
La DGT ho té clar: el consell que llança a tots els motoristes espanyols
La Direcció General de Trànsit (DGT) ha recordat a molts motoristes un detall clau per circular amb moto
No es tracta només d'aturar-se a temps, sinó de fer-ho amb tècnica i seguretat. La Direcció General de Trànsit (DGT) ha llançat una sèrie de recomanacions clau per als motoristes del nostre país. I és que, a la carretera, no n'hi ha prou amb fer les coses a mitges, cal fer-les bé.
I en un moment en què l'objectiu primordial és reduir els accidents per errors en la frenada, saber fer-ho resulta clau. Una mala frenada, fins i tot a baixa velocitat, pot tenir conseqüències greus. Dominar aquesta tècnica és vital per a tothom qui pugi a una motocicleta.

Així recomana la DGT frenar en moto de manera segura.
Un dels principals consells és utilitzar els dos frens al mateix temps. Això millora l'eficàcia de la frenada i redueix la distància necessària per aturar-se. El fre del darrere s'ha d'utilitzar primer, suaument, abans d'accionar el del davant.
Es tracta d'una tècnica complexa que requereix pràctica. La clau és augmentar progressivament la pressió al fre davanter, mentre es redueix al del darrere. Així s'aconsegueix mantenir l'equilibri i evitar bloquejos.
Anticipar la frenada és un altre aspecte fonamental. Evita frenar de manera brusca o sobtada, cosa que pot provocar una pèrdua de control. La solució és frenar amb prou antelació, de manera suau i constant.
També és important no carregar el pes del cos sobre el manillar en frenar. Això desequilibra la moto i redueix l'adherència del tren posterior. El correcte és mantenir el tronc baix i incorporar els genolls al dipòsit, per controlar la inèrcia.
Mai s'ha de començar la tombada frenant. És a dir, frena sempre abans d'entrar en un revolt. En recta, els pneumàtics tenen millor adherència i es redueix el risc de derrapada.

Ús correcte del fre davanter i del darrere.
El fre davanter és el que aporta més potència de frenada. Per això és essencial aplicar-lo de manera progressiva.
Si s'acciona bruscament, es produeix un trasllat de pes que pot desestabilitzar la moto.
Això comprimeix al màxim els amortidors davanters. El pneumàtic s'aixafa contra l'asfalt i, sense ABS, pot rebotar. Aquest rebot pot provocar un bloqueig de la roda i pèrdua total del control.
Si passa, l'única solució és deixar anar una mica el fre. Així, la roda podrà tornar a girar i recuperar l'adherència. Per això, la prevenció és clau.
El fre del darrere aporta menys potència, però ajuda a equilibrar. Utilitzar-lo sol, sense el davanter, no garanteix una frenada efectiva. A més, pot fer que la roda posterior es bloquegi per la dissociació de pesos.
Controlar bé tots dos frens és qüestió de pràctica i coneixement. No n'hi ha prou amb conduir: cal saber frenar.
I la DGT ho té clar: aquest consell pot salvar vides.
Més notícies: