
Aprovar el pràctic del carnet A2: consells per aconseguir-ho a la primera
Tot el que necessites saber per preparar-te i superar el carnet A2 de moto
Si vols conduir una moto de més de 125 cc, necessitaràs el carnet A2 de moto. Aquest permís és la porta d’entrada a les motos de mitjana cilindrada. I et permetrà pilotar models de fins a 35 kW (47,6 CV) i amb una relació potència/pes màxima de 0,2 kW/kg.
Si tens dubtes sobre quina moto compleix amb la norma del carnet A2, divideix la seva potència en kW entre el pes en ordre de marxa.El resultat ha de ser igual o inferior a 0,2. Per exemple, amb 35 kW, els 47 CV necessitaràs almenys 175 kg per ajustar-te al límit.
Des de la seva implantació el 9 de desembre de 2009, l’A2 és obligatori per a qualsevol motocicleta que superi els 125 cc. I es pot obtenir a partir dels 18 anys.

Excepció feta, és clar, d’aquells tricicles tipus Piaggio MP3, que legalment no són motos.
En aquest reportatge et donarem consells pràctics per aprovar el carnet A2, tant en la part de circuit tancat com en la de circulació en trànsit real. Si segueixes aquestes recomanacions i et recolzes en algunes classes, augmentaràs molt les teves possibilitats d’aconseguir-ho a la primera.
Segons el teu carnet previ, tindràs més o menys exàmens. El procés per aconseguir el carnet de moto A2 depèn de quins permisos tinguis ja.
Si tens carnet de cotxe (B), no necessitaràs fer l’examen teòric comú. Tanmateix, sí el teòric específic de moto i els dos exàmens pràctics.

Si tens carnet A1, et saltes directament l’examen teòric específic i el pràctic de maniobres. Passes així només per la prova de circulació en trànsit obert.
En qualsevol dels casos, no es tracta de proves impossibles. El secret és en la preparació, en escoltar el teu monitor i en practicar prou.
Examen teòric específic: la base per començar
Aquest examen és el mateix tant per al carnet A1 com per a l’A2. Si ja tens l’A1 no hauràs de repetir-lo.
Consisteix en un test de 20 preguntes sobre conducció, normativa, mecànica bàsica i seguretat en moto. Només es permeten dos errors.

Per superar-lo:
Estudia el manual i memoritza dades clau com distàncies de frenada o velocitats màximes.
Fes molts tests en línia, inclosos els que ofereix la mateixa DGT. Com més en facis, més seguretat tindràs el dia de l’examen.
Controla els nervis. L’ansietat és un dels principals enemics, així que afronta la prova amb calma. Si suspenes, sempre tindràs una altra oportunitat.
Examen pràctic de maniobres: el que més respecte imposa
Per a molts aspirants, l’examen de maniobres del carnet A2 és la part més temuda. Només l’han de fer aquells que no tinguin l’A1 prèviament.
Es realitza en un circuit tancat i, encara que els exercicis no són gaire “realistes” respecte a la conducció diària, requereixen precisió i control.

La prova consta de dues parts:
Una part lenta, en què arrenques des d’una marca, passes per dues línies paral·leles sense tocar-les, i fas un ziga-zaga entre cinc cons, una acceleració i una frenada controlada.
La part ràpida consisteix en un tram de 90 metres. Tot això s’ha de completar en menys de 25 segons.
Consta de sortida, ziga-zaga ràpida després de 40 metres, corba de 180 graus i nova acceleració de 55 metres. Després has d’esquivar un obstacle i frenar en un espai de 12 metres.
Aquest examen es realitza sempre amb una moto del tipus que autoritza el permís.

Hi ha una variant de carnet limitat si t’examines amb un escúter automàtic, que només t’autoritza a conduir aquest tipus de transmissió. Tanmateix, el més recomanable és obtenir l’A2 complet per tenir llibertat d’elecció.
Però la clau en aquesta part és en escoltar les indicacions del teu monitor. Ells coneixen els trucs del circuit i et poden donar pautes molt concretes per evitar errors absurds. Ajuden molt aquests consells a aconseguir l’objectiu.
Examen pràctic de circulació: l’última etapa
La prova de circulació del carnet A2 és el pas final abans de tenir el teu permís. Per a molts és la part més senzilla, però no convé confiar-s’hi.
Abans de sortir, l’examinador pot demanar-te que mostris com comprovar el nivell d’oli o el líquid de frens. O que encenguis correctament els llums. No és l’habitual, però poden fer-ho.

Després, sortiràs a la via pública amb casc, intercomunicador i la moto que correspongui. L’examinador et seguirà des d’un cotxe i et donarà indicacions per ràdio.
Aquí s’avalua que condueixis amb seguretat i respectant la normativa. Això significa:
Mantenir la velocitat adequada: si la via permet 80 km/h, circula a aquesta velocitat, no a 50.
Respectar senyals i prioritats: en aturar-te en un STOP o cedeix el pas, fes un gir clar del cap. Així demostraràs que mires a tots dos costats.
Evitar maniobres brusques: res de frenades innecessàries o girs agressius.
Mantenir la calma davant imprevistos: si un altre vehicle comet un error, no entris en discussions ni perdis la concentració.
En definitiva, l’examinador vol comprovar que controles la moto i que saps conviure amb el trànsit real de manera segura.

Claus per aprovar el carnet A2 a la primera
Fes prou classes pràctiques. Encara que ja sàpigues conduir, les maniobres i els protocols de l’examen tenen particularitats que és millor practicar amb un professional.
Escolta i aplica les correccions del teu monitor perquè moltes vegades un gest o hàbit petit pot marcar la diferència.
Tingues en compte que els nervis poden arruïnar una maniobra que has fet bé desenes de vegades.
I simula les condicions de l’examen, intentant practicar sempre amb la mateixa moto i, per descomptat, en un entorn similar al circuit de la DGT.
Preguntes freqüents sobre el carnet A2 de moto
Què és el carnet A2 de moto?
És el permís de conducció que autoritza a portar motocicletes de fins a 35 kW (47,6 CV) i amb una relació potència/pes màxima de 0,2 kW/kg. Es pot obtenir a partir dels 18 anys.
Quina moto puc portar amb el carnet A2?
Qualsevol moto que no superi els 35 kW de potència i compleixi la relació potència/pes indicada. També pots conduir motos més potents limitades a 47 CV sempre que la seva potència original no superi el doble d’aquest límit.

Quant costa treure’s el carnet A2?
El preu varia segons l’autoescola i el nombre de classes pràctiques necessàries. Però sol situar-se entre 400 i 700 euros, incloent-hi taxes d’examen i lloguer de moto.
És obligatori fer l’examen teòric si tinc el carnet de cotxe?
No. Si ja tens el permís B, només hauràs d’aprovar l’examen teòric específic de moto i els dos exàmens pràctics (maniobres i circulació).
Quant de temps es triga a treure’s el carnet A2?
Depèn de la disponibilitat per fer classes i de les dates d’examen. En la majoria dels casos el procés complet dura entre un i tres mesos.
Puc examinar-me del carnet A2 amb un escúter automàtic?
Sí, però obtindràs un permís limitat que només t’autoritza a conduir motocicletes automàtiques. El més recomanable és examinar-se amb una moto amb marxes per tenir més opcions en el futur.

Quants errors es permeten a l’examen teòric de l’A2?
Al test de 20 preguntes només es permeten dos errors.
Què passa si suspen una part de l’examen?
Hauràs de tornar a presentar-te únicament a la part suspesa, sempre que no hagi passat el termini de vigència de la resta de proves aprovades.
Més notícies: