
Confirmat: els secrets per prevenir les avaries més odioses de la teva moto
Les avaries elèctriques a la moto són un dels problemes més temuts per qualsevol motorista
Poques coses frustren més que girar la clau i descobrir que la moto no arrenca. O que un component elèctric ha deixat de funcionar. A diferència d'una avaria mecànica, detectar un problema elèctric en una motocicleta pot ser molt més complex.
En elements com frens o suspensions és senzill observar què passa, perquè hi ha peces mòbils, fregaments o conductes visibles.
L'electricitat, en canvi, és invisible, i això complica tant la detecció com la prevenció d'avaries.
Tot i així, existeixen consells de manteniment elèctric en motos que ajuden a reduir el risc i a prolongar la vida del sistema.

La bateria: inevitablement, s'esgotarà.
Cap bateria és eterna. En condicions normals, la seva vida útil ronda els tres o quatre anys.
Les de liti poden durar més, però el seu preu pot triplicar el d'una convencional i, a més, poden ser incompatibles amb la teva moto.
Per allargar al màxim la vida de la bateria de la teva moto, pots adoptar aquestes precaucions:
-Evita consums innecessaris en arrencar: si el teu model permet apagar els llums, fes-ho abans de donar contacte.
-Protegeix-la del fred extrem: les baixes temperatures acceleren el seu desgast. A l'hivern, un mantenidor de càrrega és una bona inversió.
-Controla els accessoris elèctrics: alarmes, punys calefactables o llums addicionals augmenten el consum. Munta només productes de qualitat i instal·lats per professionals.
-Fes servir la bateria recomanada pel fabricant: evita problemes de capacitat o encaix.
-Carrega-la correctament: un carregador inadequat pot fer-li mal. Si no maneges carregadors regulables, opta per un d'automàtic i compatible.
-Substitueix-la a temps: si notes símptomes d'esgotament passats els tres anys, no esperis a quedar-te tirat.
-Compte amb les bateries de liti en motos amb anys: tot i que ofereixen avantatges com menor pes i més vida útil, no totes les motocicletes estan preparades per a elles. Aquestes bateries incorporen un sistema electrònic intern de gestió de càrrega que pot entrar en conflicte amb el regulador de la moto. Aquest desajust pot provocar sobrecàrregues i avaries en el sistema elèctric.
Abans de muntar una bateria de liti en una moto clàssica o en un model amb sistema de càrrega antic, assegura't que són compatibles.

Alternador, bobines i encès: fallades difícils de preveure.
Primer, i abans de tot, centrem la conversa: si parlem d'encès, no parlem d'arrencada. No, no és el mateix.
El sistema d'arrencada és simplement el que t'ajuda a posar en marxa el motor.
El sistema d'encès és el que fa que, en cada volta del motor, quan està en marxa, salti l'espurna en el seu moment oportú.
Les avaries en el sistema d'encès d'una moto solen ser sobtades i costoses. A més, provoquen que, directament, la moto no funcioni.
El pitjor és que no són fàcils de preveure ni de detectar a temps, però sí que pots reconèixer certs símptomes.
En paral·lel, tens el sistema de càrrega: alternador, regulador-rectificador i altres elements que mantenen la bateria carregada. Una avaria aquí acaba amb tu a l'arcèn esperant la grua.

-Regulador defectuós: és l'encarregat que a la bateria arribi el voltatge correcte, ni més ni menys. I amb independència de les rpm a les quals giri el motor.
Si els llums parpellegen o varien d'intensitat, és perquè no està treballant bé. Acabarà espatllant la bateria i, a més, pot fer mal a altres components.
-Bugies adequades: respecta la referència i el grau tèrmic indicats pel fabricant. Muntar bugies inadequades pot provocar arrencades defectuoses o fins i tot danys greus al motor. Si el grau tèrmic no correspon, es pot fondre la punta de la bugia i caure dins del cilindre, amb el destrossa que imagines.
-Canvi de bugies: substitueix-les quan toqui, encara que la moto arrenqui bé. El desgast és progressiu i no sempre avisa.
Bombetes i fusibles: petits però essencials.
Tot i que solen durar molt, és recomanable portar recanvis bàsics (bombeta de far, pilot del darrere i fusibles). Recorda:
-Fes servir sempre bombetes amb les especificacions correctes per a la teva moto. El sistema elèctric està calculat en funció d'uns consums que venen determinats pels seus components. Si canvies algun, encara que sigui una bombeta, poden aparèixer problemes com bombetes foses o errors en la velocitat dels intermitents.
-Un fusible es fon per protegir el circuit. Substituir-lo per un de major amperatge pot provocar danys greus a la instal·lació elèctrica, ja que permetrà passar més corrent de la que suporten els components que protegeix.

Cablejat i connexions: evitar problemes d'instal·lació.
En motos modernes, el cablejat rarament falla sense manipulació prèvia o accident. No obstant això, per prevenir fallades elèctriques a la moto:
Si instal·les accessoris, pren el corrent des d'un punt segur, preferiblement des de la bateria.
Utilitza cables enfundats, terminals adequats i proteccions com funda termoretractil.
Col·loca sempre un fusible en qualsevol instal·lació addicional.

Interruptors i microinterruptors: discrets però clau.
La teva moto porta interruptors generals de corrent al contacte i a la piña esquerra.
També microinterruptors a les manetes, el pedal de fre, el sensor de punt mort, la pota de cabra i, en alguns casos, a l'embragatge.
Són els que impedeixen que la moto arrenqui sense accionar el fre, l'embragatge o amb la pota lateral estesa.
Tot i que no solen fallar, si detectes un mal contacte, prova de netejar-lo amb un esprai dielèctric.
Tot i així, és probable que, amb el temps, hagis de substituir la peça per evitar problemes recurrents.
Més notícies: