
Confirmat: la DGT llança un avís contundent a tots els motoristes espanyols
La Direcció General de Trànsit (DGT) ha compartit una conclusió demolidora sobre els sinistres a les carreteres
La Direcció General de Trànsit ha llançat un nou missatge a tots els motoristes i conductors espanyols. Aquesta vegada, el focus està en un dels factors més letals a la carretera. Les xifres més recents són preocupants i la DGT ha respost amb una campanya sense precedents.
Durant el 2024, l'excés de velocitat va estar present en el 24 % dels sinistres mortals en l'àmbit DGT. El nombre de víctimes a la carretera ha fet saltar les alarmes. Ara, igual que abans, l'objectiu és clar: reduir els accidents i salvar vides.

Control reforçat: radars, tecnologia i campanyes
En aquests dies d'agost, la DGT posa en marxa una nova campanya de vigilància. Se centra exclusivament en el control de la velocitat a tot el territori nacional. L'operació compta amb la participació de la Guàrdia Civil i cossos locals de policia.
Aquesta campanya està coordinada a nivell europeu per la xarxa RoadPol. Això significa que les mesures també s'estan aplicant en altres països membres. Així, es busca un enfocament comú davant d'una amenaça compartida.
Un dels grans reforços arriba amb la instal·lació de 32 nous radars. D'aquests, 7 són fixos i 25 de tram. Es troben repartits per 11 comunitats: entre elles, Andalusia, Castella i Lleó, Madrid, Canàries, Balears i Galícia.

Aquests dispositius ja estan actius i senyalitzats a la carretera. Durant el primer mes, només enviaran avisos informatius als infractors. Després d'aquest període, les multes començaran a arribar als domicilis dels conductors.
El nou sistema ISA, obligatori des del juliol de 2024 en tots els cotxes nous, també entra en joc. Es tracta d'un assistent intel·ligent de velocitat que alerta dels límits de la via. Aquest sistema combina cartografia digital i reconeixement de senyals.
L'excés de velocitat: un problema admès.
Segons dades recents, el 60 % dels conductors espanyols admeten circular per sobre del límit en carreteres convencionals. En zones urbanes, la xifra ronda el 50 %. En autovies i autopistes, supera el 60 %.
Aquest comportament té conseqüències clares. El 2024, la DGT va registrar 239 sinistres mortals en què la velocitat va ser un factor clau. El sotsdirector de Mobilitat, Francisco José Ruiz Boada, ha estat contundent: és el tercer factor més habitual en sinistres amb víctimes mortals.

L'Observatori Europeu de Seguretat Viària ja advertia d'aquest patró. Un informe de 2021 va assenyalar que entre el 10 i el 15 % dels accidents totals són conseqüència directa de l'excés de velocitat. En els accidents mortals, el percentatge s'eleva al 30 %.
En l'última campanya d'abril, es van controlar més d'1,6 milions de vehicles. El resultat: gairebé 94.000 denúncies per excés de velocitat. La vigilància, tant en vies urbanes com interurbanes, es va centrar en punts d'alt risc.
La DGT no només persegueix sancionar, sinó prevenir. Els panells de missatge variable i senyalització circumstancial informaran dels controls. El missatge és clar: reduir la velocitat salva vides.
Més notícies: