
Adeu a les motos de gasolina: la mesura radical que han anunciat en un país molt conegut
Malgrat ser el mitjà de transport més popular entre els seus ciutadans, les autoritats es plantegen lleis més dràstiques
La imatge del trànsit caòtic i sorollós a l'Àsia està a punt de canviar. I un dels països més motoritzats del món serà protagonista d'aquesta transformació. Amb més de 72 milions de motocicletes en circulació, les autoritats reconeixen que el repte és immens.
Parlem de Vietnam, la capital del qual, Hanói, ja ha fet el primer pas per restringir l'ús de motos. A partir de l'1 de juliol de 2026, la ciutat començarà a prohibir les motos de gasolina. L'objectiu: reduir la contaminació de l'aire i el soroll als seus districtes més congestionats.

Hanói fa el primer pas cap al canvi.
La mesura començarà al centre de la capital, concretament als districtes de Hoan Kiem i Ba Dinh. Aquestes zones, situades dins de l'anell viari 1, pateixen nivells alarmants de trànsit i pol·lució. A més, són àrees turístiques on la qualitat de l'entorn és clau.
Un any més tard, la prohibició s'estendrà a nous districtes. També començarà a aplicar-se als automòbils de gasolina, ampliant així l'abast del pla. Tot i que per ara només Hanói té calendari, altres ciutats com Ho Chi Minh i Da Nang ja estudien sumar-s'hi.
El pla nacional és encara més ambiciós. Per a l'any 2045, Vietnam pretén eliminar completament els vehicles de dues rodes amb motor de combustió. Es tracta d'un gir total en el model de mobilitat urbana del país.
Les autoritats parlen d'un “canvi sísmic” en la manera de moure's per les ciutats. Aquesta transformació no només busca millorar la qualitat de l'aire. També pretén reduir el soroll constant que forma part del paisatge urbà.

Motos elèctriques: entre l'esperança i el dubte.
Amb la desaparició progressiva de les motos de gasolina, les elèctriques prenen protagonisme. Actualment, només el 5% del mercat està compost per motos elèctriques. Però s'espera que aquesta xifra creixi ràpidament.
Empreses com VinFast i Selex Motors lideren aquesta transició. VinFast ja ha venut més de 160.000 scooters elèctrics, i Selex continua ampliant la seva xarxa d'estacions d'intercanvi de bateries. L'ecosistema comença a consolidar-se.
Tanmateix, encara hi ha obstacles importants. L'autonomia limitada, els preus elevats i la poca infraestructura generen dubtes en molts ciutadans. Per això, el govern preveu impulsar incentius i millorar les xarxes de càrrega.
L'èxit d'aquesta transició dependrà de diversos factors. Entre ells, la capacitat de producció de motos elèctriques i l'accessibilitat econòmica per a la població. La rapidesa amb què s'instal·lin nous punts de recàrrega també serà clau.
Vietnam encara té temps per preparar aquesta transformació. Però el termini per començar és curt, i els desafiaments són enormes. Tot i així, les autoritats estan convençudes que el canvi és inevitable i necessari.

Un exemple que podria expandir-se a l'Àsia.
Vietnam podria marcar el camí per a altres països del sud-est asiàtic. En moltes d'aquestes nacions, les motos superen àmpliament els automòbils. Per això, el que passi a Hanói serà observat amb atenció.
Shanghai ja va aconseguir quelcom similar amb èxit. I ara Vietnam vol demostrar que un model urbà més sostenible és possible. La revolució elèctrica ja està en marxa.
Més notícies: