Un home somrient sosté una roda de motocicleta i fa un gest d’aprovació mentre, a la imatge principal, un motorista amb casc i equip de protecció pren una corba en una carretera sobre una moto blava.
ACTUALITAT

És un component fonamental a la teva moto: no et convé llençar els diners

Si tries bé els pneumàtics per a la teva moto, els aprofitaràs al màxim. En cas contrari, podries estar llençant els diners..

Saps com tries els pneumàtics de la teva moto o scooter? Sí, perquè els scooter també condicionen el seu comportament al calçat que utilitzen.

Com se sol dir, els pneumàtics són tots "negres i rodons", o almenys és el primer que ens ve al cap.

Però a diferència del sector de l'automòbil, on el preu dicta sentència, a la teva moto o scooter existeixen multitud de condicionants que t'afecten.

Persona amb casc i jaqueta blava conduint una motocicleta en un carrer urbà amb arbres i senyal de pas de vianants al fons
La ciutat posa a prova la rodonesa de la goma | MM

Això no vol dir que el conductor de cotxe no es preocupi pel comportament del seu vehicle muntant qualsevol cosa...

La veritat és que és més habitual trobar qualsevol conductor, amb el seu cotxe, en un taller de muntatge de pneumàtics més perdut que en Wally...

No hauria de ser el teu cas. Pensa amb calma quin tipus d'ús li donaràs a la teva companya de dues rodes i llença't a muntar-li el calçat que realment necessites.

1. Ús total de la moto o scooter

Ara està molt de moda l'ús total de la moto... i fins i tot del scooter, amb les versions "camperes" que tant criden l'atenció últimament.

Tanmateix, al final practiquem una conducció que es decanta més per l'asfalt, amb força probabilitat, que qualsevol altra deriva.

Tingues-ho en compte a l'hora de triar les teves pròximes gomes. En cas contrari, si et tira el camp, els models mixtos suavitzen la situació, però no "per art de màgia".

Conclusió: si ets de moto o scooter trail i faràs camins de tant en tant, pensa més en rendiment asfàltic per optimitzar.

Persona conduint una motocicleta per un camí de terra envoltat de vegetació
Faràs molta pista amb la teva trail? | Voge

2. Soc més de comportament esportiu

Si t'agraden més les corbes que a un nen una guixeta, ho tens clar: és perfecte per decantar-te per l'oferta sport, que és molt i variada.

Però atenció, perquè si persegueixes màxim agarre, perdràs en prestacions rodant sota condicions de temperatures baixes o superfícies mullades, per exemple.

És una cosa a la qual no dones importància... fins que passa i et recordes de tots els sants apòstols: posa molta atenció a la seguretat i minimitza riscos.

Persona amb vestit i casc de motorista prenent una corba tancada en una carretera asfaltada mentre condueix una moto esportiva
Si busques "grip" total a la carretera, fuig de mitges tintes | Zontes

Com trobes el teu pneumàtic esportiu? Sempre en funció del tipus d'ús i percentatge de rendiment: com més corbes, més agarre i aviat desgast.

Ara bé, una goma ultratova no té comparació amb qualsevol altra alternativa més polivalent. Si vols guerra, la tindràs.

A canvi, la inversió serà menys duradora però, això sí, més satisfactòria en la resta d'àmbits, on les sensacions i el control són fonamentals.

Motorista amb casc i vestit de protecció conduint una motocicleta esportiva verda en una corba d’un circuit asfaltat amb un fons d’arbres desenfocats
Com més empremta de goma "lliure", millor per a la conducció esportiva | Kawasaki

Com distingir-los? Cada marca els categoritza per això, des de l'extrem més radical (rodades en pista) fins a altres més "oberts". Atenció.

Sí, perquè aquests últims drenen més aigua en cas que ho necessitis i s'escalfen abans que altres, però recorda: el sport gairebé no ofereix concessions.

Màxima superfície de goma sobre l'asfalt, amb mínim ratllat i carcasses que suporten fortes acceleracions i frenades, marquen aquí la tendència.

3. Vull que em durin el màxim possible

Entrem aquí en el terreny de l'estalvi al cèntim d'euro. Mai està de més dir que tens alguna cosa a guanyar, sí, però força a perdre.

Les principals marques especialistes en el pneumàtic de moto i scooter gasten ingents pressupostos en el desenvolupament dels seus productes.

Si tries entre els més barats exigint prestacions, l'equació no sempre et sortirà "a guanyar", amb unes prestacions a vegades fins i tot tirant a justes...

Persona amb casc blanc i roba negra conduint una motocicleta negra per una carretera asfaltada amb vegetació seca al fons
Si fas molts quilòmetres recte, busca un "mix" de compost | MM

Però si el que faràs és rodar molt temps recte, girant més aviat poc (llargs trams d'autovia, ciutat, etc), tens dues opcions.

D'una banda, el típic pneumàtic de llarga durada i alta càrrega, amb carcasses resistents i gomes que aguanten la seva forma rodona molts quilòmetres.

Són gomes dures i crítiques quan comencen a perdre forma, amb esglaons laterals delicats.

D'altra banda, podràs triar almenys una tipologia de doble compost, amb més duresa central i laterals propicis per oferir més agarre en corba.

➡️ Actualitat

Més notícies: