Vacances? Això està bé. Hi ha qui prefereix “passar” de la moto amb aquestes calors, però la veritat és que és una bona època per viatjar.
Per començar, tens més hores de llum. I pots aprofitar per rodar per aquells cims elevats o pel nord, on en altres estacions fa un fred que pela.
I, sens dubte, les trail són les actuals reines del món de la moto per a aquesta tasca. Menys limitades a l'hora d'escollir carreteres que una gran GT, resulten gairebé igual de còmodes. I moltes d'elles, tan divertides com una sport en carreteres amb corbes.
Viatjar amb una trail pot ser una gran idea a l’estiu | Voge
Anima't a viatjar amb ella. Això sí, perquè el viatge no es converteixi en un malson, cal revisar certs aspectes.
Una trail moderna no difereix gaire de qualsevol altra moto de la seva cilindrada en un ús quotidià. Però quan es tracta de passar hores al manillar, creuar zones remotes o combinar asfalt i camins, sí que hi ha elements que mereixen més atenció.
Abans de començar, recorda un consell bàsic: assegura't de tenir les eines necessàries i l'experiència suficient per fer qualsevol revisió o ajust.
Si no n'estàs segur, acudeix al teu taller de confiança. Moltes d'aquestes comprovacions afecten directament la teva seguretat i la de qui viatja amb tu. Que et serveixin aquests consells per assegurar-te que el taller ha revisat bé la teva moto.
Tria un pneumàtic adequat a l’ús que en faràs | MM
1. Pneumàtics
Són el contacte entre la teva moto i el terra, i d'ells depèn gran part de la teva seguretat. En un viatge llarg, amb la moto carregada i potser acompanyat, és fonamental que els pneumàtics estiguin en perfecte estat. A més, que siguin els adequats per a l'ús previst.
Si només rodaràs per asfalt, un pneumàtic de carretera t'oferirà millor adherència i més precisió de conducció. Si el teu viatge inclou trams de pista o camins, necessitaràs un model mixt que ofereixi tracció en terra sense sacrificar massa en carretera.
I si bona part de la ruta serà per camp, un pneumàtic amb tacs marcats és indispensable. D'aquesta manera, la moto trepitja amb seguretat, sobretot si parlem d'una trail que supera els 200 quilos.
En els darrers anys, la varietat de pneumàtics trail ha crescut i millorat notablement. Deixa't aconsellar per experts per encertar en l'elecció i, si cal, canvia les gomes abans de sortir.
Un pneumàtic nou és sempre més barat que un accident o una jornada perduda buscant un taller enmig de les teves vacances.
L’oferta de pneumàtics trail actual és molt diversa i àmplia | Continental
2. Pressions de rodes
Tan important com el tipus de pneumàtic és la pressió a la qual treballa.
En carretera, mantén les pressions recomanades pel fabricant o les que utilitzis habitualment, sempre ajustades amb criteri. Si alternes amb pistes, potser necessitaràs baixar una mica la pressió per guanyar tracció, però recorda tornar-la a pujar abans de tornar a l'asfalt.
En un viatge llarg, revisa les pressions cada pocs dies. Sobretot si hi ha canvis bruscos de temperatura o altitud, ja que influeixen directament en elles.
Portar un petit manòmetre portàtil o fins i tot una bomba manual pot salvar-te de rodar durant centenars de quilòmetres amb una pressió incorrecta.
Avui dia també tens petits compressors portàtils amb bateria recarregable, perfectes per a això.
Una revisió al taller pot ser una opció encertada | formulamoto
3. Llandes i radis
Moltes trail modernes munten llandes de radis, més resistents a cops i sots que les d'aliatge.
Si les teves són de radis exteriors, revisa després de cada jornada de camp que cap no estigui trencat o fluix.
Si són del tipus tradicional, amb càmera, assegura't abans de l'inici del viatge. La goma interior que cobreix les puntes dels radis ha d'estar en bon estat. Un radi que sobresurti pot punxar la càmera i deixar-te tirat.
El manteniment del kit de transmissió és important abans de viatjar | formulamoto
4. Transmissió
Si la teva moto té cadena, neteja-la i engrassa-la abans de sortir, i porta greix en esprai per fer-ho cada pocs dies o després de rodar sota la pluja o en camins polsegosos. En les trail amb cardan, revisa igualment el nivell i estat de l'oli del grup del darrere.
La transmissió és un component que, si falla, pot deixar-te immobilitzat o fins i tot provocar un accident. Una revisió i manteniment previs a la sortida és senzilla i evita disgustos.
Tingues en compte per on vas a rodar per regular les suspensions | Voge
5. Suspensions
En una ruta llarga, amb maletes i equipatge, les suspensions treballen més. Ajusta la precàrrega per compensar el pes extra i, si són regulables, adapta la compressió i l'extensió al tipus de terreny.
Al camp, unes suspensions més toves absorbiran millor les irregularitats; en carretera, més fermes et donaran estabilitat en corbes i frenades.
Revisa que no hi hagi fuites d'oli a la forquilla i mantén netes les barres i bieles, sobretot si travesses zones enfangades.
Segur que vols arriscar-te amb una bateria vella? | Formula Moto
6. Bateria
Que la bateria et deixi tirat a mitja d'un viatge és un problema. Si et passa enmig d'una pista perduda anant sol, és un gran problema. No surtis al camp amb una bateria al límit de la seva vida útil.
Arrencar a empenta una moto de més de 200 quilos sobre sorra, amb un pneumàtic de poca adherència, és gairebé impossible. I rescatar-la enmig d'una muntanya apartada tampoc és tasca senzilla.
Abans d'aventurar-te, assegura't que la bateria està en perfecte estat per evitar quedar-te tirat per una avaria tan simple.
En rutes llargues o complicades, mai vagis sol. Procura anar acompanyat almenys per una altra moto. Si les coses es torcen, és fonamental tenir una manera de demanar ajuda o de sortir de la zona.
Aprèn a fer servir l'electrònica de la teva moto. T'et facilitarà la vida | formulamoto
7. Electrònica i ABS
Les trail modernes compten amb modes de conducció, control de tracció i ABS desconnectable. Encara que sembli mentida, molta gent no utilitza aquestes possibilitats.
Aprèn a utilitzar-los abans del viatge: canviar entre modes pot transformar la moto d'asfàltica a camperola en segons, i desconnectar l'ABS al camp pot evitar-te ensurts.
Un error freqüent és oblidar ajustar aquests paràmetres al canviar de terreny, cosa que pot donar lloc a frenades menys eficaces en terra o pèrdues de tracció en asfalt mullat. "Per aquí a prop hi ha un arbust que porta el meu nom, a la sortida d'una baixada. Ens vam conèixer molt de prop un dia, baixant amb una GS, a la qual em vaig oblidar de desconnectar-li l'ABS..."
Simplement haver-ho revisat hauria evitat aquest "maldecap" | formulamoto
8. Comandaments, manillar i reposapeus
Comprova el bon funcionament de cables, manetes i pedals. És important verificar que estan ben engrassats i que els cables no tenen fils solts. Ajusta el manillar i les manetes perquè puguis conduir còmode dret si el viatge inclou trams de camp.
Si utilitzes reposapeus mixtos amb goma desmuntable, decideix abans de sortir quina configuració utilitzaràs en cada etapa. En fang o amb botes, els metàl·lics dentats ofereixen millor adherència; en carretera, la goma és més còmoda.
Viatjar amb l’equipament correcte fa la ruta més còmoda | MM
9. Tu, el pilot
Portar una trail gran carregada i per pistes no és el mateix que fer-ho per asfalt. Si el teu viatge inclou trams off-road, repassa les teves habilitats de conducció en terra.
Practicar abans en zones controlades pot marcar la diferència entre gaudir o patir en el viatge. Els cursos especialitzats són una gran opció, quan són en escoles de prestigi, i t'ensenyaran tècniques útils per a diverses situacions.
No oblidis que el pes extra de l'equipatge i el combustible afecta el maneig, sobretot en maniobres a baixa velocitat.
No et compliquis la vida: que els passos difícils no superin el teu nivell | Zontes
10. Equipament
Un viatge llarg exigeix equipament adequat: casc integral o modular, jaqueta i pantaló amb proteccions, guants, botes de canya alta i, si és possible, espaldera. L'equipament, com tots sabem, evita lesions en les caigudes, però en aquest cas és important fins i tot sense caure.
Si sortiràs de l'asfalt, donar una puntada a una pedra sense voler és fàcil. O colpejar amb la mà una branca, el casc o acabar recolzat a l'espatlla en un pas complicat.
És molt important portar un equipament adequat. I a més, si l'has triat bé, és més còmode que una altra roba.
Porta també roba adaptada al clima que trobaràs. Incorpora un telèfon mòbil amb carregador per a la moto, GPS o mapes físics, i suports resistents per portar-los a la vista.
Un accident o una avaria en un lloc remot serà més fàcil de gestionar si tens com comunicar-te i orientar-te.
Renta la moto en els repostatges i més si has fet off-road | formulamoto
11. Neteja
Encara que de viatge no sempre és fàcil, procura netejar la moto cada pocs dies, sobretot si ha rodat per fang o zones polsegoses. Una neteja ràpida evita que la brutícia desgasti prematurament components com la transmissió, suspensions o frens.
Mantenir la moto en bon estat durant el viatge no només allarga la seva vida útil: també fa que gaudeixis més cada quilòmetre. I és fàcil i barat quan repostes.
Revisa pastilles, discos... i líquid | Formula Moto
12. Sistema de frens
Abans de sortir, comprova el gruix de les pastilles, l'estat dels discos i que no hi hagi vibracions en frenar. Si alternaràs asfalt i pistes, recorda que la frenada en terra requereix més tacte. Substituir unes pastilles gastades abans de viatjar és una inversió mínima comparada amb les molèsties d'haver-ho de fer en ruta.
Els llums LED moderns no requereixen tanta revisió. Però no està de més comprovar que funcionen | Voge
13. Il·luminació i visibilitat
En un viatge llarg és probable que rodaràs de nit o en condicions de poca llum. Revisa que tots els llums funcionin correctament, tant curts, llargs, intermitents i pilot del darrere.
Considera instal·lar fars auxiliars si el recorregut inclou zones rurals o de muntanya. Poden ser útils i a més en aquestes motos solen quedar molt bé.
Una moto ben a punt ajuda a gaudir del viatge. No oblidis el recanvi bàsic | formulamoto
14. Torns i fixacions
Les vibracions prolongades afluixen torns, sobretot en motos carregades. Revisa defenses, portaequipatges, suports de maletes, cúpula i miralls. Un simple ajust previ pot evitar que un accessori es perdi o es trenqui en plena ruta.
Feliç revisió i bones vacances amb moto | formulamoto
15. Eines i recanvis bàsics
Porta sempre un kit d'eines adaptat a la teva moto, fusibles i bombetes de recanvi, kit antipinxades o càmeres, desmuntables i cinta americana. Són lleugers, ocupen poc i poden salvar-te el dia si sorgeix una avaria menor lluny d'un taller.