Bota de motorista esportiva en colors blanc, blau i vermell sobre el pedal d’una motocicleta
ACTUALITAT

Aquesta tècnica de conducció en moto l’empren alguns; altres no ho haurien

Fer-ho en reduir és bo o dolent per a la teva moto?

És un gest clàssic, gairebé instintiu en molts pilots.  Just al reduir marxa, una petita accelerada. Ho has sentit al carrer, al circuit, en vídeos de YouTube… Però  per a què serveix? Millora la conducció? Cuida la mecànica? És útil en totes les motos?

Ho explicarem, i de passada entendrem com funciona un quickshifter bidireccional, que fa una cosa molt semblant però de manera automàtica. I de passada, veurem com l’embragatge antirebot està involucrat en aquest assumpte.

Motorista amb vestit negre i vermell conduint una motocicleta esportiva Honda vermella en un circuit de curses
En conducció esportiva era important. Ara ho fa la moto per a tu | Honda

Igualar velocitats: la clau està en el canvi

Quan redueixes una marxa,  els dos eixos del canvi —el primari, que gira al ritme del motor, i el secundari, que gira segons la roda—,  s’han de sincronitzar a una nova relació.

Si simplement deixes anar l’embragatge sense més,  el motor ha d’accelerar bruscament per adaptar-se a aquesta marxa més curta. Aquest salt de règim es transmet a la transmissió amb un petit cop mecànic.

Pilot amb vestit i casc taronja conduint una motocicleta KTM en una pista de terra al costat d’una barrera de pneumàtics
És important saber per què es feia... i es continua fent de vegades | KTM

Fer un toc de gas just abans de deixar anar l’embragatge redueix aquesta diferència de revolucions. El canvi engrana amb més suavitat i la transmissió pateix menys.

Com funciona una caixa de canvis de moto?

En les motos de canvi convencional, les marxes no engranen desplaçant pinyons, sinó  acoblant engranatges sempre en contacte mitjançant anells lliscants amb tetons (els famosos “trinquetes” o “perros”).

Diagrama tècnic d’una transmissió de motocicleta mostrant l’eix d’entrada, l’eix de sortida, els engranatges, l’embragatge, les forquetes de canvi i el mecanisme d’acoblament
Saber com funciona un canvi ajuda a comprendre el per què de les coses | formulamoto

Quan selecciones una marxa, aquests tetons han d’encaixar amb precisió. Si hi ha molta diferència de velocitat entre ambdós eixos, aquest encaix no és net, pot ser “dur” i pot generar desgast o fins i tot salts de marxa si no hi ha sincronització.

En motos clàssiques o sense ajudes electròniques, aquest gest també ajudava a evitar bloquejos de roda posterior al reduir de manera agressiva. Però avui, amb embragatges antirebot a la majoria de motos modernes, aquest risc és mínim.

Què fa exactament l’embragatge antirebot?

Aquest sistema incorpora un mecanisme de rampes al nucli de l’embragatge.  Si al reduir hi ha un excés de retenció —és a dir, si el motor gira massa lent respecte a la roda—, aquestes rampes separen lleugerament els discos de l’embragatge.

Diagrama comparatiu del funcionament de l’embragatge assistit i antirebot en una motocicleta durant l’acceleració i la desacceleració, mostrant les diferències en la transmissió de parell i el moviment dels components interns.
Embragatge antirebot: senzill d'entendre i útil per pilotar | formulamoto

Així, es redueix l’efecte del fre motor i s’evita que la roda posterior derrapi o es descol·loqui. El sistema actua només quan és necessari i no interfereix en el funcionament normal de l’embragatge.

Així que avui dia, aquest cop de gas ja no és vital per a la seguretat. Però sí que millora el tacte i la suavitat de la conducció.

I si la meva moto té quickshifter bidireccional?

En les motos modernes amb quickshifter per pujar i baixar marxes, tot això es fa de manera automàtica.

El sistema detecta la pressió sobre la palanca, talla encès i injecció durant una fracció de segon. Llavors redueix marxa, i fa una petita accelerada (blip electrònic) per igualar les revolucions del motor abans de reenganxar.

Diagrama que mostra tres configuracions de sensors per a palanques de canvi de motocicleta, indicant la posició del sensor i la direcció del moviment necessari per passar de primera a segona velocitat, amb etiquetes per als sensors LS i GP en format push i pull, així com la ubicació de la biela de connexió.
Un quickshift modern també dona cops de gas en reduir | formulamoto

És a dir, fa exactament el que abans fèiem amb l’embragatge i el canell. Però millor, més ràpid i sense marge d’error.

Això sí, no tots els quickshifter són igual de precisos, i en motos més bàsiques poden generar estrebades si el sistema no està ben calibrat.

Sempre és recomanable fer el cop de gas?

No. Hi ha  excepcions importants.

En motos amb cigonyal longitudinal —com les BMW bòxer o les Moto Guzzi V2—, aquest cop de gas provoca una reacció lateral en accelerar. No és greu, però sí que  pot desestabilitzar lleugerament la moto si vas inclinat o frenant fort.

Persona conduint una motocicleta esportiva per una carretera amb corbes, amb un fons de vegetació i cel parcialment ennuvolat.
Els motors longitudinals no són gaire amics de les acceleracions en buit | Miguel Méndez

En aquestes motos, sol ser més recomanable reduir amb suavitat, sense accelerades. En aquest tipus de motos tens un cigonyal força pesat girant de pressa cap a un costat.

Si agafes l’embragatge i fas un cop de gas el que fa és provocar una acceleració d’aquesta enorme massa cap a un costat.

Lògicament  la moto farà un cap de bou cap a aquest costat. El lògic en aquestes motos és acompanyar la reducció amb un tacte exquisit d’embragatge.

Recordo el que deia “el Profe”, Andrés Pérez Rubio, excel·lent mecànic i millor pilot, i un dels tios que més sap de Guzzis esportives dels 80. Segons ell, es pot entrar molt de pressa i molt precís amb una Guzzi en qualsevol corba. Si ho fas així i li agafes el truc,

Pilot de motociclisme competint en una cursa sobre una moto Moto Guzzi amb el número 6 a la roda davantera, portant un vestit i casc de protecció
Andrés Pérez Rubio, "El Profe", amb la Guzzi Le Mans de curses | formulamoto

També a ciutat o en trànsit lent, fer el cop de gas pot ser innecessari o molest. En aquests casos,  el millor és una reducció suau amb embragatge, sense floritures.

Cal aprendre a fer-ho?

No és obligatori, però sí recomanable. Encara que la teva moto tingui quickshifter o embragatge antirebot, entendre i practicar aquesta tècnica millora la teva sensibilitat mecànica. A més, et prepara per portar qualsevol moto, fins i tot una sense ajudes electròniques.

I si un dia et falla el sensor del quickshifter, sabràs continuar conduint amb la mateixa suavitat.

Motorista inclinat al màxim en una corba mentre condueix una moto esportiva verda i negra en un circuit
Amb una moto ben equipada te'n pots oblidar. Però aprendre a fer-ho et anirà bé | Kawasaki

Conclusió: un gest petit amb sentit tècnic

El cop de gas al reduir és una tècnica  heretada del pilotatge clàssic que continua tenint valor. No tant per seguretat com per suavitat mecànica i precisió.

Avui, els sistemes moderns com el quickshifter bidireccional ho fan per tu, però saber què passa allà dins et converteix en millor motorista.

Això sí: no és una regla universal. En algunes motos, com les de cigonyal longitudinal, és millor evitar-ho. Perquè, com gairebé tot en moto, depèn del com, el quan… i el què estàs conduint.

Quatre motoristes amb equip de protecció conduint motos esportives de diferents colors en diferents circuits de curses
Amb qualsevol moto es pot fer... però no s'ha de fer amb totes | formulamoto
➡️ Actualitat

Més notícies: