Honda Institut de Seguretat a Barcelona compleix 30 anys
ACTUALITAT

30 anys sent la marca que ven més motos i amb la millor escola de formació

Des del seu origen als anys noranta, l'Honda Institut de Seguretat ha estat més que un centre de formació

El popularment conegut com a HIS és una pedra angular en la construcció d'una cultura motociclista conscient, tècnica i responsable. El que va començar com una iniciativa modesta a la perifèria de Barcelona ha acabat consolidant-se com a referent en educació viària. I no només a Espanya, sinó a tot Europa.

La història del HIS arrenca el 1992. Honda aposta per la formació des de l'arrel, aprofitant els terrenys de prova de Montesa a Esplugues de Llobregat. Amb més voluntat que mitjans, es van iniciar cursos de cap de setmana orientats als més joves.

Honda Institut de Seguretat a Barcelona compleix 30 anys
S'empren tant motos aptes per a l'A2 com scooters | Honda

Era un intent de sembrar la llavor de la responsabilitat al manillar des d'edats primerenques. Ja aleshores s'entenia que la clau no era imposar normes, sinó formar criteri.

Una decisió pionera en pro de la seguretat

Honda va anar més enllà: va enviar els seus instructors al Japó per impregnar-se de la filosofia de seguretat que la marca cultiva des de fa dècades. Fruit d'aquesta visió, el 1996 es van inaugurar noves instal·lacions a Santa Perpètua de Mogoda.

L'oferta s'estén des de scooters de 50 cc fins a motos de 250. Amb elles, al HIS s'han format tant usuaris novells com motoristes amb una mica més d'experiència.

Honda Institut de Seguretat a Barcelona compleix 30 anys
També s’empren mitjans pràctics de formació audiovisual | Honda

L'any 2009, i després d'un desenvolupament intensiu, el HIS va obrir la seva seu definitiva. Es tracta d'una instal·lació de 20.000 m².

Disposa de circuits d'asfalt i zones de baixa adherència. També amb àrees off-road i aules equipades amb simuladors.

La inversió, que va superar els quatre milions d'euros, va ser el reflex d'una convicció profunda. Es refereix al fet que la seguretat no és un accessori, és part intrínseca de la motocicleta.

Honda Institut de Seguretat a Barcelona compleix 30 anys
La pista per a la prova d'ABS és una de les estrelles de l'HIS | Honda

Aquest compromís va adquirir encara més rellevància a partir de 2003, quan l'augment de les matriculacions va venir acompanyat d'un increment preocupant de la sinistralitat.

En resposta, Honda va aprofundir en l'anàlisi de causes, detectant mancances tècniques, desconeixement del funcionament de l'ABS i un parc mòbil envellit. Segons el HIS, fins al 70 % de les motos en circulació no incorporen frens antibloqueig. Això exigeix no només conscienciació, sinó formació pràctica real.

Honda Institut de Seguretat a Barcelona compleix 30 anys
La formació és tan exigent com útil | Honda

Avui, el HIS és l'únic centre gestionat íntegrament per un fabricant a Espanya, i les seves xifres parlen per si soles. Ha reunit més de 30.000 alumnes des de la seva obertura, una millora mitjana de 2,4 punts en les avaluacions després del curs i una taxa de recomanació superior al 40 %.

El 33 % dels seus participants té menys de tres anys d'experiència i un de cada cinc repeteix formació. No és casualitat.

Honda Institut de Seguretat a Barcelona compleix 30 anys
Les pautes de formació procedeixen de mètodes desenvolupats al Japó | Honda

L'ensenyament al HIS s'estructura entorn de tres eixos: tècnica, percepció del risc i actitud. Albert Cavero és l'actual responsable europeu de Seguretat a Honda Motos. I la seva afirmació és categòrica: “en un accident, de poc serveix tenir raó si ets tu qui acaba a terra”.

Honda Institut de Seguretat a Barcelona compleix 30 anys
La meitat del pilot és una de les facetes en què més s’incideix | Honda
➡️ Actualitat

Més notícies: