
La multa que posa la Guàrdia Civil a Espanya si tens així el teu casc de moto
Fer servir un casc de moto sense la nova homologació et pot costar 200 euros i 4 punts del carnet
La seguretat viària és una prioritat constant per a la Direcció General de Trànsit (DGT). Especialment pel que fa als motoristes. Tot i que les motos són una minoria del total de vehicles, concentren molts accidents greus.
Per això, la DGT ha reforçat les seves campanyes de control i prevenció. També ha actualitzat normatives clau que afecten directament els motoristes. I una de les més recents té a veure amb un element essencial: el casc.

Casc de moto: el portes malament… i et multen.
No n'hi ha prou amb portar casc. Segons la DGT, també ha d'estar correctament homologat. I no tots els cascs que circulen a Espanya compleixen aquesta condició.
Des del juliol de 2023, la normativa europea que regula els cascs ha canviat. L'antiga homologació ECE 22.05 ha estat reemplaçada per la nova ECE 22.06. Aquesta nova versió és més estricta i garanteix més seguretat.
La norma ECE 22.06 exigeix millor protecció en impactes laterals, resistència del visor i fiabilitat estructural. Els cascs nous ja estan fabricats sota aquesta normativa. Però molts usuaris continuen utilitzant models antics.
Aquí és on entra l'advertiment de la DGT. Circular amb un casc que no compleixi amb l'homologació vigent pot comportar sanció. I la Guàrdia Civil ja està multant.
La clau és a l'etiqueta d'homologació. Sol trobar-se a l'interior del casc, sota el farciment o a la corretja. Si no hi apareix la inscripció "ECE 22.05" o "ECE 22.06", el casc es considera no homologat.

Multa, punts... i un risc més gran.
Utilitzar un casc sense la deguda homologació té conseqüències clares. La sanció ascendeix a 200 euros i la retirada de 4 punts del carnet de conduir. La mateixa multa s'aplica per no portar casc o per portar-lo mal cordat.
Així ho estableix el Reglament General de Circulació. La norma obliga a portar casc homologat tant al conductor com al passatger. No fer-ho implica un risc seriós i sanció immediata.
Per saber si el teu casc compleix la normativa, revisa'l amb atenció. Busca l'etiqueta interior amb la referència "ECE 22.05" o "ECE 22.06". Si no hi és, el millor és deixar d'utilitzar-lo.
És important aclarir que els cascs amb homologació 22.05 continuen sent legals. Però només fins que la DGT indiqui el contrari. Si vols comprar-ne un de nou, ja ha de complir la norma ECE 22.06.

Això inclou també les compres per internet. La DGT insisteix a revisar bé les característiques del producte abans d'adquirir-lo. Comprar cascs sense homologació vàlida podria sortir car.
A més de l'aspecte legal, hi ha el factor més important: la seguretat. Un casc obsolet ofereix menys protecció en cas d'accident. I pot marcar la diferència entre una caiguda sense conseqüències o un trauma greu.
L'evolució de les normes no és casual. La DGT cerca adaptar-se als riscos reals que afronten els motoristes. I qui no s'adapta, no només arrisca una multa, sinó molt més.
Perquè a la carretera, protegir-se bé mai és opcional.
Més notícies: