
El nou peatge que pot arribar a Espanya: 3 euros cada 100 quilòmetres
SEOPAN proposa cobrar 3 euros per cada 100 km a les autopistes espanyoles avui gratuïtes, amb suport a un model “sostenible”
A Espanya, circular per autovia continua sent gratuït a la majoria del territori. Però aquesta situació podria estar a punt de canviar.
L'Associació d'Empreses Constructores i Concessionàries d'Infraestructures, SEOPAN, ha mogut fitxa. Planteja un nou model per finançar el manteniment de les carreteres. I ho fa amb una proposta que afectaria gairebé 14.000 km d'autovies.

SEOPAN proposa cobrar per circular en autovies gratuïtes
La idea no és nova, però ara es presenta com més urgent. SEOPAN defensa que Espanya té el 68 % de les autovies sense peatge d'Europa. Mentrestant, els conductors espanyols sí que paguen en circular fora.
La proposta consisteix a aplicar tarifes per quilòmetre recorregut. En concret, 0,03 €/km per a vehicles lleugers com les motos i 0,14 €/km per a pesants. Això es traduiria en 3 euros cada 100 quilòmetres per a motos.
Els ingressos estimats serien molt elevats. Segons SEOPAN, es recaptarien fins a 143.000 milions en 25 anys. Això suposaria més de 5.700 milions anuals.
A més, estimen un estalvi de 41.000 milions en despesa pública. Aquests diners podrien destinar-se a sanitat, educació o pensions. És un dels principals arguments de la patronal.

L'objectiu: sostenibilitat i repartiment més just del cost
SEOPAN també parla d'equitat. Avui, el manteniment de les carreteres es paga amb impostos generals. Això implica que tots els ciutadans paguen, facin servir o no la xarxa viària.
En canvi, altres modes de transport sí que paguen per ús. Trens, avions i vaixells exigeixen tarifes que ajuden a sostenir les seves infraestructures. El transport per carretera, en canvi, és una excepció.
La patronal creu que és el moment de corregir aquesta diferència i planteja que el pagament per l'ús és una solució més justa. Només paga qui realment utilitza les vies.
El model afectaria 13.674 quilòmetres d'autovies interurbanes. Actualment, totes elles estan lliures de peatge. Però això podria canviar si prospera la proposta.
Un debat que fa anys que està estancat.
El pagament per ús no és nou a Espanya. El Govern ja ho va intentar en anteriors legislatures. Però les protestes socials i polítiques van frenar qualsevol avanç.
Mentrestant, s'han posat en marxa altres mesures. Les Zones de Baixes Emissions (ZBE) ja funcionen en diverses ciutats. Però no solucionen el problema del manteniment de les autovies.
Aquest nou impuls de SEOPAN torna a posar el tema sobre la taula. Encara no hi ha una decisió definitiva de l'Executiu. Però la pressió per abordar aquest cost públic creix.
El model tindria un impacte directe en milions de conductors. Viatjar en moto podria deixar de ser tan econòmic com fins ara. I molts es pregunten si aquest serà finalment el final de les autovies gratuïtes.
Més notícies: