Persona conduint una motocicleta amb casc i motxilla al costat del logotip de la Direcció General de Trànsit i una icona d’advertència.
NOTÍCIES

El que els faltava als motoristes: la DGT pot confirmar tots aquests canvis

La DGT pot aprovar vuit noves normes que canvien la manera de circular de motoristes i ciclistes a Espanya

Les carreteres són espais on conviuen vehicles de diferent potència. En aquest escenari, els més vulnerables sempre són motoristes i ciclistes. Les xifres de l'últim any ho confirmen: 286 motoristes i 46 ciclistes van morir en accidents.

Aquest balanç preocupant ha portat la Direcció General de Trànsit a actuar. La DGT ja ha elaborat un esborrany amb un conjunt de vuit normes específiques per a aquests col·lectius. El seu objectiu és reduir la sinistralitat i reforçar la seguretat viària.

Noves exigències per a motoristes

No es tracta de mesures aïllades, sinó d'un canvi d'enfocament. La normativa busca tant imposar obligacions com educar en la convivència. I afectaria de ple motoristes i ciclistes a tot el territori espanyol.

El primer gran canvi se centra en l'equipament obligatori. Des del moment de la seva aprovació, només es permetrien cascs integrals o modulars. A més, els guants de protecció homologats passarien a ser obligatoris en qualsevol trajecte.

En paraules del departament de premsa de la DGT, "el text de la reforma del reglament es refereix a l'obligatorietat del casc integral i els guants homologats per a motoristes. Però a dia d'avui encara no es té el text definitiu de la reforma. Desconeixem quan sortirà i quines previsions inclourà finalment".

Les raons són clares: en una caiguda, el cap i les mans són les parts més exposades. Protegir-les pot marcar la diferència entre lesions lleus i greus. Per això la DGT s'està plantejant endurir aquestes exigències.

Persona conduint una motocicleta negra al mig d’un trànsit urbà envoltat de cotxes i edificis.
Des d'ara, només es permeten cascos integrals o modulars | ChatGPT

Un altre punt clau és la visibilitat. Els motoristes haurien d'incorporar elements reflectants a la seva roba o a la moto. L'objectiu és que puguin ser vistos a 150 metres en condicions de poca llum.

La formació també es reforça. Les autoescoles hauran d'oferir més hores pràctiques en trànsit obert. Així els nous motoristes arribaran amb més preparació a l'examen i a la conducció real.

Finalment, la DGT introduirà una mesura en fase d'implementació. Es permetrà a les motos circular per l'arcen en embussos a un màxim de 30 km/h. Sempre hauran de cedir el pas als vehicles d'emergència.

Mesures específiques per a ciclistes

Els ciclistes també rebran noves obligacions. Hauran d'utilitzar elements reflectants visibles a 150 metres. Aquesta mesura pretén reduir els atropellaments en condicions adverses.

A les ciutats amb límit de 30 km/h, els ciclistes hauran de circular pel centre del carril. D'aquesta manera s'obliga els cotxes a avançar canviant de carril. Es garanteix així la distància de seguretat lateral d'1,5 metres.

Una persona anant amb bicicleta per una carretera deserta
Els ciclistes hauran de portar elements reflectants visibles a 150 m | PixaBay

En situacions d'embús, podran circular en sentit contrari en aquestes vies urbanes. És una norma que reconeix la seva agilitat en entorns congestionats. A més, s'aclareix que podran anar en paral·lel, en columnes de dos, al costat del marge dret.

Cap a una convivència més segura

Aquestes vuit normes no s'han de veure només com a prohibicions. Formen part d'un esforç integral per redefinir la convivència a la carretera. El seu fil conductor és augmentar la visibilitat i reforçar la protecció.

La responsabilitat, però, és compartida. Motoristes i ciclistes han de complir aquestes regles com a eines de supervivència. Els conductors de cotxes també s'han d'adaptar i respectar aquests canvis.

Un ciclista en una imatge de fons amb una altra de semàfor
Els motoristes i ciclistes han de complir les normes per a la supervivència | Getty Images, Pexels

L'objectiu final és clar: reduir dràsticament les morts a la carretera. Per això, tots els actors han d'assumir que la via pública no és un camp de batalla. La DGT vol que sigui un espai segur per a tothom.

➡️ Notícies

Més notícies: