Home amb casc i jaqueta de cuir conduint una motocicleta clàssica en una ciutat amb altres motoristes al fons
ACTUALITAT

La de l'avi: com legalitzar una motocicleta antiga sense matricular de nou

La legislació permet la rehabilitació d’una moto de baixa per fer-la històrica

Ens arriben molts dubtes amb la nova matriculació històrica. I una pregunta molt habitual és si puc matricular com a històrica una moto que tinc, matriculada no sé en quin any.

La resposta és molt senzilla: no. No, però sí. No pots matricular una moto que ja està matriculada.

Però  sí que pots rehabilitar, transferir i legalitzar aquesta moto per circular-hi, que és el que t'interessa.

En efecte, es pot recuperar legalment una moto antiga que va estar de baixa definitiva. T'expliquem com fer-ho pas a pas.

Document antic de certificat de reconeixement d’automòbil de la província de Girona en paper desgastat i amb segells oficials
Les documentacions clàssiques eren diferents, però amb la rehabilitació una moto antiga pot continuar rodant | Formula Moto

Es fa mitjançant un tràmit anomenat rehabilitació.

El primer és la ITV

Tota moto que vulgui circular necessita una fitxa tècnica. I si està donada de baixa definitiva, aquesta fitxa tècnica ja no és vàlida.

La rehabilitació comença a la ITV. Allà et demanaran que facis una inspecció prèvia de rehabilitació.

Has de portar la moto físicament. Lògicament, la moto  ha d'estar en condicions de circular i rodar.

Passarà una ITV. Sense documentació i assegurança,  haurà d'anar en grua o remolc.

Ha de conservar el bastidor original amb el seu número de xassís llegible. I no val fer-lo nou: comprovaran amb el facsímil de l'època que és el mateix.

Anunci publicitari antic en blanc i negre d’una motocicleta Lube-NSU model P 125 cc amb informació de preus, característiques tècniques i dades de concessionaris a Espanya
No només Montesa, Bultaco o OSSA són marques espanyoles, Lube va ser, als anys 50, la més important de les marques nacionals | Formula Moto

La ITV comprovarà que el vehicle és reconeixible, que  correspon amb la seva antiga identitat, i emetrà una nova fitxa tècnica. O rehabilitarà l'antiga si està en bon estat.

Si tot està en ordre, comunicaran a Trànsit la rehabilitació d'aquesta matrícula. És el primer pas per posar-la a rodar legalment.

El permís de circulació: demostrar que és teva

La fitxa tècnica la fa la ITV. Però per rehabilitar una moto, necessites una cosa més: demostrar davant Trànsit que tu n'ets el propietari. I per això hi ha diverses maneres, segons el teu cas.

Si vas comprar la moto en el seu dia i  conserves una factura al teu nom, estàs de sort. Aquest document, amb el número de bastidor ben clar, és suficient.

Si la vas comprar a un particular,  necessites un contracte de compravenda que inclogui nom i DNI del comprador i del venedor. A més del número de bastidor.

Els DNI han d'estar en vigor. Si el venedor ja no és localitzable, no val.

Tres persones en motocicletes esperen en un semàfor en vermell en una avinguda urbana envoltada d’arbres i edificis.
La legislació actual restringeix l'ús de les motos clàssiques cada dia. Però permet circular per les ciutats | Formula Moto

Pot ser que no tinguis res d'això. Bé perquè la moto és un regal, una herència o fa més anys que és a casa dels que pots comptar. Tot i així, hi ha solució.

Si no pots acreditar la propietat amb documents, pots fer-ho  amb una acta notarial de manifestacions. És molt habitual en aquests casos.

Vas a un notari, declares que la moto és teva des de fa més de tres anys, i aportes dos testimonis. Confirmaran que aquesta moto ha estat teva durant aquest temps.

Amb això, tindràs un document vàlid per demostrar la propietat davant Trànsit.

Impostos: el que cal pagar… o no

Com tot vehicle, una moto rehabilitada ha d'estar al dia d'impostos. El primer és l'Impost de Circulació de l'Ajuntament.

El normal és que l'hagis de pagar, encara que  en alguns municipis hi ha exempcions per a vehicles antics. Pregunta al teu. Si està exempta, porta un justificant, perquè te'l demanaran.

El segon impost és el de Transmissions Patrimonials. Has de posar la moto al teu nom i fer una transferència. Això implica pagar aquest impost.

Motocicleta clàssica Bultaco de color vermell estacionada al costat d’una paret amb un casc blanc decorat sobre el seient
La rehabilitació implica un cert grau de restauració: la moto ha d'estar en condicions de circular i passar la ITV | Formula Moto

Si la moto ja era teva i a Trànsit constava al teu nom, t'estalviaràs aquest pas. Evidentment, no l'has de transferir.

Hauràs de passar per Hisenda amb la fitxa tècnica i el document de propietat (contracte, factura o acta notarial). Pagaràs aquest impost que varia en funció del valor del vehicle a transferir.

A Trànsit: la teva moto torna a la vida

Ja tens la fitxa tècnica de la ITV, el justificant d'haver pagat (o estar exempt) d'impostos i els documents que demostren que la moto és teva. Només et queda portar tot això a una Prefectura de Trànsit. Bé físicament, bé online, bé a través d'una gestoria.

Presentaràs la sol·licitud de rehabilitació i transferència. Si tot està correcte, Trànsit t'expedirà un nou permís de circulació. La moto quedarà d'alta i al teu nom.

Home somrient amb casc i jaqueta de motorista taronja i blava fent un gest d’aprovació amb el polze amunt, una motocicleta clàssica al fons i un logotip d’ITV a la cantonada superior esquerra.
El procediment de rehabilitació s'inicia a la ITV | Formula Moto

Amb aquest permís i la fitxa tècnica,  ja pots encarregar la matrícula (normal, no històrica) i contractar l'assegurança. A partir d'aquí, la moto està llesta per tornar a rodar legalment.

Els dubtes més habituals

Ja està matriculada com a històrica?
No. Això és un altre procediment. I el nostre consell és que ara, després que la tinguis d'alta, sol·licitis el canvi de servei a històric.

Aquí t'expliquem com fer-ho.

Puc utilitzar la matrícula antiga?
No és que puguis,  és que has de fer-ho. És la matrícula de la teva moto.

Cal passar la ITV regularment?
Sí.  Aquesta moto rehabilitada no és històrica. Ha de passar la ITV amb la periodicitat que li correspongui per la seva antiguitat, com qualsevol altra.

Puc rehabilitar una moto que no estava matriculada?
No.  Pots matricular-la com a històrica directament. Però aquest és un altre tràmit diferent i una mica més complex.

En resum

Si tens una moto antiga donada de baixa i mai va anar al desballestament, la pots recuperar amb un tràmit de rehabilitació ordinària. No cal declarar-la com a històrica, ni recórrer a museus o clubs especialitzats.

Només necessites una ITV favorable, acreditar que és teva, pagar o justificar els impostos, i presentar-ho tot a Trànsit. I ja està:  la teva vella moto torna a ser legal.

Una segona oportunitat per a aquelles motos que mai haurien d'haver quedat oblidades.

➡️ Actualitat

Més notícies: