
Els papers de l’eterna joventut: com matricular un ciclomotor com a històric
Amb la nova legislació ja és possible recuperar aquell ciclomotor amb què et vas iniciar als anys vuitanta o noranta
El nou reglament de vehicles històrics està sent un èxit indubtable.
Va entrar en vigor la tardor passada i ha aconseguit ser la solució per a moltes motos i, sobretot, ciclomotors. Molts d'ells dormien "el somni dels justos".
Parlem de ciclomotors arraconats als garatges sense poder utilitzar-se. Per què? Per la manca de documentació provocada pel canvi de legislació de 1995.
Va ser aleshores quan es va prendre una decisió vital. Tots aquests ciclomotors que havien circulat fins aleshores sense matrícula o amb la de l'ajuntament, havien de ser matriculats a trànsit.

Això va provocar, lògicament, que molts d'ells, ja antiquats, fossin abandonats, davant la molèstia d'haver de fer noves gestions per mantenir-los vius.
Quan ha passat el temps i la nostàlgia els ha donat valor. Llavors ens trobàvem que la matriculació com a vehicle històric, segons la llei anterior, superava el valor del vehicle. Això impedia, per tant, aquesta solució.
A aquest problema, entre d'altres, hi ha vingut a donar solució el nou reglament, abaratint molt el cost de matricular un ciclomotor antic com a històric.
El procediment de matriculació actual
Per començar, no tots els ciclomotors podran matricular-se. La primera exigència de la llei actual és que aquest ciclomotor tingui, com a mínim 30 anys d'antiguitat.
El problema rau en vehicles sense papers, com demostres la seva antiguitat? Per la data de finalització de fabricació del model.
Per això ens estem trobant amb casos en què una moto sí pot tenir aquesta edat, però el model no va deixar de fabricar-se fins fa menys anys. Si no hi ha un certificat de fabricació o factura de compra, serà difícil matricular-lo com a històric.
Però suposem que sí que estem davant la típica Puch Minicross, Derbi Antorcha o Diablo, Vespino GL o qualsevol d'aquells mítics ciclomotors. De molts pot haver-hi dubte sobre la seva edat o sobre el seu valor històric.

Què necessites per matricular un ciclomotor
El primer que es requereix és poder demostrar davant trànsit que la moto és teva.
Es fa o amb un contracte de compravenda, una factura de compra o -el més habitual- amb una acta de manifestacions. És un document en què dos testimonis i tu afirmeu que la moto és teva des de fa anys.
El següent que necessitaràs és una fitxa tècnica. Aquesta l'ha de fer una ITV, a partir d'un certificat que fan les Entitats Relacionades amb Vehicles Històrics.
Es tracta d'una nova categoria de col·laboradors com clubs o museus. A ells, un cop registrats a Trànsit, se'ls ha donat la potestat de certificar aquest ciclomotor. Llavors serà efectivament històric i es determinen quines són les seves característiques.
El següent és assegurar-te que els impostos s'han complert. Per una banda, el de transmissions patrimonials. D'aquest els ciclomotors estan exempts, però necessites que a la teva agència tributària et donin aquest justificant.
L'impost de circulació depèn del teu ajuntament. En molts estan exempts per ser històrics o simplement per la seva edat, però necessitaràs també el paper que ho demostri.
Ja tens aquests impostos, el document que dicta que el ciclomotor és teu i la teva nova fitxa tècnica obtinguda a la ITV. El següent és anar a Trànsit, on expediran el permís de circulació i la matrícula.
No és un procés complex ni tan car com abans, tot i que té certs costos com aquesta fitxa tècnica o el certificat de l'Entitat.
I, sens dubte, val la pena tornar a circular amb aquest ciclomotor de la teva joventut. Sens dubte.
Més notícies: