Diversos envasos d’olis i lubricants per a motor i transmissió amb diferents etiquetes i preguntes sobre especificacions i normatives en colors cridaners
ACTUALITAT

Les sigles a l’oli de moto: utilitza les correctes i tindràs recompensa

L'oli que fas servir a la teva moto ve acompanyat d'una bona sopa de lletres. T'expliquem què signifiquen

Et toca canviar l'oli de la teva moto. Mires el manual i et trobes amb una combinació de lletres i números que semblen una fórmula secreta: SAE 10W40, API SN, JASO MA2.

És clar, el dubte sorgeix de seguida. Puc fer servir un altre? És millor un que un altre? Què vol dir tot això? És normal no tenir-ho clar.

Mecànic amb uniforme blau i vermell sosté un envàs d’oli mentre observa un cartell informatiu sobre especificacions d’oli per a moto.
És important conèixer aquestes classificacions de l’oli per decidir quin utilitzes a la teva moto | formulamoto

Darrere de cadascuna d'aquestes sigles hi ha un sistema tècnic de classificació. Està dissenyat per garantir que l'oli que posis a la teva moto compleix amb certes funcions bàsiques: lubricar, refrigerar i protegir el motor, el canvi i, en molts casos, l'embragatge.

Com es fabrica un oli

Tots els olis es componen de tres grans elements. Primer hi ha la base, que representa la major part del volum. Després uns polímers que li donen la viscositat desitjada i sobre ells un paquet d'additius que defineixen el seu comportament químic.

La base pot ser mineral, sintètica o semisintètica. Aquesta classificació depèn del tipus de refinat que ha rebut.

Quatre envasos d’oli per a motor de motocicleta de diferents marques i colors col·locats un al costat de l’altre sobre una superfície fosca
Cada tipus de moto, cada tipus d’ús, requereix un oli diferent | formulamoto

Les bases minerals són més simples i econòmiques, mentre que les sintètiques s'obtenen amb processos químics complexos, són més estables i ofereixen millor rendiment tèrmic i mecànic.

Les semisintètiques barregen ambdues, buscant un equilibri entre qualitat i preu.

Aquests polímers que s'afegeixen permeten que l'oli mantingui les seves propietats en un rang ampli de temperatures. Amb ells s'aconsegueixen, per exemple, olis multigrad, com un SAE 10W40. Aquest “10W” indica el seu comportament en fred (W de "winter"), i el “40” la seva viscositat en calent.

Dibuix tècnic d’un motor amb fletxes taronges que mostren el recorregut de l’oli en el sistema d’engreixament
Els motors de moto són molt diferents entre si: cadascun necessita uns requisits propis | formulamoto

Finalment, s'incorporen additius que compleixen funcions específiques com antioxidants, detergents, antiescumants, antidesgast i altres.

La fórmula concreta depèn del tipus de motor al qual vagi destinat. No és igual l'oli per a un scooter urbà que per a una trail de gran cilindrada o una moto d'enduro d'alta exigència i, per tant, canvien els additius emprats.

Viscositat SAE: el primer que has de mirar

La norma SAE (Society of Automotive Engineers) és probablement la més coneguda. Defineix com varia la viscositat de l'oli segons la temperatura.

Gairebé tots els olis de moto actuals són multigrad. Per exemple, un SAE 10W30 es comporta com un oli SAE 10 en fred i com un SAE 30 quan el motor està calent.

Això garanteix una bona protecció en arrencar en fred i una lubricació estable en condicions normals d'ús.

Envàs d’oli per a moto d’un litre amb especificacions SAE 10W-40 API SN JASO MA2 i una motocicleta desenfocada al fons
La classificació SAE és la més important, però no has d'obviar les altres | formulamoto

Escollir la viscositat correcta no és un caprici. El sistema d'engreix del motor està dissenyat per funcionar amb un tipus específic de fluid.

Si fas servir un oli més dens o més fluid del recomanat, pots perjudicar la lubricació o la refrigeració.

Per això és clau seguir les indicacions del fabricant, que en molts casos et donarà diverses opcions segons la temperatura ambient.

Classificació JASO: especial per a motos

La norma JASO (Japanese Automotive Standards Organization) és exclusiva per a motors de moto de quatre temps.

Va néixer als anys 90 com a resposta als problemes que generaven alguns olis de cotxe als embragatges banyats en oli. Perquè aquests són típics de les motos.

És lògic. En un cotxe l'oli del motor només lubrica el motor, arbres de lleves, cigonyal o pistons. En moltes motos aquest mateix oli també engrasa el canvi i l'embragatge.

Engranatge metàl·lic parcialment submergit en oli marró dins d’un motor
La classificació JASO és molt important per al bon funcionament de l’embragatge | formulamoto

I si en el primer lloc ha d'evitar, sobretot, friccions, a l'embragatge ha de permetre-la. És a dir, els olis amb baixa fricció, molt bons per protegir el motor, poden provocar que l'embragatge patini.

JASO classifica els olis segons el seu nivell de fricció:

JASO MB: baixa fricció. Apte per a scooters sense embragatge banyat en oli.

JASO MA: fricció mitjana. Vàlid per a motos amb embragatge en bany d'oli.

JASO MA2: major fricció. És el més recomanat en motos modernes, amb el millor comportament per a l'embragatge.

Si la teva moto té un embragatge submergit en oli (el més habitual en qualsevol moto de marxes), has de fer servir un oli JASO MA o MA2.

Classificació API: tecnologia i antiguitat

L'API (American Petroleum Institute) classifica els olis segons la tecnologia emprada en la seva fabricació i la seva compatibilitat amb diferents tipus de motor.

En el cas dels motors de gasolina (spark ignition), s'utilitza la lletra “S” seguida d'una altra lletra que indica el nivell tecnològic. Com més avançada sigui aquesta segona lletra, més moderna és la formulació:

Mecànic amb uniforme blau i vermell sosté una tauleta amb informació sobre la classificació de l’oli de moto i assenyala amb un bolígraf mentre està al costat d’una motocicleta en un taller.
La classificació API et parla de tecnologia: no es necessita el mateix oli per a un motor de fa quaranta anys que per a un d'actual | formulamoto

API SA: oli molt bàsic, només apte per a motors antics.

API SF: vàlid per a motors anteriors a 1988.

API SH: anterior a 1996.

API SL/SM/SN: olis moderns, adequats per a motors actuals. L'última evolució és SN (des de 2016).

També existeix la sèrie “C”, pensada per a motors dièsel (compression ignition), però no és rellevant per a motos de gasolina.

Conclusió: com escollir l'oli correcte

Saber llegir una etiqueta d'oli és fonamental per cuidar el motor de la teva moto. Necessites conèixer la viscositat adequada (SAE), el nivell de fricció compatible amb el teu embragatge (JASO) i assegurar-te que la seva formulació està actualitzada (API).

Tres envasos negres d’oli per a motor amb etiquetes de colors groc, blau i verd sobre una superfície metàl·lica
Tres classificacions d'oli que t'expliquen tres característiques d'aquest líquid vital per al motor | formulamoto

A més, tingues en compte el tipus de base (mineral, sintètica o semisintètica) i l'ús que li dones a la teva moto. No és el mateix circular per ciutat cada dia que sortir al camp amb una enduro o viatjar amb una GT carregada.

L'oli és un element vital. Canviar-lo a temps i escollir el correcte és la manera més senzilla i econòmica d'allargar la vida del motor, del canvi i de l'embragatge. I si tens dubtes, el millor és consultar amb el fabricant o amb el teu mecànic de confiança.

➡️ Actualitat

Més notícies: