Persona amb jaqueta de cuir i casc de moto cordant-se el casc al costat del logotip de la DGT i una bafarada groga amb un signe d’exclamació
NOTÍCIES

El missatge de la DGT sobre els cascos de moto: 'Has de ser conscient que...'

La Direcció General de Trànsit (DGT) ha recordat la importància d'escollir el casc que més s'adapta a tu

Quan es tracta de circular en moto, la protecció no és negociable. I en això, el casc és el primer escut del motorista. No n'hi ha prou amb portar-lo: cal saber triar-lo.

La Direcció General de Trànsit (DGT) insisteix que no tots els cascs serveixen. És fonamental que compleixin certs requisits que garanteixin seguretat i confort. L'elecció depèn també de l'ús que se'n vulgui fer.

Persona conduint una motocicleta vermella per una avinguda urbana envoltada de cotxes i edificis.
En cas d'accident o cop, el nostre cap ha d'estar segur | Grok

Què diu la DGT sobre el casc ideal

Un casc ha de complir diversos principis clau. El primer és que estigui homologat a la Unió Europea i ho sabràs, perquè porta una etiqueta blanca amb la lletra "E" i un número. Aquesta és la teva garantia que el casc ha superat controls de qualitat.

També ha d'absorbir correctament l'impacte en cas de cop. És a dir, protegir tant el crani com la massa encefàlica. No tots els models ho fan amb la mateixa eficàcia.

L'aerodinàmica és un altre punt essencial. Un bon casc no estira del cap ni impedeix moviments laterals. També ha de permetre bona visibilitat frontal i lateral gràcies a un visor antivapor.

Tipus de casc: seguretat i comoditat

Els cascs integrals són els més segurs del mercat. Cobreixen completament el cap i la cara. Són els preferits per les associacions de motoristes.

Els models modulars, jet o semijet ofereixen una solució intermèdia. Són més còmodes per a trajectes curts a ciutat i es poden tancar per utilitzar-los a carretera. Però no protegeixen tant com els integrals.

Els cascs oberts o tipus casquet no sempre estan homologats. Solen ser els menys segurs i no es recomanen per a trajectes llargs o d'alta velocitat.

Persona col·locant-se un casc de motocicleta al costat de dues imatges circulars que mostren un agent de trànsit escrivint una multa i un membre de la Guàrdia Civil de Trànsit d’esquena.
Els cascos integrals són els més segurs del mercat | Europa Press, ca.formulamoto.es, rjankovsky

Triar la talla correcta: pas a pas

Saber la teva talla exacta és imprescindible. Envolta el teu cap amb una cinta mètrica per sobre de les celles i orelles. Aquesta mesura, en centímetres, correspon a la talla del casc.

Posa-te'l i mou-lo de costat a costat. Si el casc es desplaça sense moure la teva pell, és massa gran. Si dubtes entre dues talles, tria sempre la més ajustada: amb l'ús, s'afluixarà lleugerament.

Altres factors que has de tenir en compte

El casc ha d'estar ben ventilat. Ha de deixar passar aire per evitar el vapor i facilitar la respiració. Això pren importància en climes calorosos o a l'hivern.

Els motoristes que utilitzen lents de contacte han d'anar amb precaució. Algunes corrents d'aire poden generar molèsties o fins i tot fer que se'n desenganxin. En aquests casos, la DGT recomana utilitzar ulleres.

Encara que el casc pugui semblar incòmode al principi, especialment per a qui utilitza ulleres o té problemes de visió, és qüestió d'acostumar-s'hi. La seva protecció és insubstituïble.

Fotomuntatge de les mans d'un metge amb un informe d'imatge de fons i al capdavant una rodona vermella amb una mà amb ulleres i una caixa de lents de contacte
Si fas servir lentilles, en moto és millor portar ulleres | Getty Images, 89Stocker, Pavel Muravev

Quan cal canviar el casc?

Un casc que ha patit un cop pot estar danyat encara que no ho sembli. Si cau des de més d'un metre i mig o ha estat en un accident, pot perdre la seva eficàcia. En aquest cas, canvia'l.

La DGT també desaconsella comprar cascs de segona mà. No pots saber si han rebut impactes o presenten fallades ocultes. El que és barat, en aquests casos, pot sortir molt car.

Finalment, recorda que la seguretat sempre ha d'estar per davant de la comoditat o el disseny. El casc no és només un accessori: és el que et pot salvar la vida.

➡️ Notícies

Més notícies: