, tria sempre la més ajustada: amb l'ús, s'afluixarà lleugerament.
Altres factors que has de tenir en compte
El casc ha d'estar ben ventilat. Ha de deixar passar aire per evitar el vapor i facilitar la respiració. Això pren importància en climes calorosos o a l'hivern.
Els motoristes que utilitzen lents de contacte han d'anar amb precaució. Algunes corrents d'aire poden generar molèsties o fins i tot fer que se'n desenganxin. En aquests casos, la DGT recomana utilitzar ulleres.
Encara que el casc pugui semblar incòmode al principi, especialment per a qui utilitza ulleres o té problemes de visió, és qüestió d'acostumar-s'hi. La seva protecció és insubstituïble.

Quan cal canviar el casc?
Un casc que ha patit un cop pot estar danyat encara que no ho sembli. Si cau des de més d'un metre i mig o ha estat en un accident, pot perdre la seva eficàcia. En aquest cas, canvia'l.
La DGT també desaconsella comprar cascs de segona mà. No pots saber si han rebut impactes o presenten fallades ocultes. El que és barat, en aquests casos, pot sortir molt car.
Finalment, recorda que la seguretat sempre ha d'estar per davant de la comoditat o el disseny. El casc no és només un accessori: és el que et pot salvar la vida.
Més notícies: