
Fes de la teva moto antiga una històrica amb facilitat i aprofita la nova llei
Com canviar la teva moto a Servei Històric amb el nou reglament
Des de l'octubre de 2024 l'anomenada matriculació històrica és molt més fàcil. Ara n'hi ha prou amb canviar el servei de la teva moto a “Històric”.
Com sabràs, el servei és aquell ús que Trànsit registra per a cada vehicle. Els típics són "Lloguer", "Taxi" o, com posa el permís de circulació de la teva moto, servei "particular".
I aquí rau gran part del truc pel qual ara fer la teva moto històrica ja no és tan car ni complex. Ara hi ha un nou servei "particular-històric".

Si la teva moto té més de 30 anys i està ben conservada, pots fer el tràmit directament a Trànsit mantenint la teva matrícula original.
Això no és només una formalitat, ja que té avantatges clares. Per ara,et protegeix davant de les restriccions mediambientals encara que això pot canviar en qualsevol moment.
Per ara podràs continuar circulant per ciutats com Madrid. Però sobretot, tens avantatges a les ITV. Una moto d'entre 30 i 60 anys passarà inspecció cada quatre anys.
Una amb més de 60 no ha de tornar a passar. Directament.
Quines motos s'hi poden acollir
Per descomptat, estem parlant de motocicletes. Si vols rodar amb el teu ciclomotor clàssic,aquí t'expliquem com accedir a la nova matriculació històrica per a ells.
Per poder fer el canvi, la teva moto ha de complir diversos requisits.
El principal, per descomptat, és la seva edat, que ha de ser d'almenys 30 anys des de la seva fabricació.

També ha d'estar matriculada a Espanya, tenir la ITV al dia i no haver estat modificada de manera important.
És a dir, pots haver canviat peces per altres equivalents, però no haver-la transformada.
Una CB 750 Four pot portar un escape "quatre en dos" de l'època però no forquilla invertida amb pinces radials, per exemple.
Com es fa el canvi de servei
El tràmit es fa a la DGT, de manera presencial o en línia.
Es sol·licita el canvi de servei, signant una declaració responsable. Assegures que la teva moto compleix els requisits i pagues una taxa que ronda els 21 euros.

Un cop aprovat, rebràs un nou permís de circulació. I hauràs de col·locar una enganxina groga amb la lletra “H” al frontal.
A partir d'aquí, l'ús de la moto ha de ser ocasional. Per llei, no pots superar els 96 dies de circulació a l'any.
No està pensat lògicament per a motos d'ús diari, però com veus té avantatges a les autèntiques clàssiques.
I si no compleixo els requisits
Si la teva moto no entra dins d'aquest grup, encara la pots fer històrica encara que el procés serà més llarg, i més car.
Hauràs de presentar un informe tècnic que fa un Servei Tècnic (els antics laboratoris) i passar una ITV específica per obtenir una nova matrícula VH.

És el procediment nou de matriculació com a vehicle històric. Ara t'estalvies el pas de la comunitat autònoma i els laboratoris tenen competències a nivell nacional, cosa que ha abaratit i simplificat els tràmits.
En casos en què la moto no ha tingut matrícula no hi ha més remei. Però si ho pots evitar el canvi de servei és molt més senzill.
I la famosa rehabilitació
El tercer cas en discòrdia són aquelles motos de baixa, amb documentació perduda o a nom d'un tercer desaparegut però amb matrícula espanyola antiga.
Ens pregunten molts aficionats com actuar en aquest cas i és senzill i, de fet, ha canviat poc. És un procés conegut com a rehabilitació.

Abans ho sol·licitaves a Trànsit. Feien un escrit en què demanaven a la ITV que procedissin a buscar antecedents (fitxa tècnica original, a la prefectura provincial on estigués matriculada). A més, passaven una revisió per fer una nova fitxa tècnica.
Ara directament vas a la ITV a demanar la rehabilitació. Ells informaran Trànsit que s'ha iniciat el procediment.
Un cop passada aquesta revisió i amb tot correcte la ITV demana a Trànsit que reverteixi la baixa. D'aquesta manera, es torna a posar la moto d'alta.
Això sí, anirà a nom de la persona que era el seu propietari quan es va donar de baixa. Possiblement hauràs de demanar, al cap d'un temps, la transferència al teu nom.
I per això necessitaràs o un contracte de venda del que figura com a propietari o una acta de manifestacions atorgada davant notari.

És un document en què afirmes i aportes dos testimonis que saben que la moto és teva, almenys, durant els últims cinc anys. És el temps que el codi civil exigeix per considerar-te propietari de forma automàtica.
Així aconseguiràs tenir la teva clàssica documentada, al teu nom i llesta per tornar a la carretera.
Una oportunitat per a les clàssiques
Aquest canvi en el reglament és una bona notícia per a tots els que estimem les motos amb història.
Perquè permet que continuïn vives, legals i en moviment.

I perquè protegeix el valor i la identitat de models que ja formen part del nostre patrimoni.
Sense convertir el seu manteniment en una batalla administrativa.
Si la teva moto dorm al garatge des de fa tres dècades, ara és més fàcil treure-la a rodar.
I que continuï fent-ho molts anys més, amb la llei de la teva part.
Més notícies: