
Pneumàtics: dos aspectes de seguretat que has de tenir en compte
La pressió i el dibuix són bàsics per al bon comportament de la moto. D’això depenen la teva seguretat i la teva diversió
Els pneumàtics són l'únic punt de contacte entre la teva moto i l'asfalt. I, tanmateix, moltes vegades els oblidem.
No n'hi ha prou que siguin "negres i rodons". Si no porten la pressió adequada o si el seu dibuix està desgastat, el comportament de la moto canvia.

I quan aquest canvia està en joc la teva seguretat, per descomptat. Però també les sensacions i la diversió.
La pressió: ni massa ni massa poc
Una pressió incorrecta és un bitllet premiat per a la rifa dels ensurts. Si va baixa, la moto es torna imprecisa, mandrosa i pot començar a fer ziga-zagues en corba.
El perfil de la roda es torna molt pla, tens massa goma a terra, cosa que converteix la moto en pesada.

A més corres el risc, si aquesta manca de pressió és excessiva, de desllantar. O el que és el mateix, que el pneumàtic surti de la llanda. Imagina't com acaba aquesta eventualitat.
Si vas passat de pressió, perds adherència i sensibilitat. La moto va de puntetes, amb poca goma en contacte amb el terra. A més es converteix en una cosa rebotona.

I això en sec. Si plou, tot s'agreuja. Un pneumàtic massa inflat no evacua bé l'aigua.
I un de desinflat, directament, flota. Fa el que se sol anomenar "aquaplaning".
La solució no és difícil. Pots tenir un manòmetre fiable a casa o revisar-la cada dues setmanes a la benzinera. O abans de cada sortida si vas carregat, portes passatger o fa molta calor.
Perquè la pressió també canvia amb la temperatura. I un pneumàtic fred i un de calent no es comporten igual.
El dibuix: profunditat amb sentit
El segon gran punt a vigilar sempre és el dibuix. El límit legal està en 1,6 mm, però no hauries d'esperar a arribar-hi. I no és només qüestió de quant en queda.

Per sota dels 3 mm, el rendiment sobre aigua baixa, és una cosa a tenir en compte.
Però de vegades, a més, la banda de rodament es deforma. Si hi ha hagut frenades fortes o, precisament, si has rodat amb pressions incorrectes.
Això pot portar a un dibuix gastat de manera irregular, per exemple, més als flancs que al centre.
Això, a part de per pressions incorrectes, pot ser símptoma d'altres problemes com suspensions mal ajustades o defectuoses.
Tampoc és estrany veure pneumàtics amb més anys que quilòmetres. I aquí entra un altre factor: l'edat. Un pneumàtic vell, encara que tingui dibuix, es cristal·litza, es torna dur i perd adherència.

No és difícil i t'assegures que en les teves sortides els pneumàtics juguin a favor teu. I, per descomptat, no suposin l'origen o causa d'un problema greu.
Més notícies: