Cadena i roda del darrere d’una motocicleta sobre un suport vermell en un taller
ACTUALITAT

Tres claus per allargar la vida de la teva cadena… i estalviar-te uns bons diners

Un kit de transmissió ben cuidat pot duplicar la seva vida útil, estalviant combustible i avaries

El  kit d'arrossegament  és un d'aquells elements que solem passar per alt fins que comença a fer soroll o a donar estrebades.

Però si cuides bé la cadena de la teva moto, no només evitaràs ensurts. També t'estalviaràs un bon pessic endarrerint el moment inevitable de canviar-la.

Preus, ofertes, fitxes tècniques i imatges de TOTES LES MOTOS I SCOOTERS PER AL CARNET A2

I, per descomptat, un kit de transmissió en bon estat estalvia combustible. Necessita menys esforç del motor per fer-la girar i evita altres avaries que poden sorgir per rodar amb la cadena en mal estat.

Persona ajustant la cadena d’una motocicleta amb una eina manual
La tensió correcta de la cadena és essencial per a la seva durada | Formula Moto

I no, no cal ser un talibà del manteniment:  amb tres gestos bàsics pots allargar molt la seva vida útil.

Lubrica... però quan toca

L'error clàssic és posar greix cada vegada que te'n recordes o, pitjor, cada vegada que la veus seca. Una cadena no necessita estar constantment embadurnada.

El que necessita és estar neta, ben tensada i lubricada quan correspon. I quan és això?

Mà amb guant brut aplicant lubricant en esprai a la cadena d’una motocicleta
Per greixar la cadena, el millor és un producte específic. Sempre amb el motor aturat, per la cara interna de la cadena | Formula Moto

El problema és que no hi ha una resposta universal. Cada 500 o 800 km és una bona referència general, però l'ideal és que ajustis l'interval al teu ús.

Si vas molt per ciutat, si plou, si fas ruta llarga o t'endinses per camins, convé revisar més sovint.

TOTES LES MOTOS PER AL CARNET DE COTXE

I, sobretot, lubrica quan acabis de rodar, no just abans de sortir. I després de rentar la moto. Així li dónes temps al producte d'assentar-se i no el llences tot a la primera volta de roda.

I quin greix faig servir? Millor en esprai, específic per a moto, i si pot ser d'aquells que no fan “pastís” amb la pols.

Engranatge metàl·lic i cadena de bicicleta sobre paper marró
Un kit de transmissió nou oscil·la entre 150 i 300 €. El seu manteniment va directament a favor de la teva butxaca | Formula Moto

Veureu consells de suposats experts que t'aconsellen "inventos": aquests a casa, amb gasosa. Un bon producte dissenyat per a això, d'una marca de prestigi, és la millor opció.

Neteja sense drames

Sí, netejar la cadena fa mandra. Però si no ho fas, tot aquell greix vell i brutícia acumulada  acaben actuant com una llima interna.

Cada volta desgasta baules, retens i dents... Adéu estalvi.

No cal desmuntar res ni convertir el teu garatge en un quiròfan. Fes servir un desgreixant específic o, si no en tens, querosè o gasoil.

No facis servir dissolvents agressius com benzina o netejafre de frens si la teva cadena té retens.

Persona conduint una motocicleta esportiva Honda vermella en una corba de carretera
El manteniment correcte de la cadena repercuteix també en la teva seguretat | Honda

Ajuda't d'un raspall tipus “grill” —n'hi ha alguns en forma d'U que et fan la vida més fàcil— i eixuga amb un drap. Un cop neta, lubrica com toca.

Aquest procés, ben fet cada 1.500 o 2.000 km, o després d'alguna sortida amb pluja o pols, pot multiplicar per dos la vida del kit.

Tensió: ni una guitarra ni un llaç fluix

L'ajust de tensió és el gran oblidat... fins que sents aquell "clack" metàl·lic en canviar de marxa. Una cadena fluixa es menja les dents del pinyó i la corona ràpid.

Una massa tensa pot destrossar els rodaments de sortida. Cap de les dues és bona idea.

Al manual de la teva moto o en un gràfic a la pròpia moto sol venir una mesura específica d'aquesta tensió.

Assegura't de fer-ho amb la moto a terra i millor si algú t'ajuda a pujar-s'hi. Així comprovaràs l'efecte del pes en la tensió de la cadena. Si tens cavallet central o del darrere, facilita la tasca.

Clau de tub ajustant la femella de l’eix del darrere d’una motocicleta
És important assegurar-te de la tensió de la cadena. La mateixa moto, al llibre o en algun gràfic, t'indicarà a quina distància l'has de deixar | Formula Moto

Fes-ho cada 1.000 km o després d'un viatge llarg, i revisa que el desgast sigui uniforme. Si veus punts on la cadena està més dura o zones amb dents esmolades, ja és hora de pensar a canviar el kit complet.

Conclusió ràpida

Netejar, tensar i lubricar. Sembla simple, però fer-ho amb certa constància pot fer que la teva cadena duri 25.000 km o més, davant dels 10.000 que et pot durar si la descuides.

Tenint en compte que un kit nou pot costar-te entre 150 i 300 euros amb muntatge,  cuidar la cadena és cuidar la butxaca. I de passada, la teva seguretat.

➡️ Actualitat

Més notícies: