
Provem la nova gamma d’scooters d’una marca acabada d’arribar: esquitxarà els rivals
La marca premium d’un gegant xinès debuta a Espanya amb tres scooters 125
Cyclone està desembarcant al nostre mercat amb una gamma completa de motos. També scooters. I són interessants.
Un cas cridaner el de Cyclone. És una marca nova, però no ho és.
Arriben amb una gamma completa de motos i scooters i, en aquest cas, els scooters també són nous, però no del tot. I encara que sembli complicat, tot té la seva explicació.
Començant per la marca, està clar que és nova: no la coneixies, oi? Nosaltres en vam sentir a parlar fa uns mesos, quan Zonsen, el grup al qual pertany, en va anunciar l'existència.
Era, com ja ha passat en altres casos similars, la marca "prèmium" d'aquest gran grup xinès.

És un procés curiós que fa anys que passa. Loncin va presentar fa temps Voge; Qianjiang té QJ Motor i Tayo va llançar, també fa anys, Zontes.
Són marques que estan funcionant bé en tots els sentits. Pertanyen a aquests grans grups esmentats, però resulta que el més gran de tots els grans grups xinesos —valgui la redundància— és precisament Zonsen.
Ells no havien d'entrar a Europa amb la seva marca prèmium? Doncs aquí arriba.
Renaixement de noms i plataformes
Cyclone és el nom escollit. Però passa que a Zonsen no han volgut, com els seus rivals, buscar un nom qualsevol.
Resulta que Cyclone té darrere una història gairebé llegendària. Va ser una marca americana de grans bicilíndriques, competència directa de Harley-Davidson i Indian allà pels anys deu del segle XX. No va durar gaire, de 1912 a 1917.
Però va fer soroll. Va ser una de les més famoses board track racer, aquelles motos que corrien sobre circuits de fusta als EUA, i va guanyar a les grans marques.
Sobretot, se la recorda avui per ser la moto més cara subhastada fins ara. Una mica més d'1,3 milions de dòlars s'han pagat aquest any per una d'elles.

Tanmateix, la nova Cyclone, a part d'haver comprat els drets d'ús d'una marca tan prestigiosa i antiga, no sembla tenir interès a aprofitar res més que el nom.
La seva estratègia no passa per cap mena de "renaixement" o cosa semblant. Més aviat per una altra curiositat: arriben tres scooters nous, però dos d'ells es basen en plataformes que ja coneixíem.
Això sí, després de provar-los, podem dir que això no redueix en absolut l'interès que generen. Vegem com són i com van.
Cyclone RT1: un 125 conegut, en una nova declinació
Un scooter urbà, lleuger, amb radiador lateral i sistema Start&Stop. Automàtic, ben equipat i tecnològic, de disseny actual i atractiu, i ben acabat.
L'RT1 és l'inici de la gamma de scooters de la marca. Un model que declara 11,69 CV, amb culata de dues vàlvules, en un motor senzill però modern i molt actual, per a 142 kg de pes.

I que comparteix plataforma amb un scooter conegut, que podria semblar competència seva. Bàsicament, és el mateix que el Voge SR1. Com és possible?
Perquè hi ha una història de semblances, noms antics i marques que es creuen. Resulta que Zonsen és, des de fa uns mesos, propietària de Loncin.
I Loncin, com ja saps i hem comentat, és la propietària de Voge. Llavors Zonsen —i Cyclone amb ella— és també propietària de Voge.
Sembla ser que no uniran les marques. La idea és que la comercialització d'ambdues vagi per separat i cadascuna faci la seva vida de manera independent.
Tanmateix, sí que han decidit que en alguns casos —com és lògic— s'aprofitaran certes plataformes entre models d'ambdues marques per completar gammes. I com a exemple, això ja ha començat amb aquest 125 cc.
Surte per 2.795 € amb els tres anys de garantia que la marca aplica a tota la gamma. En l'equipament destaquen la seva il·luminació completa per LED, ABS i TCS de sèrie. També un quadre LCD força llegible, càmera frontal i sistema de clau de proximitat.

És un scooter compacte, i això implica avantatges (va molt bé tot i el seu motor per sota dels 12 CV) i també inconvenients. Sota el seient, la marca només garanteix espai per a un casc tipus jet. Això sí, s'entrega amb un baül Shad de 33 litres inclòs en el preu.
En marxa, l'RT1 compleix el que promet i ofereix els mateixos avantatges que ja vam comprovar al Voge. És compacte, lleuger i divertit de portar.
Afegeix un xassís ferm i un motor amb molt bona resposta des de baix. Aquest propulsor és capaç de portar l'RT1 més enllà dels 100 km/h amb facilitat.
Unes suspensions ben calibrades, amb un tarat una mica sport, subjecten bé. Permeten afrontar girs amb bones sensacions, i fan d'ell un scooter molt recomanable.
Una de les diferències més òbvies amb el Voge és precisament l'ús del sistema Start&Stop. Al Voge —preparat per a això, ja que el motor d'arrencada és el mateix alternador, com sol ser en aquests sistemes— no hi és present, però sí al Cyclone.

Tanmateix, en algunes de les unitats que hem provat es notava un problema que enterboleix l'experiència: requereix que obris el gas amb suavitat. Si ho fas de cop —com és habitual en arrencar després d'un semàfor— el motor falla i es queda com ofegat.
És com si no avancés l'encesa. Requereix tallar gas i tornar a obrir a poc a poc. Un punt a revisar com més aviat millor, sens dubte.
Cyclone RT2: l'"adventure" ciutadà
Segurament el més original dels scooters d'aquesta presentació és l'RT2. Potser, en alguns aspectes estètics, pot recordar al recentment presentat Voge SR3, amb el qual però gairebé no comparteix elements mecànics.
Mentre que aquell és un 250 amb un sol arbre de lleves, el Cyclone és un 289 cc amb doble arbre al cap. Això sí, no hi ha gran diferència en potència.Aquest RT2 declara 24 CV a 7.000 rpm i un parell de 24,5 Nm a 6.000 rpm.

En l'equipament, igual que el seu germà petit de 125 cc, sorprèn. Inclou il·luminació LED, control de tracció de sèrie i quadre TFT amb sistema mirror per veure el mòbil.
Així mateix incorpora càmera frontal, comandaments retroil·luminats i sistema de clau de proximitat. Sota el seient, en aquest cas, sí que s'hi pot guardar un casc integral.
En marxa, l'RT2 compleix bé. No és un scooter especialment ràpid, i el seu enfocament és el d'un mitja cilindrada ciutadà. Estèticament adopta certes formes SUV, però es queda aquí.
Munta suspensions estàndard, llandes de 14" davant i 13" darrere, i pneumàtics purament asfàltics. Això sí, el tarat de les suspensions sembla haver-se calculat específicament per rodar sobre sòls en mal estat.
És un scooter còmode, que es percep una mica tou. Però que aconsegueix bona estabilitat tot i això, de manera que sobre asfalt irregular passa amb molta facilitat.

Un scooter molt interessant a un preu cridaner, de només 3.895 €.
Cyclone RT3S: el maxiscooter de Cyclone
Amb la mateixa mecànica que l'RT2, però amb una carrosseria de més mida i comoditat, l'RT3S és el vaixell insígnia actual de Cyclone en la seva gamma de scooters. I un cop més, igual que amb l'RT1, s'ha recorregut a un scooter ja conegut. Si t'hi fixes, estàs davant la carrosseria que Daelim va comercialitzar sota el nom de XQ1, un dels seus últims models.

Però només se'n manté l'estructura: el motor no és el mateix. Aquell Daelim era un 250 cc i aquest Cyclone és pràcticament un 300. En equipament, per descomptat, aquest model millora força respecte a l'anterior coreà.
El motor, com dèiem, és el mateix 289 cc de l'RT2 i declara els mateixos 24 CV i el mateix parell de 24,5 Nm. Sí que pesa més que l'anterior (201 kg), com a bon maxiscooter, però la veritat és que el motor resulta suficient per a l'ús diari d'un scooter mitjà.

L'RT3S millora l'RT2 en detalls com la cúpula regulable elèctricament. És un scooter ampli i molt còmode, que va bé —el Daelim ja ho feia—.
Amb llandes de 15" davant i 14" darrere, es mostra estable i fàcil de portar, sense ser excessiu en mida. Tot això a un preu força contingut per a un scooter així: 4.370 €.
Més notícies: