Radar de velocitat a la carretera amb una motocicleta blava passant i el logotip de la DGT en primer pla.
NOTÍCIES

És oficial: la DGT avisa dels nous radars que acaba d’activar a Andalusia

Les autoritats han confirmat l'activació de diversos radars a les carreteres andaluses aquest mateix mes d'agost

Durant 2024, la velocitat ha tornat a ser una de les principals causes de sinistralitat a les carreteres espanyoles. Segons dades oficials, un de cada quatre accidents mortals ha estat relacionat directament amb l'excés de velocitat. La Direcció General de Trànsit (DGT) ha decidit actuar amb contundència.

I ho fa ampliant la seva xarxa de control amb 32 nous radars repartits per tot el país. Vuit d'aquests ja estan actius a Andalusia, concretament a les províncies de Sevilla, Cadis, Màlaga i Granada. Aquests dispositius formen part d'una estratègia més àmplia per reduir els sinistres viaris.

Senyal de trànsit de radar en una autopista concorreguda amb diversos cotxes circulant.
Sevilla, Cadis, Màlaga i Granada estrenaran nous radars | ca.formulamoto.es, Juan Jimenez, Getty Images de KarSol

Nous radars a Andalusia: avís sense sanció durant un mes

La DGT ha anunciat que aquests radars ja estan operatius, tot i que durant el primer mes només enviaran cartes informatives. És a dir, si un conductor sobrepassa el límit de velocitat, rebrà una notificació sense sanció econòmica. Passat aquest termini, es començaran a emetre multes segons l'excés detectat.

En concret, a Màlaga s'ha instal·lat un radar fix a l'A-7052. També hi ha radars de tram a l'A-4 a Sevilla, a l'A-377 a Màlaga, i a la GR-30 a Granada. Però és a Cadis on s'han instal·lat més radars de tram: dos a l'A-7, un a l'A-48 i un a la N-340.

Aquestes noves ubicacions estan degudament senyalitzades. A més, la DGT ha publicat la seva localització a la seva pàgina web, com és habitual. També s'han facilitat als operadors de navegació perquè les integrin als seus mapes.

Motorista circulant per una carretera al costat d’un radar de velocitat fix
Les autoritats avisen de la instal·lació de nous radars a Andalusia | ChatGPT

Els radars s'han col·locat en trams on l'excés de velocitat representa un alt risc d'accident. Es pretén actuar on les dades mostren més incidència de conductes temeràries. I els primers resultats s'esperen abans que acabi l'any.

L'ISA ja és obligatori als cotxes nous.

Des del passat 6 de juliol de 2024, tots els vehicles nous matriculats a Espanya han d'incorporar l'Assistent Intel·ligent de Velocitat (ISA). Aquest sistema ajuda a respectar els límits de velocitat mitjançant senyals visuals o acústiques.

L'ISA combina dades del GPS i càmeres que llegeixen les senyals de trànsit. Això permet detectar límits temporals i ajustar-s'hi en temps real. La seva implantació forma part del paquet de mesures ADAS que busquen reduir la sinistralitat.

Gràcies a aquesta tecnologia, s'espera una reducció progressiva dels excessos de velocitat, tant a ciutat com a carretera. L'objectiu és clar: salvar vides.

Més de 93.000 denúncies a la darrera campanya.

L'abril d'aquest mateix any, la DGT va organitzar una campanya de control en col·laboració amb la Guàrdia Civil i policies locals. Hi van participar 159 ajuntaments i es van controlar més d'1,6 milions de vehicles. El resultat: 93.881 denúncies per excés de velocitat.

Home amb casc i ulleres conduint una motocicleta blava per una carretera envoltada d’arbres.
Les mesures ADAS que busquen reduir la sinistralitat | ChatGPT

Aquestes xifres posen de manifest una realitat preocupant: una gran part dels conductors no respecta els límits. En concret, el 60% admet superar la velocitat a carreteres convencionals i més del 60% ho fa a autovies.

La DGT pretén canviar aquesta tendència amb mesures tecnològiques, dissuasives i educatives. Els nous radars a Andalusia són només una peça més del pla integral de seguretat viària.

➡️ Notícies

Més notícies: