
La trampa de les elèctriques per arrasar les motos de gasolina
Per què les elèctriques sembla que aprofiten millor la mateixa xifra de potència?
Al mercat hi ha scooters elèctrics que declaren només 9 kW i, en realitat, acceleren com una 300 de combustió que pot declarar només 9 kW. O naked que humili-en en sortida una 600 de gasolina i que pot figurar com de només 35 kW. Màgia?
No. És la manera en què la normativa permet homologar la potència dels motors elèctrics i un truc que els dona avantatge per a certs carnets.

Segur que ho has notat o, almenys, n'has sentit a parlar.
Una moto elèctrica, que declara una potència determinada, accelera molt més que una de gasolina de la mateixa potència. És cert? Doncs sí.
I per què passa això? Ens enganyen amb les potències? Són diferents els CV (o els kilowatts) a les elèctriques i a les de gasolina? La veritat és que no.
El que sí és diferent és com ens donen les dades. I, de vegades, llegim massa de pressa. Perquè fixa't que, a les dades tècniques de l'elèctrica, tens dues xifres de potència.

Potència mitjana vs potència punta.
Als motors de gasolina, la potència que es declara és la màxima que assoleix el motor. A un determinat règim, mesurada en banc, i punt. Amb els vehicles elèctrics no és així.
Aquests s'homologuen amb dues xifres de potència. D'una banda hi ha la potència que el motor pot lliurar durant 30 minuts de manera contínua.

Tots sabem (o n'hem sentit a parlar) que un motor elèctric d'un vehicle sol ser capaç de donar més CV, però es limita electrònicament.
Normalment això es fa per aconseguir més autonomia. Però també perquè la gestió de la temperatura en aquests motors és més complexa que en els de gasolina.
Tanmateix, aquests motors, la seva corba de parell, de funcionament, està dissenyada a través d'un programari. I no és cap problema per a ells modificar el lliurament de potència durant un període curt de temps.
Això s'utilitza en certs modes de conducció o en aquests "boost" que utilitzen molts. Amb això acceleren molt més. Perquè no utilitza aquests 9 kW declarats com a potència mitjana, sinó una xifra més gran declarada com a potència màxima o potència pic.

Però per determinar quin carnet necessites per portar aquesta moto s'utilitza aquesta potència mitjana contínua, no la màxima.
La qual cosa, òbviament, dona un avantatge a les elèctriques pel que fa a les prestacions del que pots portar amb carnets limitats com l'A1 (o el B) i l'A2.
Per exemple, una elèctrica amb 11 kW de potència mitjana (límit legal per conduir amb carnet B). Pot oferir pics reals de 30 o més kW en acceleracions curtes. En un semàfor, això es tradueix en deixar enrere qualsevol scooter de gasolina equivalent, fins i tot de més cilindrada.
Motors de parell constant: l'altra basa.
La segona gran diferència és a la corba de parell.
Un motor de combustió lliura el seu parell màxim en un punt concret de la banda de revolucions i, per aprofitar-lo, cal jugar amb el canvi de marxes.

Els motors elèctrics, en canvi, són capaços d'assolir el seu parell màxim des de zero i el poden mantenir durant tot el seu rang de funcionament.
Normalment es "dissenya" una corba de parell perquè la sensació de conducció sigui agradable i no tinguis, per exemple, una estrebada en començar a accelerar.
Així, amb una elèctrica, des que obres l'accelerador, tens tota la força disponible a l'instant, sense esperes ni necessitat de reduir marxa.

El resultat pràctic és que, en arrencades i recuperacions curtes, una moto elèctrica sembla molt més potent del que indica la seva fitxa.
On una moto de gasolina necessita pujar de voltes i trobar la seva zona bona, l'elèctrica ja està lliurant tot el que té des del primer mil·límetre de gir del puny.
Prestacions reals i homologació.
Com veus, aquest sistema de mesura i la naturalesa del motor elèctric generen un desajust entre els números i la sensació de conducció.
Tenim una elèctrica homologada amb la potència justa per entrar en una categoria de carnet inferior. Resulta que pot oferir acceleracions pròpies d'una moto de gasolina que necessitaria un permís superior.

És legal, perquè l'homologació es fa segons la potència mitjana, però a efectes pràctics és com si es “camuflés” el potencial real.
Això té avantatges per a l'usuari. És el cas del carnet A1 o fins i tot amb el B de cotxe (i tres anys d'antiguitat).
Amb ells es pot portar una moto que no esperaves. Una que, en ús urbà i en sortides curtes, rendeix com una moto que, si fos de gasolina, estaria vetada.
Exemples reals.
NIU MQi GT Evo: Homologada amb 5 kW de potència contínua. Però ofereix pics de 6,5 kW i parell instantani que li permeten prestacions semblants a un scooter urbà 125 de gasolina.
Silence S01+: 9 kW de potència mitjana, però 11,5 kW pic i parell màxim de 100 Nm des de zero, cosa que li dona acceleracions gairebé d'una 300.
Zero SR/F: 52 kW de potència mitjana, 82 kW pic i 190 Nm de parell, capaç de deixar enrere moltes naked de litre en els primers metres.

En conclusió.
En definitiva, la combinació de potència mitjana homologada, pics de potència molt superiors i parell constant des de zero converteix moltes motos elèctriques en rivals temibles per a les de gasolina.
L'acceleració immediata i la facilitat d'ús que sobre el paper poden semblar modestes. Al carrer, p
Més notícies: