Dues motocicletes estacionades en una carretera, una de tipus trail i una altra naked, amb la pregunta "TRAIL O NAKED?" en lletres grans i grogues a la part superior de la imatge.
ACTUALITAT

5 claus d’experts per diferenciar una moto trail i una naked

Dos motos, dos mons: així canvia la postura i l'entorn al manillar d'una trail o una naked

A simple vista, una moto trail i una naked poden semblar-se més del que un imagina. Sobretot en les cilindrades mitjanes, on moltes comparteixen motor i xassís.

Tot i això, les diferències són clares. Començant per la seva pròpia filosofia.

Una  trail està feta per rodar sobre qualsevol terreny. L'altra és una moto d'asfalt.

Dos motoristes amb casc negre, un conduint una moto d’aventura per un camí de terra i l’altre conduint una moto urbana per un carrer de ciutat envoltat de cotxes.
Una trail és una moto per utilitzar sobre qualsevol terreny. Una naked és una moto per circular per asfalt. Però hi ha excepcions | formulamoto

La cosa es complica quan parlem de trail asfàltiques. O de naked "Scrambler" que poden sortir de l'asfalt.

Si t'hi fixes bé, hi ha una sèrie de diferències clares que defineixen el seu caràcter. Des de les suspensions fins als pneumàtics o la postura de conducció,  tot canvia.

Recorreguts de suspensió: clau per al terreny

Les motos trail estan preparades per rodar també fora de l'asfalt. Per això munten suspensions amb més recorregut: entre 150 i 200 mm o més segons el model.

Això els permet absorbir sots i irregularitats quan surts de la carretera. En canvi,  les naked són més asfàltiques i fermes, amb suspensions de poc més de 100 a 130 mm.

Home d’esquena amb jaqueta negra i texans al costat d’una motocicleta negra en un camí de terra amb un casc blanc sobre el manillar
Pots fer servir una naked en un circuit, és clar | formulamoto

Això fa que siguin més precises en corbes, però menys còmodes en ferm irregular. Una trail, fins i tot a ciutat, pot resultar més suau en passar per ressalts o tapes.

Rodes i pneumàtics: forma i fons

Les rodes també marquen diferències importants entre ambdues. Les naked solen portar llantes de 17 polzades, d'aliatge i amb  pneumàtics esportius.

Són amples, amb perfil baix i compostos tous, pensats per a l'adherència en asfalt. Les trail, en canvi, poden muntar llantes de radis i diàmetre més gran, sobretot davant.

Persona amb vestit i casc de motociclisme prenent una corba en un circuit sobre una motocicleta esportiva
...o una trail en un circuit. Però s'han desenvolupat pensant en un altre ús, clarament | formulamoto

El normal és que la roda davantera sigui de 19 o fins i tot 21 polzades. Això millora la seva capacitat per superar obstacles o rodar per camins.

Els seus pneumàtics també tenen  més baló i dibuix mixt o fins i tot de tacs. Busquen tracció fora de l'asfalt, tot i que renuncien a una mica de precisió en carretera.

Tot i això, per descomptat,  trobem llantes d'aliatge i de 17" en trail asfàltiques.

Ergonomia i postura de conducció

Les naked tenen una postura més baixa, amb el manillar baix i les estriberes endarrerides. És una posició una mica més esportiva i enfocada al control fi en corbes.

Les trail busquen el contrari: comoditat, visibilitat i control en qualsevol terreny. El  seient va més alt, el manillar és ample i elevat, i les estriberes estan més baixes.

La posició de conducció de cadascuna marca en gran part la seva personalitat | formulamoto

Així permeten anar dret al camp o adoptar  una posició més descansada en viatjar. També ajuden a pilots de més talla a sentir-se més còmodes.

Protecció aerodinàmica i equipament

Una naked, com el seu nom indica, va "despullada" de carenat. En algunes, tot just una petita cúpula et protegeix de l'aire.

Les  trail solen portar carenat superior i parabrises de sèrie. Això millora molt el confort en trajectes llargs o a alta velocitat.

Dues motocicletes estacionades sobre l’asfalt en un entorn a l’aire lliure, una d’estil adventure amb llandes de radis i l’altra d’estil naked amb llandes d’aliatge.
Les formes de la carrosseria i el desquartizament o la manca d’aquest marquen diferències clares | formulamoto

A més, és més fàcil trobar accessoris com  maletes, cubrecàrter o defenses. Tot pensat per viatjar o endinsar-se per camins sense preocupar-te dels cops.

Usos recomanats: cada moto al seu terreny

Una naked és ideal per a ciutat i carreteres de corbes. És més lleugera, més baixa i més directa, perfecta per divertir-se amb poc. Pot ser divertida fins i tot en circuit.

Una trail brilla en la polivalència: pots viatjar, anar còmode, i sortir de l'asfalt. És més alta, una mica més pesada, però també  més capaç en més terrenys.

Vista superior de dues motocicletes estacionades sobre asfalt, una de color blanc amb maletes laterals i una altra blava amb una motxilla negra i vermella a la part del darrere.
Per viatjar és més còmoda una trail, però això no implica que amb una naked no puguis fer-ho | formulamoto

Si fas trajectes llargs o t'agrada explorar,  la trail és la teva aliada. Si prefereixes una cosa senzilla, lleugera i ràpida, la naked té molt per oferir-te.

Conclusió

Tot i que cada cop hi ha més motos mixtes, l'essència de cada tipus es manté. N'hi ha prou amb mirar les rodes, la postura o les suspensions per saber quina és quina.

Dues persones en motocicleta conduint al capvespre amb el sol de fons
Trail o naked: qualsevol de les dues et pot donar sensacions, llibertat i diversió | formulamoto

La clau està en com i on la faràs servir. Perquè tot i que comparteixin base, cadascuna està pensada per a un ús molt diferent.

➡️ Actualitat

Més notícies: