Motorista prenent una corba en una carretera envoltada d’arbres
ACTUALITAT

Pneumàtics: dos aspectes de seguretat que has de tenir en compte

La pressió i el dibuix són bàsics per al bon comportament de la moto. D’això depenen la teva seguretat i la teva diversió

Els pneumàtics són l'únic punt de contacte entre la teva moto i l'asfalt. I, tanmateix, moltes vegades els oblidem.

No n'hi ha prou que siguin "negres i rodons". Si no porten la pressió adequada o si el seu dibuix està desgastat, el comportament de la moto canvia.

Motocicleta esportiva vermella estacionada en una carretera amb paisatge d’arbres al fons
La pressió que has de portar és la que recomana el fabricant de la teva moto | Pirelli

I quan aquest canvia està en joc la teva seguretat, per descomptat. Però també les sensacions i la diversió.

La pressió: ni massa ni massa poc

Una pressió incorrecta és un bitllet premiat per a la rifa dels ensurts. Si va baixa, la moto es torna imprecisa, mandrosa i pot començar a fer ziga-zagues en corba.

El perfil de la roda es torna molt pla, tens massa goma a terra, cosa que converteix la moto en pesada.

Motorista amb vestit groc i blanc prenent una corba en una carretera de muntanya
Pressió i dibuix no són només qüestió de seguretat: el plaer de portar una moto amb els pneumàtics ben posats a punt és molt més gran | Continental

A més corres el risc, si aquesta manca de pressió és excessiva, de desllantar. O el que és el mateix, que el pneumàtic surti de la llanda. Imagina't com acaba aquesta eventualitat.

Si vas passat de pressió, perds adherència i sensibilitat. La moto va de puntetes, amb poca goma en contacte amb el terra. A més es converteix en una cosa rebotona.

Llanda del darrere de motocicleta esportiva amb dibuix d'alt rendiment i cadena visible
El dibuix del pneumàtic és vital per al seu funcionament. Sobretot amb el terra mullat, una situació crítica per al seu rendiment | Pirelli

I això en sec. Si plou, tot s'agreuja. Un pneumàtic massa inflat no evacua bé l'aigua.

I un de desinflat, directament, flota. Fa el que se sol anomenar "aquaplaning".

TOTES LES MOTOS I SCOOTERS PER AL CARNET DE COTXE

La solució no és difícil. Pots tenir un manòmetre fiable a casa o revisar-la cada dues setmanes a la benzinera. O abans de cada sortida si vas carregat, portes passatger o fa molta calor.

Perquè la pressió també canvia amb la temperatura. I un pneumàtic fred i un de calent no es comporten igual.

El dibuix: profunditat amb sentit

El segon gran punt a vigilar sempre és el dibuix. El límit legal està en 1,6 mm,  però no hauries d'esperar a arribar-hi. I no és només qüestió de quant en queda.

Persona revisant la pressió del pneumàtic davanter d’una motocicleta amb un manòmetre
Un bon manòmetre no ha de faltar al teu equip d'eines | Dunlop

Per sota dels 3 mm, el rendiment sobre aigua baixa, és una cosa a tenir en compte.

Però de vegades, a més,  la banda de rodament es deforma. Si hi ha hagut frenades fortes o, precisament, si has rodat amb pressions incorrectes.

Això pot portar a un dibuix gastat de manera irregular, per exemple, més als flancs que al centre.

TOTES LES MOTOS I SCOOTERS PER AL CARNET A2

Això, a part de per pressions incorrectes, pot ser símptoma d'altres problemes  com suspensions mal ajustades o defectuoses.

Tampoc és estrany veure pneumàtics amb més anys que quilòmetres. I aquí entra un altre factor: l'edat. Un pneumàtic vell, encara que tingui dibuix, es cristal·litza, es torna dur i perd adherència.

Persona amb guants grocs sostenint una roda de motocicleta amb pneumàtic Dunlop
També els pneumàtics de competició s'han de mantenir dins d'un rang de pressions determinat i pot ser perillós sortir d'aquest rang | Dunlop

No és difícil i t'assegures que en les teves sortides els pneumàtics juguin a favor teu. I, per descomptat, no suposin l'origen o causa d'un problema greu.

➡️ Actualitat

Més notícies: