Un motorista condueix una moto esportiva blava amb maletes blanques mentre a la cantonada superior esquerra apareix un home amb casc i jaqueta de motorista somrient i assenyalant el seu cap amb una bombeta encesa a sobre.
ACTUALITAT

El decàleg del bon viatger en moto: no deixis res a l’atzar

Aquest decàleg pretén aglutinar allò que és necessari per emprendre llargues rutes. Si les estàs preparant, compte..

El decàleg del bon viatger en moto no pretén assemblar-se a les matemàtiques. No hi ha res exacte ni perfecte.

Però, almenys, pretén servir com a eina per gaudir del que més t'agrada fer: viatjar en moto.

I, si és possible, fer-ho tan lluny com el temps i el compte del banc ens doni una mica de marge.

Persona conduint una motocicleta blanca per una carretera amb corba i barana metàl·lica
Ser previsor mai està de més en qualsevol pla motard | FM

Com se sol dir, “l’experiència és un grau”, i en aquesta ocasió no podia ser menys.

Tanmateix, és precisament aquest altre grau, el de recompondre'ns davant l'adversitat, el que, en més d'una ocasió, ens traurà del mal pas.

Perquè fer-ho en plena ruta pot arribar a semblar fàcil... sense ser-ho realment.

Si a l'ocurrència i la traça hi afegim l'experiència, tindrem un llarg camí ja recorregut.

Solucions en petits detalls.

Pensa que  en els petits detalls es troben algunes solucions, com el simple fet que se'ns mulli la cartera en una forta pluja, sense un lloc on puguem aixoplugar-nos.

Si la butxaca que prometia ser estanca demostra que no ho és, arruïnarem l'efectiu que tinguem a dins, o el telèfon, o…

Una cosa que podràs evitar amb una simple bossa del súper. Ràpid, senzill, barat i que gairebé no ocupa lloc. Encara portes la documentació de la moto sota el seient sense protegir?

Fes una ullada al decàleg que veuràs a continuació i completa la llista del que necessites abans de sortir cap al teu destí.

Motorista recorrent una carretera de muntanya amb corbes pronunciades i cel serè
Encara que tinguis espai i vagis lluny, sigues previsor amb l’equipatge | FM

1. No portis la casa a sobre.

Valora què serà necessari carregar a la moto tant per a tu com per a la pròpia moto.

Fins i tot si disposes d'algun remanent d'espai en aquest o aquell forat, no el saturis.

Et pot anar bé per destinar-lo al que et facis durant el camí, per exemple.

2. Atenció als canvis de clima.

Com és lògic, el clima per on vagis a rodar influirà en el teu equipatge.

Per molt bon equipament tècnic que tinguis, un bon mono d'aigua complet o divisible et salvarà en segons quines situacions.

Recorda que l'endemà tornaràs a rodar i fer-ho amb roba mullada no és el més agradable precisament…

Persona conduint una motocicleta esportiva blava amb maletes laterals per una carretera rural
Un mico d'aigua ocupa poc i arregla molt | Miguel Méndez

3. Recanvi... per si de cas.

En certs elements, el fet de portar recanvi “per si de cas” no només és important, sinó imprescindible. La situació més evident és la de la clau de la moto.

Hi ha qui fins i tot l'amaga per la moto perquè només el propietari sàpiga on és, però no sol ser gaire bona idea.

Fins i tot avui dia, amb els comandaments de proximitat, tampoc seria útil.

Intenta portar-la sempre al mateix lloc per si la que fas servir no la trobes o s'ha extraviat “a saber com i on”.

4. Pantalla (no visera) clara i fumada.

Hi ha qui prefereix fer servir una pantalla fumada per rodar durant el dia, però resulta una solució difícil d'utilitzar durant la nit.

No vol dir que deixis de veure quan cau el sol, però sí dificulta moure't per terrenys desconeguts quan intentes orientar-te en condicions precàries de llum.

Una pantalla clara gairebé no ocupa espai i ens servirà de recanvi en cas de quedar danyada la que portes posada habitualment.

Persona conduint una motocicleta per una carretera envoltada d’arbres en un dia assolellat
La pantalla fosca del casc és millor reemplaçar-la quan cau el sol | FM

5. Remei tallavent...

Hi ha motos que no es caracteritzen per una mínima protecció aerodinàmica i, tot i això, ens agrada sortir de viatge amb ella.

Si no disposes d'una cúpula, o amb ella si és baixa, acobla amb cinta americana una vella pantalla de casc a mode de deflector.

Si ni tan sols hi ha cúpula, la mateixa pantalla col·locada utilitzant la instrumentació com a base funcionarà per desviar una mica del vent que ens arriba al cos.

6. Amb cadena, no oblidis això.

Sovint és massa habitual el viatger que només es preocupa de l'estat general de la seva moto en sortir de casa.

Pot ser comprensible en el cas de disposar d'un model amb cardan. En cas contrari, és una veritable temeritat iniciar la ruta abandonant a la seva sort la cadena de transmissió.

El pas dels quilòmetres amb la brutícia adherida als baules, l'aigua o fins i tot la terra si rodem per camins, acabarà per limitar la seva vida útil.

Persona conduint una motocicleta d’aventura per un camí de terra envoltat d’arbres
Si vas a rodar per terra, para atenció a l’estat de la cadena | Miguel Méndez

I el que és pitjor, podria fins i tot arribar a trencar-se. L'ideal seria portar dos esprais, netejador i greixacadenes.

En el pitjor dels casos, només el segon. Busca una mida que et duri el viatge per no ocupar tant d'espai. Per què portar-ne un de 500 cc?

7. Surt "a zero" de manteniment.

Ja que parlem de revisar la moto abans de sortir, és evident que de la durada del viatge dependrà el que necessiti la teva moto.

Aprofita per canviar l'oli i els filtres si per temps o quilometratge està a prop de necessitar-ho.

Per descomptat, l'estat dels pneumàtics és un altre dels detalls que hauràs de tenir en compte: aguantarà el viatge sencer?

Fes valer el teu taller de confiança. Mai se sap el que puguis trobar per allà com a últim recurs…

Persona amb casc i vestit de motorista asseguda en una moto grisa a la vora d’una carretera corba en un entorn natural
Un mapa físic et cabrà a qualsevol lloc. Sempre va bé | Miguel Méndez

8. El mapa de tota la vida continua sent perfecte.

En un món en què la comunicació digital s'ha imposat, sembla com si els mapes de tota la vida no servissin per a res.

La veritat és que, de vegades, un bon mapa a l'escala correcta ens servirà per posar-nos en situació millor que mirant atentament una pantalla de dimensions reduïdes.

De fet, ha estat i serà sempre l'essència de tot viatge de descobriment que es preui de ser-ho.

Posem un toc d'aventura a les nostres vides… Al cap i a la fi, tampoc ens ocuparà tant d'espai, si és això el que temem.

9. Altres guants, per si de cas.

Si vas a rodar per climes canviants, recorda portar a sobre dos parells de guants.

Resulta molt incòmode, per no dir desagradable, anar en marxa amb baixes temperatures i guants d'estiu que, només uns quilòmetres abans, ens servien perfectament.

Passar calor per no poder treure'ns els d'hivern tampoc seria adequat, menys encara si ho fem per continuar sense guants.

I com passa amb la resta d'equipament, un parell mullat no serà útil l'endemà si no han pogut assecar-se durant la nit.

Persona conduint una motocicleta per carretera amb casc blanc i jaqueta negra, vista des del darrere i lleugerament des de dalt, mostrant el quadre d’instruments i el paisatge al costat del camí.
Fes-te amb un "kit de supervivència" bàsic | Miguel Méndez

10. Kit bàsic (o no tant) de supervivència.

Finalment i no menys important, has de fer-te una llista amb el que es podria anomenar “kit de supervivència”.

En ell haurien d'incloure's aquestes “petites-grans” solucions que ens salvaran el viatge en cas d'imprevist, potser desastre...

A saber: cinta americana, brides i bosses de plàstic (el millor element impermeable que existeix per portar-lo a qualsevol lloc sense ocupar res).

No ha de faltar un kit reparapinxades, farmaciola de primers auxilis, kit de bombetes i fusibles de recanvi i un mínim d'eina.

Persona conduint una motocicleta per una carretera de muntanya amb corbes tancades i ciclistes al fons
No et quedis tirat perquè et faltin elements bàsics | FM

Serà la que necessitis per desmuntar allò que et doni accés a la bateria i a la caixa de fusibles, com a mínim.

Recorda que aquella màxima de “portar dos de tot” és pràcticament impossible, però sempre hauríem de tenir-la molt present en elements bàsics.

Aquests són, com hem vist, els susceptibles de pèrdua o avaria que no requereixin gaire espai…

Perquè viatgem per gaudir, no per patir inconvenients, els justos per explicar-ho més tard als amics amanint-ho amb un toc d'aventura.

Bona sort i bon viatge.

Dos motoristes amb equip de protecció condueixen motos esportives blaves per una carretera envoltada d’arbres i baranes metàl·liques.
Amb tot a les teves maletes, només et queda gaudir del viatge | FM
➡️ Actualitat

Més notícies: