Avui continuem amb aquest assumpte, però quan no n'hi ha prou amb el que va en aquesta bossa. Et donem alguns "trucs" quan alguna cosa falla al mig d'una pista i no hi ha taller, ni assistència, ni cobertura.
Aquí no es tracta de “bricolatge fi”, sinó de trucs provats per endurers i trailers de tota la vida. Solucions d'emergència, per sortir del pas i tornar a casa.
Al camp poden passar moltes coses. Aquests trucs et poden ajudar | Voge
Abans de començar, dues obvietats que salven motos i dies. Primer mantén la calma i mira al teu voltant. El millor kit d'eines és dins del casc i és el teu cap.
I el segon, pensa en seguretat. Col·loca la moto fora del pas, posa't a resguard, apaga el contacte i deixa que es refredi el que pugui cremar. Fets els deures, anem amb els trucs.
Unes baules de tancament a la barra central del manillar ajuden a solucionar això | formulamoto
Cables “en doble”: el recanvi que no ocupa lloc
Si la teva moto encara fa servir cable d'embragatge o de gas, aquest truc clàssic t'estalvia disgustos. Això s'ha vist "tota la vida" fins i tot en proves d'enduro.
Munta un segon cable pel mateix recorregut, dins de la seva camisa, i subjecta'l amb brides o cinta al llarg del xassís. Als extrems, deixa la funda “presentada” i el cable amb els seus terminals sense connectar.
Si el cable en servei es trenca, només cal desconnectar el vell i connectar el bessó al puny o a la leva. Un minut de feina, zero renecs i ruta salvada.
I per què segueix funcionant una cosa tan vella? Perquè el cable falla gairebé sempre al mateix lloc: a l'extrem, per fatiga o per manca de greixatge.
Portar el doble a punt t'evita treure el maletí, barallar-te amb guies impossibles o desmuntar mig carenat al mig de la muntanya.
És barat, no molesta, no pesa i estalvies espai a la bossa del recanvi.
No tindràs el millor tacte de gas, però surts de la pista | formulamoto
Gas de fortuna: quan es trenca el cable de l'accelerador
No vas seguir el consell anterior i el cable de l'accelerador ha dit prou. Tranquil. El normal és que es trenqui al costat del puny.
Treu el presoner trencat, desfilaça una mica la punta del cable i lliga-la al voltant d'un petit “mando” improvisat: un tornavís fi, una clau plana, fins i tot un pal.
Amb la mà recolzada a l'extrem del manillar, estira el “mando” cap a tu per obrir gas.
No és un control de precisió, però et permetrà rodar amb compte fins arribar on puguis reparar.
Moltes trail encara porten cables “de sempre” | MM
Cadena trencada: com tornar a unir el que mai s'hauria de trencar
Una transmissió en bon estat no es trenca… excepte quan es trenca. Portar un eslabó de tancament ràpid lligat al manillar amb una brida és una assegurança barata.
Encara millor, inclou dos o tres eslabons solts de la mateixa mida que la teva cadena. Si la trencada s'endú diversos eslabons, podràs retallar el tram danyat i tancar la cadena usant dos tancaments ràpids consecutius. No és l'ideal, però funciona.
Compte amb el sentit: col·loca el clip de l'eslabó de tancament amb l'obertura mirant en sentit contrari a l'avanç de la cadena. Prem amb uns alicates o amb la pròpia clau fixa fent de premsa.
Quan surtis del pas, revisa l'alineació de les rodes i la tensió de la cadena. Una trencada gairebé sempre té una causa.
T'ho asseguro: el pebre vermell és un bon tapaporus | formulamoto
Radiador: petites fuites i el vell truc del pebre vermell
Cop lleu, “picada” en un panell del radiador i comença el degoteig. Si la fuita és gran, no t'hi juguis: penja la corretja d'arrossegament que portaràs a la bossa i organitza el remolc.
Si és una fuita petita, hi ha dos recursos de campanya. El primer i el més sa és anar reposant líquid amb l'aigua del camelback o d'una ampolla (que també portaràs si ens vas fer cas al primer reportatge) fins arribar a una benzinera.
El segon, clàssic de mecànica popular, és afegir una o dues cullerades de pebre vermell al radiador. Les seves partícules segellaran des de dins la microfissura. No; no importa si és dolç o picant.
No és màgia ni reparació definitiva, però a vegades compra els quilòmetres que et separen de l'asfalt. Tan aviat com hi arribis, buida, neteja i repara com cal.
Un protector de forquilla pot servir de fèrula | formulamoto
Fèrula d'emergència: quan la prioritat és la persona
Tant de bo mai ho necessitis. Però convé saber-ho. Un protector de barra de forquilla té la forma ideal per improvisar una fèrula.
Combinat amb cinta americana per fixar i una corretja per fer de cabestrell, pots immobilitzar un braç o una clavícula fins que arribi ajuda.
Un tros de corda lligat t’aconseguirà una mica més de tracció | formulamoto
Tracció d'emergència amb corda a la roda del darrere
La neu en moto no és cap broma. Si les previsions són dolentes, millor deixar la moto a casa.
Però de vegades t'enxampa en alçada. Lligar trossos de corda o de corretja al voltant de la coberta del darrere, genera “tacs” temporals que mosseguen la neu o el fang.
No és un miracle, però ajuda a superar una rampa suau o a sortir d'un camí pla amb placa. Fes-ho amb cap: baixa pressió, poca velocitat i constant, i evita brusquedats.
Quan la moto està molt "empantanada", tombar-la és la millor solució | formulamoto
Sortir del fang: tombar per trencar el buit
T'has ficat en un bassal “sense fons”. La moto s'enfonsa, el càrter fa buit contra el mateix fang i ni endavant ni enrere. La maniobra clau és lateral.
Inclina amb decisió, tombant la moto perquè trenqui el buit amb el seu propi volum i guanyi una mica d'espai.
Després gira el manillar cap al costat alt, balanceja't i repeteix a l'altre costat.
La roda del darrere “mossega” una mica, el cubrecàrter es desenganxa i, amb sort, apareix el mil·límetre que necessitaves per sortir. Paciència i tècnica valen més que gas.
La fam és una mala consellera quan cal pensar | formulamoto
La llonganissa: el truc que no arregla res… però ho arregla tot
Ho vam llegir una vegada i ens va fer gràcia, fins que ho vam provar. Portar alguna cosa per menjar entre els recanvis. Una llonganissa, unes barretes, el que sigui.
No et traurà del fang ni soldarà res. Però et treu fred i puja la moral.
A més, et dona temps per pensar amb claredat. La gana i la pressa són els pitjors consellers mecànics.
Conèixer alguns trucs també ajuda a aquest "pensament lateral" | Voge
Manguit que regalima: empelt amb càmera de bici
Un manguit de refrigeració esquerdat pot arruïnar el dia. Si no hi ha recanvi, talla una secció d'una càmera de bicicleta o d'un dels punys.
Utilitza-la per enfundar la zona danyada i subjecta-la amb dues brides amples a mode d'abraçadores. Aguanta sorprenentment bé fins tornar a casa.
Si la fuita és en un manguit fi, un tros de tub de beguda del camelback pot fer de pont.
Escape fluix: llauna i filferro per arribar
S'ha desprès l'escape al tram intermedi i vibra com una castanyola. Embolica la unió amb una tira de llauna de refresc a mode de manguit i blinda-la amb filferro, amb brides o amb cinta.
No esperis estanquitat perfecta, però redueix fuites i sobretot, vibracions, prou per rodar amb calma. Evita tocar-lo en calent: guants i sentit comú.
Filferro i brides per improvisar suports | formulamoto
Recuperar electricitat amb diagnòstics simples
Abans de culpar la bateria, repassa connectors visibles. Un cop pot desconnectar la clema de l'interruptor de pota de cabra, de l'embragatge o del sensor de caiguda.
Desmunta, neteja amb una mica d'aigua i bufa. Torna a posar. De vegades el miracle és una massa fluixa: prem el cargol que fixa el negatiu al xassís.
Si la bateria ha mort, redueix consums: talla tot el que sigui accessori, empeny i arrenca a la vella usança. En monocilíndriques i bicilíndriques petites funciona millor en segona que en primera.
Il·luminació trencada: bricoLED i cinta
Un intermitent o una òptica fluixa poden posar-se rebels.
Recol·loca suports amb brides i segella esquerdes amb cinta americana per dins perquè no hi entri fang. Si ha quedat penjant, fes servir una vareta improvisada de branca rígida com a “big” interior.
La idea és que no balli ni es trenqui del tot amb les vibracions.
Les pressions són clau a l’hora d’aconseguir una millor tracció | FM
Pressions, aquest “clic” que ho canvia tot
No és màgia, és física elemental. En sorra i fang, baixar pressions puja adherència. Un punt menys davant i darrere marca la diferència per sortir d'una trampa.
Recorda tornar a inflar en tornar a pista dura per no destalonar ni tallar la coberta. Portar un manòmetre petit t'evita endevinar a ull.
Tornilleria rebel: fixacions que es resisteixen
Un cargol passat pot mossegar si el “calces” amb una fibra de cable de coure o amb fil dental encerat abans d'estrènyer.
No és ortodox, però afegeix fricció perquè no s'afluixi en els propers quilòmetres.
"Pensament lateral": la millor eina | formulamoto
Imaginació: l'eina que sempre portes posada
La millor eina no va a la bossa, va al casc. Es diu “pensament lateral” i és aquesta manera de mirar el problema des d'un altre angle.
He vist tallar un cargol de ralentí perdut amb una branqueta. També improvisar un separador d'embragatge amb la xapa d'una llauna d'oli. O calçar un coixinet rebel amb una tira de llauna de refresc.
Planteja el problema, respira, mira què tens a mà i fes d'artesà. L'objectiu no és “deixar-ho perfecte”, és tornar a casa.
Conclusió
La pista perdona qui va preparat i pensa.
La diferència entre tornar pel teu peu o esperar la grua moltes vegades està en detalls. Per exemple, un grapat de brides, un metre de mànega, un eslabó de cadena i, sobretot, en mantenir la calma.
Aquest repertori de trucs no pretén substituir un bon manteniment ni un taller. Pretén donar-te recursos quan la muntanya, el fang o la neu et posen a prova.
Ves amb cap, gaudeix del camí i torna a casa amb una bona història per explicar. Això també és trail.