Sortidors de gasolina en primer pla i una motocicleta en un cercle ressaltat
NOTÍCIES

Nacho Rabadán, expert en gasolina i tot el que has de saber sobre el low cost i la teva moto

Les gasolines low cost no fan malbé el motor, però la diferència rau en els additius i el control del producte

Omplir el dipòsit és cada cop més car. Per això, molts conductors opten per estacions de servei low cost. Aquestes gasolineres s'han multiplicat en els darrers anys arreu d'Espanya.

Tanmateix, encara hi ha dubtes sobre si el seu combustible pot fer malbé el motor. Especialment entre qui fa servir motocicletes o vehicles més sensibles. Per resoldre-ho, parlem amb experts i associacions del sector energètic.

Pla general de gasolinera Shell de nit, il·luminada pels seus propis cartells
Cada cop més conductors opten per benzineres més barates | Getty Images

És segur repostar gasolina low cost?

La resposta curta és sí. Nacho Rabadán, director general de la Confederació Espanyola d'Empresaris d'Estacions de Servei (CEEES), ho explica amb claredat. “No pot fer malbé el motor, sempre que compleixi les especificacions legals”.

Això sí, Rabadán matisa dues qüestions clau. La primera és que tota gasolina ha de respectar els paràmetres legals. La segona, que a Espanya existeix un problema seriós amb el frau fiscal en hidrocarburs.

De fet, moltes operacions contra el frau fiscal han revelat també adulteració del producte. En aquests casos, sí que podria haver-hi riscos. Però si el carburant compleix la normativa, no hi ha cap problema per al motor.

Una estació de servei amb diversos cotxes estacionats sota un sostre taronja i blau, amb assortidors de combustible i un edifici de fons.
Hi ha algunes marques de baix cost que ja tenen molt bon feedback | Plenoil

On és, doncs, la diferència?

La directora de Comunicació de l'Associació de la Indústria del Combustible (AICE), Inés Cardenal, assenyala que no són dolentes. Afegeix que la qualitat és més gran a les grans marques com Repsol, BP o Galp i els additius que hi afegeixen.

Aquests additius no són obligatoris, però sí recomanables. Milloren el rendiment, ajuden a netejar el motor i allarguen la seva vida útil. Encara que no portar-ne no implica dany, sí que pot implicar menor eficiència.

L'investigador Carles Fité, de la Universitat de Barcelona, ha comparat gasolines convencionals i low cost. En les seves anàlisis no va trobar diferències substancials en els compostos base. Totes dues compleixen els requisits físics i químics per a la seva venda.

Sí que va detectar diferències en els additius, que poden arribar fins al 0,1% del producte. Són petites quantitats, però marquen la diferència. Ajuden a conservar millor el motor, sobretot amb l'ús prolongat.

Imatge de fons de diversos cotxes aparcats i una altra d'un tros del panell del cotxe amb l'indicador de benzina
Comprovat: les 'low cost' no són dolentes, només que no tenen els additius que beneficien el teu motor | Getty Images, shine.graphics

Totes les gasolines provenen del mateix lloc?

Tant les grans marques com les estacions automàtiques s'abasteixen als mateixos punts. La gasolina arriba des de les refineries a centres logístics repartits per tot Espanya. A partir d'aquí, cada empresa hi afegeix o no els seus propis additius.

Des de l'Associació d'Estacions de Servei Automàtiques (AESAE), Manuel Jiménez Perona ho explica de manera gràfica. “Tots venen el mateix producte. La diferència és si s'embolica o no amb cel·lofana”.

Muntatge amb una persona omplint el dipòsit d'un cotxe i tres cercles amb els logos de Repsol, Galp i Cepsa
Malgrat les gegants del petroli, repostar gasolina low cost és segur si es fa en un punt legal | Maria Sbytova

També des de l'OCU ho tenen clar: “L'única diferència és el preu”, assenyala el seu portaveu, Enrique García. En l'essencial, compleixen els mateixos requisits de qualitat. Per tant, repostar gasolina low cost és segur si es fa en un punt legal.

Així que si tens moto i dubtes entre repostar barat o en una marca premium, la clau és en l'ús que en facis. Per al dia a dia, la gasolina low cost compleix. Però si vols rendiment òptim, els additius poden marcar la diferència.

➡️ Notícies

Més notícies: