Un motorista amb casc negre condueix una moto blava al costat d’un cotxe patrulla en una carretera envoltada de vegetació.
NOTÍCIES

Missatge de les autoritats a tots els motoristes: ha baixat, però no és suficient

La DGT confirma una dada molt positiva a les carreteres espanyoles, però reconeix que cal continuar treballant

Durant el mes de juliol, les autoritats han tornat a posar el focus en la seguretat viària. El balanç final del mes deixa una xifra preocupant: 112 persones han mort en sinistres de trànsit. Són dues víctimes més que en el mateix període de l'any passat.

L'augment de la mobilitat influeix directament en aquestes dades. Al juliol es van registrar 48,5 milions de desplaçaments de llarg recorregut, un 3% més que el 2024. Tot i això, hi ha hagut avenços que permeten mirar amb una mica més d'optimisme cap al futur.

Baixen els morts vulnerables, pugen els de turisme

Un dels punts positius del mes és la reducció de morts vulnerables. Al juliol de 2025, s'han comptabilitzat 15 víctimes menys que el 2024 en aquest grup. Destaca el descens entre vianants, ciclistes i motoristes.

Motorista circulant per una carretera envoltada d’arbres amb el logotip de la DGT a la imatge.
La DGT celebra la reducció del nombre de motoristes morts | DGT, ca.formulamoto.es, ChatGPT

Tanmateix, el nombre de morts en turismes ha augmentat notablement. En total, 54 persones han perdut la vida viatjant en aquest tipus de vehicles. Són 13 més que al juliol de l'any anterior.

També s'han registrat més morts en furgonetes i camions de fins a 3.500 kg. En aquest sentit, l'ús del cinturó de seguretat continua sent clau.

El cinturó, absent en massa casos

Les xifres tornen a confirmar la importància dels dispositius de seguretat. Dels morts al juliol, 17 no els utilitzaven en el moment del sinistre. Tretze d'ells viatjaven en turisme, tres en furgoneta i un en camió.

Aquesta dada posa de manifest que moltes d'aquestes morts s'haurien pogut evitar. Les autoritats insisteixen: posar-se el cinturó salva vides. I no fer-ho continua costant vides cada mes.

El juliol ha deixat també dades reveladores sobre el tipus de via. Baixen els sinistres mortals en autopistes i autovies, però augmenten en carreteres convencionals. De fet, 91 dels 112 morts van morir en aquest tipus de vies.

Andalusia, la comunitat amb més morts

Pel que fa al repartiment geogràfic, Andalusia torna a situar-se al capdavant. Ha registrat 24 morts, cinc més que el 2024. La segueixen Castella-la Manxa i Catalunya amb 13 i 16 víctimes respectivament.

Per contra, Castella i Lleó ha aconseguit reduir significativament les seves xifres. En aquesta comunitat s'han comptabilitzat 10 morts, davant les 17 de l'any anterior. Cantàbria, Navarra i La Rioja no han registrat víctimes aquest mes.

Persona amb casc i jaqueta negra conduint una motocicleta groga per una carretera envoltada d’arbres amb fulles de tardor i una franja diagonal verda i blanca d’Andalusia a la cantonada superior esquerra.
Andalusia ha registrat 5 morts més que l'any passat | Artindo, ca.formulamoto.es, Pexels de Caner Demiroğlu

També s'analitzen els tipus de sinistres amb més mortalitat. Les col·lisions frontals i les sortides de via augmenten respecte al juliol de 2024. En canvi, es redueixen els atropellaments i les col·lisions múltiples.

Malgrat tot, el mes ha deixat senyals per a l'esperança. Al juliol s'han registrat tres dies sense morts: dilluns 14, dimecres 16 i dilluns 28. Una mostra que, amb compromís, reduir la sinistralitat és possible.

El mes d'agost comença amb un gran repte. El 2024, 133 persones van perdre la vida durant aquest mes. L'objectiu ara és clar: no repetir aquestes xifres i continuar avançant en seguretat viària.

En el que portem de 2025, s'han registrat 632 morts a la carretera. Són 15 menys que en el mateix període de l'any anterior. La tendència a la baixa és real, però encara insuficient per donar per complert l'objectiu: zero morts a la carretera.

➡️ Notícies

Més notícies: