
Trànsit ho deixa clar: aquest és el risc de sortir amb la moto els dissabtes aquest estiu
Molts motoristes aprofiten els caps de setmana per sumar quilòmetres amb la seva moto, però han d’extremar les precaucions
Juliol i moto no fan bona combinació. Almenys no quan parlem dels dissabtes. Així ho demostra l’últim informe de la Fundació Línia Directa Asseguradora (LDA).
L’estudi analitza una dècada de sinistralitat en moto, entre 2014 i 2023. La dada més preocupant és clara: els dissabtes d’estiu, especialment de juliol, concentren el major nombre d’accidents mortals. Una estadística que destaca la franja que va de 10:00 a 15:00 hores i que posa en alerta els conductors.

Un repunt de víctimes a la carretera.
En aquests deu anys, els accidents mortals de moto han augmentat un 74 %. Davant del 21 % d’increment en cotxes, la diferència és notable. Només el 2023, van morir un 44 % més motoristes que el 2014.
La xifra total de víctimes mortals supera les 4.000 persones. I més de 31.500 motoristes van acabar hospitalitzats. El perfil més repetit: home, entre 40 i 50 anys, en carretera interurbana i en cap de setmana.
Una dada que molts desconeixen: més de la meitat dels morts (el 53 %) havien consumit alcohol o drogues. La cultura del “zero zero” continua sense calar entre molts usuaris.

Alcohol, drogues… i casc.
L’estadística és contundent. Si més del 50 % de motoristes morts va donar positiu, alguna cosa falla en la prevenció. LDA insisteix que és hora de prioritzar els controls davant dels radars.
No menys greu és la dada del casc. El 12 % dels motoristes morts no el portava posat. En una dècada, això equival a més de 450 vides perdudes per una decisió evitable.
Els ciclomotors presenten xifres encara pitjors. I tot i que algunes sancions han augmentat, com les de circular sense ITV o assegurança, la vigilància del consum d’alcohol continua sent insuficient.

Una mirada crítica a la DGT i les carreteres.
A diferència de la Direcció General de Trànsit, l’estudi de LDA no carrega tota la responsabilitat sobre el motorista. La seva directora, Mar Garre, va subratllar que la resta de conductors també té part de culpa.
A més, es posa el focus en el mal estat de les infraestructures. Un tema que la DGT rarament esmenta o exigeix millorar.
Un informe paral·lel de l’Associació Espanyola de la Carretera confirma aquest diagnòstic. Més de 34.000 quilòmetres estan en mal estat.
El deteriorament de la xarxa viària ha crescut en només un any. I arreglar-la costaria més de 13.000 milions d’euros.
Els motoristes demanen mesures urgents. Millores en la senyalització, asfalt antilliscant i més protecció als guardarraïls.
Per ara, cal extremar la precaució, ja que juliol és perillós i el dissabte més. Evita riscos innecessaris i no combinis moto i alcohol. La teva vida pot dependre’n.
Més notícies: