
Tres marques de motocicletes xineses creixen més del doble: mercat sense frens
Les firmes xineses són les grans protagonistes de l'increment de matriculacions al juliol. Però no només elles
El sector de la moto i els vehicles lleugers ha tancat el mes de juliol amb un notable impuls en les matriculacions. Es consolida una tendència ascendent que reflecteix el pes creixent de les dues rodes en la mobilitat.
Amb 31.261 unitats registrades, l'increment respecte al juliol de l'any passat és del 22,4 %. Això situa l'acumulat anual en 155.530 vehicles (+8,5 %).

No parlem només de xifres. Al darrere hi ha una demanda que respon a l'atractiu de la motocicleta com a solució eficient, dinàmica i versàtil en entorns urbans i extraurbans.
El gruix del mercat el sostenen, com no, les motocicletes, que van créixer un sòlid 26 % al juliol amb 28.369 unitats. Els scooters lideren amb escreix (+31,1 % i 16.469 unitats), seguits de les motos de carretera (+23,3 % i 11.445 uds.).

2025 és el canvi de paradigma.
Una dada més que rellevant d'aquestes xifres de juliol 2025 l'obtenim en l'anàlisi de les marques al “top 10”. Les tres marques xineses en aquest registre aconsegueixen un acumulat que dobla les seves vendes respecte a 2024.
Zontes assoleix la tercera posició del mercat (+123,7%), Voge la quarta (113,5%) i QJ Motor la desena (122,9%). En cap país europeu es presencia tal protagonisme d'aquestes firmes xineses.
La seva relació qualitat-preu és definitiva per comprendre aquest efecte. I aquesta corrent fa que el nombre de marques del mateix origen s'hagi multiplicat al nostre país.

De moment, només Honda i Yamaha resisteixen el seu estatus privilegiat davant d'aquesta nova allau. Els números verds s'estenen entre la pràctica totalitat de les marques que ocupen el “ranking 10”. Únicament KYMCO (-5,4%) i Piaggio (-38,1%) són l'excepció en l'acumulat 2024.
El mercat de la motocicleta per segments al juliol.
El camp, però, pateix una brusca correcció amb només 446 unitats matriculades (-36 %). Per canals de venda, l'impuls ha estat generalitzat: empreses (+26,8 %), particulars (+26 %) i lloguer (+12,5 %).
Els ciclomotors segueixen una tendència diferent. Els seus 1.593 registres suposen una caiguda del 9,6 %, i l'acumulat anual marca un descens del 2,1 %. No sorprèn, donat el seu perfil de vehicle minoritari en un context on l'scooter 125 urbà acapara el protagonisme.
L'anàlisi per Comunitats Autònomes situa Catalunya, Andalusia i la Comunitat Valenciana al capdavant del creixement percentual. En volum absolut Catalunya (7.216 uds.) i Andalusia (6.856 uds.) continuen sent les locomotores del mercat.
Menció a part mereix el comportament del sector elèctric. Al juliol, les motos i vehicles lleugers elèctrics van créixer un 13 %, sumant 1.137 matriculacions. En el que portem d'any, l'augment arriba al 19 %.
Les motocicletes elèctriques experimenten l'empenta més gran (+58,6 %), tot i que amb xifres encara modestes. El canal d'empresa sosté aquesta evolució (+57,5 %). Per contra, el canal particular mostra un signe negatiu (-22,4 %).

Des del sector, però, s'insisteix que el creixement quantitatiu no pot fer-nos oblidar l'essencial. La moto és un vehicle vulnerable. Per això, és imprescindible que les polítiques públiques abordin la sinistralitat des d'una perspectiva estructural.
Aquestes estratègies han d'estar centrades en el conjunt del sistema de mobilitat. No només un enfocament sancionador cap al col·lectiu motorista reduirà el problema.
Més notícies: