Tres persones amb equip de protecció munten motocicletes mentre un gràfic de la bandera d’Espanya i un símbol d’advertència apareixen en primer pla.
NOTÍCIES

Avís als motoristes de tot Espanya: el risc és real i cal començar a actuar

La tecnologia avança a pas de gegant i això també es trasllada a les motos, però els experts recorden els riscos

Vivim en una era de transformació tecnològica accelerada, en què tot està connectat, tot té software. I, en aquest sentit, les motos no són l'excepció.

Avui una moto ja no és només un motor entre rodes. Incorpora electrònica, sensors i connectivitat. El resultat: comoditat i eficiència, però també nous perills.

Home amb expressió de sorpresa o preocupació en primer pla i una persona conduint una motocicleta en moviment al fons.
Qualsevol programari pot ser hackejat, fins i tot el de les motos | Pixelshot, ca.formulamoto.es, Daniel Amirul Amir Hamzah's Images

Cada cop és més habitual veure motos amb ABS, control de tracció, IMU o sistemes Bluetooth. Tota aquesta tecnologia depèn del software. I el que té software, pot ser hackejat.

Els cotxes ja viuen aquesta realitat des de fa anys. Són ordinadors sobre rodes. Ara, les motos estan començant a seguir el mateix camí.

L'avís dels experts sobre les noves motocicletes.

Una moto moderna ja no es pot entendre sense la seva electrònica. Des de la injecció fins a l'ABS, tot passa per una centraleta. Si aquest sistema és vulnerat, les conseqüències poden ser greus.

Al Japó, el Govern ja ha fet el primer pas. El Ministeri de Transport exigeix homologacions específiques de ciberseguretat per a les motos.

Això implica que una moto podrà ser rebutjada si no demostra que és segura davant d'atacs digitals. Com ja va passar amb les normatives d'emissions, alguns models podrien deixar de fabricar-se.

A Europa també s'està actuant. La norma UN R155, creada per l'ONU, serà clau per al sector. Les marques ja estan advertides: el software ha de ser segur des del disseny fins al final de la vida útil.

Un home espantat amb les mans aixecades davant d'una figura encaputxada en un fons de codi binari.
L'amenaça del hackeig ja preocupa fabricants i autoritats | ca.formulamoto.es, Getty Images de bowie15, Getty Images Signature de gece33

La teva moto s'actualitza sola, però a quin preu.

El terme de moda és Software-Defined Vehicle (SDV). Significa que el que abans era mecànic ara és codi. Les motos estan entrant de ple en aquesta definició.

Ja és obligatori que incloguin OBD (diagnosi a bord). I algunes poden rebre actualitzacions automàtiques per wifi. Això es coneix com a SOTA (Software Over The Air).

Aquesta connectivitat és útil, però també és una porta oberta. A través del Bluetooth o el wifi, algú podria accedir a la teva moto i manipular-la sense que ho sàpigues.

La despesa mundial en ciberseguretat va superar els 200.000 milions de dòlars l'any passat. El motiu és clar: el risc és real i creixent. I no afecta només ordinadors o mòbils, també vehicles.

Una moto el sistema ABS de la qual deixi de funcionar per un hackeig no és només una fallada tècnica. És una amenaça directa a la vida del conductor. Per això, els fabricants hauran d'invertir més en protecció digital.

Persona conduint una motocicleta per una carretera envoltada d’arbres i muntanyes en un dia assolellat.
Tant les empreses com les autoritats estan gastant molts diners en ciberseguretat | ChatGPT

Això tindrà conseqüències. Les motos podrien encarir-se. Fins i tot podríem veure com desapareixen models que no poden adaptar-se a les noves exigències.

El futur ens porta a pagar per antivirus, fins i tot a les nostres motos. Com passa amb el mòbil, podries haver d'actualitzar el sistema o subscriure't a un servei.

La digitalització té avantatges, però també ens obliga a canviar el xip. No n'hi ha prou amb revisar frens o pneumàtics. Caldrà vigilar també el software.

Motoristes de tot Espanya, l'avís és sobre la taula. El hackeig de motos no és ciència-ficció. És una amenaça que ja preocupa governs i fabricants.

➡️ Notícies

Més notícies: