Persona amb casc i vestit de motorista conduint una moto esportiva per una avinguda urbana amb cotxes i arbres al fons.
NOTÍCIES

Només el 25%: L’avís que acaben de rebre milions de conductors i motoristes

La Direcció General de Trànsit (DGT) mostra la seva preocupació després d’un informe sobre la sinistralitat a la carretera

La xifra és contundent i preocupant: més de 4.000 motoristes han mort en accidents de trànsit en els darrers deu anys. A això s'hi sumen més de 330.000 ferits, dels quals 31.000 van necessitar assistència hospitalària. Un escenari alarmant que ha portat a analitzar a fons què està fallant a les carreteres espanyoles.

La Fundació Línia Directa ha elaborat un estudi titulat Accidentalitat, lesivitat i percepció en els motoristes espanyols (2014–2023). L'objectiu és clar: entendre el perquè d'aquesta alta sinistralitat. Les dades, recollides durant una dècada, posen xifres a una realitat que cada cop preocupa més la DGT.

Primer pla d'un cotxe accidentat
L'informe recull més de 4.000 morts a les carreteres en 10 anys | Getty Images

Radiografia de la sinistralitat en moto

L'informe revela que els morts en moto van augmentar un 44 % en deu anys. A més, els accidents mortals amb motos implicades van créixer un 74 %, davant del 21 % en turismes. Això situa els motoristes com un dels col·lectius més vulnerables a la carretera.

Però, sorprenentment, la majoria d'aquests sinistres no estan relacionats amb imprudències directes. Segons l'informe, els motoristes només tenen responsabilitat en entre el 20 % i el 30 % dels accidents amb cotxes implicats. Això trenca amb alguns tòpics i trasllada part del focus a altres factors.

Un d'aquests és el tipus de via, ja que les carreteres secundàries concentren la majoria dels accidents greus. El perfil més habitual de la víctima mortal: home d'entre 40 i 50 anys, que pateix una sortida de via en cap de setmana. Solen produir-se a l'estiu i en trams interurbans.

Els comportaments que més preocupen

Val la pena destacar que el 25 % dels accidents es produeixen per culpa del motorista, i que hi ha comportaments que preocupen. El 29 % dels accidents mortals estan relacionats amb l'excés de velocitat. El 12 % dels motoristes no portava casc, i un 8 % conduïa sense permís en vigor.

La manca de manteniment també és darrere de moltes infraccions. En la darrera dècada, les denúncies a motoristes han crescut un 30 % i ja superen el milió d'actes. Les més comunes són: circular sense ITV (29 %), excedir la velocitat (17 %) i no tenir assegurança (14 %).

Persona conduint una motocicleta per una carretera envoltada d’arbres mentre una mà sosté una targeta verda d’inspecció tècnica de vehicles vàlida fins al 2025.
Circular sense ITV suposa gairebé el 30% de les infraccions | ca.formulamoto.es, ChatGPT

Per regions, la sinistralitat varia de manera cridanera. Castella-la Manxa, Castella i Lleó i Navarra superen el 2,8 % de proporció de motos accidentades sobre el total. Mentrestant, Madrid, Catalunya i Aragó estan per sota de l'1,1 %.

Només el 25 % dels conductors afirma tenir plena consciència dels factors que més influeixen en els accidents de moto. La resta, o no ho sap o ho subestima. Aquesta manca de percepció i autocrítica és, segons la Fundació, un dels grans reptes de cara a la seguretat viària a Espanya.

➡️ Notícies

Més notícies: