
Males notícies per a molts motoristes: l’altre ‘efecte’ dels canvis amb el carnet
Els recents canvis per a l'obtenció del permís A de motocicleta tenen més conseqüències del que sembla
En els darrers anys, la sinistralitat entre motoristes s'ha convertit en una gran preocupació per a la DGT. Només entre 2014 i 2023, més de 4.000 motoristes van morir en accidents en vies urbanes i interurbanes. Per això, la Direcció General de Trànsit ha decidit prendre cartes en l'assumpte.
L'1 de juliol passat van entrar en vigor nous requisits per obtenir el permís A, que permet conduir motos sense límit de cilindrada. Tot i que l'objectiu és augmentar la seguretat, aquests canvis també portaran una conseqüència directa: el cost del carnet augmentarà. Les autoescoles ja s'estan preparant per assumir les noves exigències.

L'armilla airbag serà obligatòria en el curs del permís A
Una de les novetats que més impacte tindrà en el preu és l'obligació de l'armilla airbag. A partir d'ara, tots els aspirants l'hauran d'utilitzar durant el curs. Això implica que les autoescoles hauran d'adquirir diverses armilles, tant per als alumnes com per als professors.
A més, s'incrementa la formació pràctica en vies obertes al trànsit. Fins a l'1 de juliol, moltes maniobres es feien en circuit tancat. Ara només es permeten dues hores en circuit, mentre que les pràctiques en trànsit real s'amplien a quatre.
D'aquestes quatre hores, almenys dues s'hauran de fer en carreteres convencionals. Això també suposa una reorganització per a les autoescoles, que han de coordinar noves rutes i vehicles. I tot plegat es tradueix en un augment de costos.

Més exigències tècniques i nous requisits per a professors
Durant la part teòrica del curs, s'inclourà un nou bloc de continguts. Es tracta dels sistemes ARAS, tecnologies d'assistència que fan més segura la conducció de motocicletes. La DGT obliga que els alumnes els coneguin en profunditat abans d'obtenir el permís A.
Pel que fa a les pràctiques, també hi ha canvis en la supervisió. En circulació per vies obertes, els professors han de seguir els alumnes en moto. A més, cada formador només podrà encarregar-se de tres aspirants alhora.
En circuit tancat, el nombre màxim serà de cinc alumnes per grup. Això requerirà més personal docent i més hores de feina per complir la normativa. Un canvi que també repercutirà en el preu final del curs.
El contingut teòric es podrà fer online, però no per a tothom
Hi ha un avantatge en tot aquest procés, tot i que limitat. A partir d'ara, el contingut teòric del curs es podrà fer en format online. No obstant això, només podran optar a aquesta modalitat aquells que tinguin més de 20 anys i el permís A2 amb almenys dos anys d'antiguitat.
Cal recordar que el permís A2 es pot obtenir des dels 18 anys. Aquest permet conduir motos de fins a 35 kW de potència. Passats dos anys, es pot accedir al permís A, sempre que es faci el curs actualitzat.
Amb aquests canvis, la DGT espera reduir la sinistralitat entre motoristes. Però per a molts, aquest reforç en seguretat tindrà un preu més alt del que s'esperava.
Més notícies: