Fitxa tècnica de moto amb dada de distància entre eixos
ACTUALITAT

Hi ha un nombre ocult a la fitxa tècnica que diu què esperar de la teva moto

Per què és important aquesta dada a la fitxa tècnica de la teva moto

Hi ha un munt de xifres en una fitxa de dades tècniques. Els ulls solen anar a dades com la potència o el pes. Però no només aquestes són importants.

D'entre les moltes xifres que solen passar desapercebudes, potser aquesta és de les més importants. Condiciona tota la teva moto i és la distància entre eixos.

Persona amb casc groc i jaqueta negra conduint una motocicleta grisa per una carretera de revolts al costat d’un vessant rocós
Una Zontes 368G té 1.560 mm de distància entre eixos. Una mesura molt conservadora que busca estabilitat i agilitat alhora | Zontes

És la mesura que hi ha entre l'eix de la roda davantera i el de la del darrere. I encara que sembli una simple dada geomètrica, té un impacte directe en el comportament, l'estabilitat i el caràcter de la moto.

Com influeix aquesta distància: qüestió de física

Directament, una distància entre eixos determinada implica més estabilitat o més agilitat. Una distància entre eixos llarga dona estabilitat. Una de curta afavoreix l'agilitat.

Un cop més, com veus, són dades que els dissenyadors han de gestionar amb cura: són contradictòries, però necessites totes dues, en major o menor mesura.

Persona conduint una moto tipus scooter grisa en una corba d’un carrer asfaltat
Un scooter urbà com l'Ariic Gema ha de ser molt curt entre eixos per ser àgil. A més, amb un motor petit no cal una gran estabilitat a alta velocitat | Miguel Méndez

Quan vas ràpid, quan portes càrrega, passatger o travesses una autovia sacsejada pel vent, necessites distància entre eixos. Necessites distància entre eixos. Per això una GT o una moto pensada per viatjar solen superar els 1.500 mm.

Una esportiva o una naked sport, en canvi, busquen xifres al voltant de 1.400 mm o fins i tot menys en alguns casos.

Això fa que la moto giri més ràpid, que aquests canvis de direcció siguin més immediats.

I qüestió d'equilibri: no tot és blanc o negre

Per això no hi ha una mesura bona o dolenta, sinó una adequada per a cada tipus de moto.

Una superdeportiva necessita entrar en corba amb precisió quirúrgica i canviar d'inclinació en un moment. Una enorme custom busca estabilitat i una traçada tranquil·la.

Ducati Multistrada V4 RS
La distància entre eixos de les trail és clau per definir el seu comportament | Ducati

Més complicat és decidir aquesta mesura en una moto polivalent. Aquesta gran majoria de trail i naked que intenten combinar tots dos mons.

Aquesta decisió és una més de les que defineixen la geometria completa de la moto. S'hi afegeixen l'angle de llançament, l'avanç o l'alçada del centre de gravetat. Totes incideixen en el comportament.

Però la distància entre eixos continua marcant l'ADN de la moto. No és el mateix una trail amb 1.580 mm pensada per a grans viatges, que una altra amb 1.460 mm més enfocada al camp.

I per això no és només un número més

Canviar la mida d'una llanda, muntar una suspensió més llarga o fins i tot modificar la longitud de la cadena pot alterar la distància entre eixos. I amb això, el caràcter de la moto. No notaràs un mil·límetre, però sí diversos centímetres.

Suzuki GSX-S1000GX 2025
Un canvi de direcció com aquest requereix una distància curta entre eixos. Mantenir l'estabilitat requereix una distància llarga | Suzuki

Per això els fabricants cuiden tant aquesta mesura. Perquè, en realitat, condiciona com et sentiràs tu sobre aquesta moto.

Això significa si serà més nerviosa o més estable. Si et demanarà mans fermes o et deixarà conduir amb una sola mà.

És una simple distància. Però marca la diferència. I per això compte amb aquests canvis de llandes, de suspensions o tots aquells que modifiquin aquesta mesura.

➡️ Actualitat

Més notícies: