
Com portar la motocicleta en remolc: sense danys ni ensurts
Arriba l'estiu… i la teva moto no es queda a casa
Vacances sense moto no són vacances. Si vas en cotxe, però no vols renunciar a rodar, o si tens una moto de camp o de circuit, toca pujar-la al remolc.
Però això no és tan fàcil com sembla.
Els hauràs vist moltes vegades. Un remolc pot ser una bona solució, fins i tot si és només per a un viatge esporàdic. N'hi ha de barats, de segona mà o fins i tot de lloguer.

Però compte: carregar malament una moto pot acabar en desastre. I si mai t'han explicat com es fa, et pot complicar la vida.
Aquí van uns quants consells que et vindran bé si no tens experiència en aquest tema.
Quin remolc necessites
Hi ha dos tipus principals: tancats i oberts.
Els tancats són cars, grans, porten fre i permeten guardar també equip o recanvis. S'utilitzen molt en competició.
Els oberts són més econòmics i vàlids per a una o diverses motos. N'hi ha amb terra (més còmodes) o sense terra (més barats). Abans de comprar o llogar-ne un, assegura't que suporta el pes de la teva moto.
Les cintes, clau de tot
Ni cordes, ni polps, ni xarxes elàstiques. Per subjectar la moto, utilitza cintes.
Les millors són les tancades, amb sivella. Les de carraca tensen més, però també es poden trencar. Les de sivella són més simples, però si fas palanca amb la pròpia moto en tensar, funcionen molt bé.

Revisa que no estiguin trencades o esfilagarsades. I si pots, utilitza'n dues per cada punt d'ancoratge. Això prevé accidents si una es trenca.
Com pujar-la i lligar-la bé
Assegura't que el remolc està ben enganxat a la bola del cotxe i amb la roda jockey recollida. També, llums connectats i cadena de seguretat posada.
Si portes només una moto, col·loca-la al centre. Millor repartiment de pesos i més angle per lligar.

Evita lligar-la pels retrovisors, estreps o manillar si no és pel centre. Millor utilitzar la tija inferior de la forquilla o el xassís, i angles amples cap als laterals del carro.
No t'oblidis de lligar també la part del darrere. Des del basculant o les nanses del passatger són llocs apropiats. Mínim quatre punts d'ancoratge.
Consells pràctics
En scooters o motos molt carenades, pots lligar des de l'eix de la roda davantera. No tensa tant, però funciona bé si també subjectes darrere.
Lliga sempre els extrems solts de les cintes. Si no, es poden enredar o trencar alguna cosa fent de fuet amb l'aire. Un d'ells pot utilitzar-se per bloquejar la maneta de fre.

Guarda les claus. Si les deixes al pany sense el contacte es poden sortir i perdre-les.
Amb diverses motos, equilibra el pes. Si són grans, evita que es toquin entre elles. Pots posar una marxa enrere si cal, però compte amb l'efecte vela de les cúpules.
Pujar i baixar la moto
Pots pujar-la amb el motor en marxa, però si no tens experiència, millor a mà i amb ajuda. I mai muntat a sobre.

Per baixar-la, subjecta sempre el fre. El metall de la rampa pot relliscar.
En fer parades
Si has de deixar la moto moltes hores sobre el remolc, afluixa una mica les cintes. Així no castigues suspensió ni frens. Però no t'oblidis de tornar-les a tensar abans d'arrencar.

I, per descomptat, assegura el carro perquè no se l'enduguin amb tot a sobre.
Conclusió
Portar la moto en remolc és fàcil quan saps com. Però mal fet pot acabar malament.
Bon carro, cintes adequades i sentit comú. Així, la teva moto t'acompanyarà allà on vagis.
Més notícies: