Diversos cotxes circulen per una carretera, apareix el logotip de la DGT, una mà traient diners d’una cartera i la bandera del Govern d’Espanya.
NOTÍCIES

Les noves i polèmiques normes que volen Gobierno i DGT: podria tocar pagar

La DGT planteja mesures com a mínim dues persones per cotxe i pagar un euro diari per circular

El trànsit urbà s'ha convertit en una de les grans preocupacions del Govern. Les congestions, la contaminació i la mobilitat ineficient estan marcant el debat. Per això, tant la Direcció General de Trànsit (DGT) com l'Executiu estan treballant en noves propostes.

Algunes d'aquestes mesures ja estan generant controvèrsia. Afectarien directament el dia a dia de milions de conductors. I, en alguns casos, també suposarien un cost econòmic afegit.

Home amb expressió seriosa davant d'un carrer ple de trànsit.
Propostes polèmiques a Espanya: un sol cotxe per habitatge i peatges diaris a zones turístiques | ca.formulamoto.es, Getty Images Signature de SteveLuker, Getty Images de wastesoul

Dos persones per cotxe: una idea en estudi

La DGT està valorant una estratègia inspirada en els carrils VAO europeus. Es tracta d'exigir una ocupació mínima de dues persones per cotxe a grans ciutats, com Madrid. Aquesta norma buscaria reduir el nombre de vehicles en circulació en zones especialment saturades.

La mesura encara es troba en fase d'anàlisi. Però ja s'estudia com podria aplicar-se en l'entorn urbà espanyol. Per això, es contemplen sensors o radars capaços de detectar quants ocupants hi ha en un cotxe.

França ja utilitza sistemes similars, i Espanya vol seguir el mateix camí. No hi ha data definida per a la seva implementació. Tanmateix, la possibilitat és sobre la taula i va guanyant força als despatxos de mobilitat urbana.

Imatge de fons de dues persones a l'interior d'un cotxe, amb una altra imatge d'un agent de la Guàrdia Civil de Trànsit
Circular en cotxe podria sortir car: la DGT estudia cobrar per ús i exigir una ocupació mínima | Europa Press, Syda Productions

Un euro per circular: exemple balear

A les Illes Balears ja s'han fet els primers passos. Municipis com Formentera i Eivissa volen cobrar un euro diari als cotxes no residents. A més, es preveu imposar límits horaris i controls d'accés.

L'objectiu és reduir la saturació de les carreteres, especialment en temporada alta. Mallorca serà la següent illa a aplicar mesures similars. I, segons el previst, les seves tarifes seran molt més elevades.

Es parla de xifres entre 35 i 150 euros per dia, segons les emissions del vehicle. Aquesta mesura pretén fomentar el transport sostenible i reduir la petjada ecològica del turisme. Tot apunta que serà un model a observar de prop des de la península.

Imatge de fons de la Catedral de Palma de Mallorca i una altra imatge a primer pla d'una bandera de les Illes Balears
Municipis com Formentera i Eivissa volen cobrar un euro diari als cotxes no residents | Getty Images Signature, Yaroslav Danylchenko

Un cotxe per casa: proposta del Govern

Una altra mesura que ha generat polèmica és limitar a un sol cotxe per habitatge. Aquesta proposta no ve de la DGT, sinó directament del Govern central. El pla també s'està estudiant a les Illes Balears.

Cada llar només podria tenir un vehicle registrat fiscalment. Amb certes excepcions: emergències, mobilitat reduïda o residents específics. El motiu darrere és clar: reduir el volum de desplaçaments diaris.

Aquesta norma pretén evitar que una sola família posseeixi diversos vehicles. La intenció és reduir el parc automobilístic en zones d'alta pressió turística. Encara que no hi ha data ni detalls tancats, la idea segueix en fase d'anàlisi.

Un cop més, la motocicleta es presenta com a alternativa i solució per a una mobilitat sostenible. Els seus beneficis d'eficàcia i eficiència es potencien en aquestes situacions límit.

➡️ Notícies

Més notícies: