Un policia local d’esquena amb armilla reflectant i un motorista a la carretera al costat del logotip de la Direcció General de Trànsit.
NOTÍCIES

Només el 10 %: Trànsit alerta d’un error massa comú a les carreteres espanyoles

Les autoritats es mostren preocupades pel gran nombre de conductors que no respecten un senyal molt clar

Conduir en trams concrets requereix més precaució que en condicions normals. Tot i així, la majoria dels conductors no sempre adapta la seva circulació, com ho corroboren les dades més recents de la DGT. De fet, hi ha un cas concret en què la majoria de conductors fa cas omís a uns senyals que no poden ser més clars.

Recentment, Trànsit va llançar una campanya per vigilar les conductes dels conductors en trams de carretera especials. L'objectiu era controlar i sancionar els comportaments de risc. L'actuació se centrà en vies interurbanes amb alteracions del traçat.

Persona conduint una motocicleta per una carretera envoltada d’arbres amb una muntanya al fons en un dia assolellat.
Trànsit insisteix en la precaució que cal tenir a la carretera | ChatGPT

L'excés de velocitat, la infracció més comuna

Durant la campanya es van controlar 240.170 vehicles. D'aquests, 14.964 van ser denunciats per diverses infraccions. La més habitual: circular a velocitat inadequada en zones d'obres.

Només el 10% dels conductors respectava els límits en aquests trams. Es van formular 14.058 denúncies per aquest motiu. Això suposa el 86% del total de sancions registrades.

A més, es van detectar 462 casos de desobediència a senyals. Inclou senyals de trànsit, indicacions d'operaris, cons o balises lluminoses. També es va sancionar aquells que van ignorar els agents de trànsit.

Infraccions que agreugen el risc en obres

La campanya també va treure a la llum altres conductes perilloses. Per exemple, es van registrar 114 avançaments antireglamentaris. A això s'hi sumen 32 denúncies per no mantenir la distància de seguretat.

Hi va haver també 22 casos de canvis de carril indeguts. I 20 per conducció negligent, augmentant el perill per als treballadors i altres vehicles.

Les distraccions van jugar un paper important. Es va denunciar 174 conductors per utilitzar el mòbil al volant. També 175 per no utilitzar el sistema de seguretat adequat.

Un agent de trànsit en motocicleta circula pel carrer mentre unes mans sostenen diversos bitllets d’euro en primer pla.
Les autoritats estan decidides a corregir alguns comportaments de risc | Europa Press, Baris Kaykusuz, ca.formulamoto.es

Dins d'aquest grup, 172 no duien cinturó de seguretat i 3 conductors no utilitzaven el casc en vehicles on era obligatori. La DGT també va detectar 63 casos de consum d'alcohol. Altres 50 van donar positiu en drogues.

142 sinistres: una realitat preocupant

Es van arribar a registrar 142 accidents relacionats amb obres a la carretera. 23 d'aquests van implicar operaris que es trobaven a peu. Treballaven o caminaven a prop de la calçada.

Els 119 restants van afectar operaris dins dels seus vehicles. La seguretat d'aquests treballadors es veu clarament amenaçada per la imprudència al volant.

Per això, la DGT insisteix en la importància d'extremar les precaucions. Especialment quan el traçat canvia o la senyalització adverteix d'un tram en obres.

Un grup de treballadors sobre una bastida, a la part dreta un home amb la boca oberta sorprès, i al cercle, un contracte
Es van registrar 142 accidents relacionats amb obres a la carretera | Getty Images, Pexels

Conducció responsable: una assignatura pendent

La campanya va deixar clar que encara queda molt per fer. Les xifres són una crida d'atenció per a conductors i autoritats.

Respectar la senyalització en obres no és una opció, sinó una obligació. L'objectiu és clar: evitar accidents i salvar vides. La Direcció General de Trànsit continuarà amb aquestes campanyes. La seva meta és reduir els comportaments de risc i millorar la seguretat viària.

➡️ Notícies

Més notícies: