
Avís de la DGT a motoristes i conductors: és oficial, ja és legal a Espanya
Trànsit ha informat sobre un canvi en la normativa viària que afectarà milers de vehicles a tot el país
Espanya ha fet un pas ferm cap a la modernització del transport per carretera. Recentment s'ha publicat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) una reforma clau. La normativa ja és en vigor i afecta directament transportistes, empreses logístiques i usuaris de les vies.
Parlem d'una modificació del Reglament General de Vehicles per millorar la sostenibilitat del sistema de transport de mercaderies i optimitzar la cadena logística. Aquesta reforma respon a un mandat establert pel Reial decret llei 3/2022 i ha de ser coneguda per milers de conductors a tot el país.

Més càrrega, menys emissions: els nous límits de la DGT
Una de les principals novetats és l'augment de la massa màxima autoritzada per a camions. A partir d'ara, els vehicles de cinc o més eixos podran transportar fins a 44 tones, davant les 40 anteriors. Aquest canvi busca reduir el nombre de desplaçaments i, amb això, les emissions contaminants.
També es preveu un augment addicional de 2 tones en operacions de transport intermodal. D'aquesta manera, es fomenta una major eficiència operativa del sector. La mesura ha estat molt ben rebuda per les associacions de transport.
D'altra banda, s'amplia l'alçada màxima permesa fins a 4,5 metres per a certs vehicles. Això afecta el transport de palla, animals vius o subministraments a indústries situades a menys de 50 quilòmetres. Així s'equipara amb les alçades permeses per a portavehicles, grues i contenidors tancats homologats.
Llum verda als megacamions: 72 tones i 32 metres sense burocràcia
Una altra gran novetat és la simplificació en l'ús de conjunts euro modulars. Fins ara, necessitaven una autorització especial per circular. Amb la nova normativa, aquest requisit desapareix.
Aquests conjunts podran arribar fins a 72 tones i 32 metres de longitud. Tanmateix, només podran circular per rutes autoritzades per l'autoritat competent. Fora d'aquestes rutes, s'hauran de dividir per complir amb les mesures estàndard.

A més, s'han atès peticions específiques del sector forestal i metal·lúrgic. Es permet un increment del pes en el transport de fusta en roll, sempre que es faci en trajectes inferiors a 150 km. També s'amplia la longitud màxima per transportar elements metàl·lics indivisibles com bigues o tubs.
La participació del Comitè Nacional del Transport ha estat clau per consensuar aquestes mesures. La seva implementació pretén millorar la competitivitat del sector logístic. I, al mateix temps, alinea el sistema de transport amb els objectius de descarbonització.
Les noves disposicions entraran en vigor de manera progressiva. La majoria dels canvis seran efectius tres mesos després de la publicació al BOE. En el cas dels vehicles cisterna, l'entrada en vigor es retardarà sis mesos.
La reforma no només modernitza el transport, sinó que també redueix càrregues administratives. Les empreses veuran menys obstacles per operar i adaptar-se a un mercat cada cop més exigent. Espanya s'alinea així amb altres països europeus que ja aplicaven mesures similars.
La DGT i el Ministeri confirmen que aquest és només un primer pas. S'esperen més canvis en el futur que reforcin la sostenibilitat i digitalització del transport. Per ara, les noves normes ja són en marxa i canviaran de manera significativa les regles del joc.
Més notícies: