
Només el 25%: L’avís que acaben de rebre milions de conductors i motoristes
La Direcció General de Trànsit (DGT) mostra la seva preocupació després d’un informe sobre la sinistralitat a la carretera
La xifra és contundent i preocupant: més de 4.000 motoristes han mort en accidents de trànsit en els darrers deu anys. A això s'hi sumen més de 330.000 ferits, dels quals 31.000 van necessitar assistència hospitalària. Un escenari alarmant que ha portat a analitzar a fons què està fallant a les carreteres espanyoles.
La Fundació Línia Directa ha elaborat un estudi titulat Accidentalitat, lesivitat i percepció en els motoristes espanyols (2014–2023). L'objectiu és clar: entendre el perquè d'aquesta alta sinistralitat. Les dades, recollides durant una dècada, posen xifres a una realitat que cada cop preocupa més la DGT.

Radiografia de la sinistralitat en moto
L'informe revela que els morts en moto van augmentar un 44 % en deu anys. A més, els accidents mortals amb motos implicades van créixer un 74 %, davant del 21 % en turismes. Això situa els motoristes com un dels col·lectius més vulnerables a la carretera.
Però, sorprenentment, la majoria d'aquests sinistres no estan relacionats amb imprudències directes. Segons l'informe, els motoristes només tenen responsabilitat en entre el 20 % i el 30 % dels accidents amb cotxes implicats. Això trenca amb alguns tòpics i trasllada part del focus a altres factors.
Un d'aquests és el tipus de via, ja que les carreteres secundàries concentren la majoria dels accidents greus. El perfil més habitual de la víctima mortal: home d'entre 40 i 50 anys, que pateix una sortida de via en cap de setmana. Solen produir-se a l'estiu i en trams interurbans.
Els comportaments que més preocupen
Val la pena destacar que el 25 % dels accidents es produeixen per culpa del motorista, i que hi ha comportaments que preocupen. El 29 % dels accidents mortals estan relacionats amb l'excés de velocitat. El 12 % dels motoristes no portava casc, i un 8 % conduïa sense permís en vigor.
La manca de manteniment també és darrere de moltes infraccions. En la darrera dècada, les denúncies a motoristes han crescut un 30 % i ja superen el milió d'actes. Les més comunes són: circular sense ITV (29 %), excedir la velocitat (17 %) i no tenir assegurança (14 %).

Per regions, la sinistralitat varia de manera cridanera. Castella-la Manxa, Castella i Lleó i Navarra superen el 2,8 % de proporció de motos accidentades sobre el total. Mentrestant, Madrid, Catalunya i Aragó estan per sota de l'1,1 %.
Només el 25 % dels conductors afirma tenir plena consciència dels factors que més influeixen en els accidents de moto. La resta, o no ho sap o ho subestima. Aquesta manca de percepció i autocrítica és, segons la Fundació, un dels grans reptes de cara a la seguretat viària a Espanya.
Més notícies: