Persona conduint una motocicleta esportiva per una carretera de muntanya amb un fons de natura i muntanyes desenfocades
PROVES

Provem la moto de la marca líder al món que et canviarà completament

La naked esportiva de Honda s’actualitza amb un revolucionari i exclusiu canvi automàtic

Vamos a ver. Si  ja existeixen els quickshifter i, en el cas d'Honda, el canvi automàtic DCT de doble embragatge,  calia un altre invent?.

Doncs sí. Quan el proves, no hi ha dubte.  Aquest E-Clutch és el canvi semiautomàtic esportiu més fi que hagis conegut.

I, sincerament, és un d'aquells casos en què una part acaba eclipsant el conjunt. M'explico. L'E-Clutch no és l'única novetat de l'Honda CB 650R.

Ja era un model que mereixia tota l'atenció de l'aficionat. Una moto suau, divertida, ràpida, agradable i amb una estètica molt aconseguida.

Ara és encara millor, però el nou embragatge acapara tant protagonisme que gairebé s'oblida la resta.

Persona conduint una motocicleta esportiva per una carretera envoltada d’arbres
Una naked polivalent, còmoda i molt divertida | Honda

I no hauria de ser així, perquè més enllà de l'E-Clutch, la CB 650R ha evolucionat. S'han retocat aspectes clau per millorar la seva eficàcia i reforçar aquest estil tan ben definit.

Ens referim al “Neo Sports Café” que va estrenar aquesta gamma fa uns anys. Ara amb un punt més agressiu.

Això sí,  no ha perdut res del que ja la feia especial. És el motor de quatre cilindres, amb el seu caràcter inconfusible, el seu tacte gairebé elèctric i el so tan clàssic de les Honda grans.

I aquests tubs d'escapament amb col·lectors inclinats, herència directa de la mítica CB 400 Four dels anys 70. En aquesta versió  s'ha ajustat per complir amb la normativa Euro 5+ i oferir millor resposta i parell des de baix.

També s'ha millorat l'equipament, redissenyant part de la carrosseria i revisant alguns elements del xassís. Així, aquesta CB 650R és ara més actual, eficaç i atractiva.

I continua sent una de les poques naked sport de quatre cilindres en la categoria de pes mitjà. Juntament amb la Kawasaki Z900, també limitada per al carnet A2.

Persona conduint una motocicleta esportiva per una carretera amb arbres de fons i cel serè
En aquesta versió, la carrosseria s'ha alleugerit per davant | Honda

Està disponible en quatre colors. Ofereix un elegant verd metal·litzat mat, un vermell metal·litzat d'aire més esportiu, un modern gris clar i el sempre present negre.

Es disposava en dues versions, amb i sense E-Clutch. Però la versió convencional, vist l'èxit, ha desaparegut per al 2025. Així de bé funciona.

El preu oficial actual és de 9.475 euros, al juliol de 2025.

COM ÉS L'HONDA CB 650 R: Quatre cilindres i un embragatge increïble

L'Honda CB 650 R millora en molts aspectes, però  el més important continua sent la seva arquitectura mecànica.

Es tracta d'una quatre cilindres en línia de 650 cc. És una configuració que, durant anys, va ser la referència en motos de mitjana i gran cilindrada. Avui dia, motors de dos i tres cilindres ofereixen moltes virtuts, i els trobem en excel·lents models.

Però  un quatre cilindres continua tenint quelcom especial. Sona diferent, puja de voltes amb més alegria, transmet una suavitat mecànica incomparable. I qui el prova, ho sap.

L'Honda CB 650 R sempre t'ha ofert això. I Honda no és una marca que es limiti a afegir una novetat i quedar-se aquí. 

Amb el llançament d'aquesta nova versió, no s'han limitat a integrar l'E-Clutch. També han ajustat la distribució del motor, modificant els temps d'obertura de les vàlvules d'admissió. L'objectiu: millorar la resposta a baix i mig règim.

Motocicleta esportiva de color verd amb detalls daurats estacionada en un carrer il·luminat durant la nit
Els quatre col·lectors d’aquesta CB són una escultura | Honda

S'han redissenyat les tapes del motor al lateral dret, on s'allotja el sistema. El propulsor Euro 5+ entrega 70 kW (93,8 CV) a 12.000 rpm i ofereix 63 Nm de parell a 9.500 rpm.

La xifra màxima de parell s'ha desplaçat una mica cap amunt respecte a versions anteriors, però  la corba ha guanyat en progressivitat des de baix.

Pocs canvis en el xassís, per mantenir el que ja funcionava

La part cicle gairebé no canvia, però no ho necessita. El xassís continua sent una estructura d'acer amb tubs el·líptics.

Els dos principals corren paral·lels als costats del dipòsit, utilitzant el motor com a element portant inferior.  El subxassís sí que ha estat redissenyat i alleugereix el conjunt en 424 grams.

La suspensió davantera és una forquilla invertida Showa SFF-BP de 41 mm, amb funcions separades i 120 mm de recorregut. Tot i que és el mateix model que el de la versió anterior, s'han retocat els ajustos interns. Els molls ara són més suaus i la hidràulica s'ha incrementat lleugerament.

Darrere trobem un basculant d'alumini amb sistema Pro-Link de bieletes, ajustable en precàrrega. També ha rebut una posada a punt més precisa.

Detall del manillar d’una motocicleta amb enfocament en el tap de la suspensió i l’interruptor vermell a la empunyadura dreta
Showa invertida al davant i Pro-link al darrere. Gran qualitat a la part cíclica | Honda

Porta llandes de 17 polzades i munta pneumàtics Dunlop Roadsport 2, que segons Honda milloren l'agilitat del conjunt.  En la frenada, equipa doble disc davanter de 310 mm amb pinces radials Nissin, i un disc posterior de 240 mm.

Equipament: intuïtiu, senzill i agradable

L'Honda CB 650 R no és una moto especialment luxosa ni presumeix d'equipament d'alta gamma. Però tampoc és espartana.

Té el just perquè et sentis a gust sobre ella. I el que porta, aquesta vegada, està ben resolt. molt bé, de fet.

No hi ha modes de conducció ni corbes de potència. Tampoc els necessita. Sí que incorpora control de tracció, que pots desconnectar des del manillar si ho desitges.

El  quadre és ara una pantalla TFT a color de 5 polzades, amb molt bona visibilitat i tres modes de visualització. El fons pot configurar-se en blanc o negre, de forma fixa o adaptant-se automàticament a la llum ambiental.

Tauler digital de motocicleta mostrant la velocitat a zero, indicador de punt mort encès i detalls del viatge
La pantalla TFT millora la percepció de qualitat de l’Honda CB 650 R | Honda

A més,  inclou connectivitat Honda RoadSync. Això et permet enllaçar el mòbil per veure notificacions, controlar música i rebre instruccions de navegació pas a pas.

Tot es maneja des de la piña esquerra, mitjançant un nou comandament de quatre direccions, molt intuïtiu i fàcil d'utilitzar.

La  il·luminació és full LED en tots els elements. Un detall interessant: els intermitents són autocancel·lables, i compten amb  funció d'avís de frenada d'emergència.

Si detecta una frenada forta, activa automàticament els intermitents posteriors per avisar la resta del trànsit.

Honda E-Clutch: el “quid” de la qüestió

Aquest nou embragatge, o millor dit, aquest nou sistema de gestió de l'embragatge, és el que de veritat canvia les regles del joc. Confesso que al principi tenia els meus dubtes.

Calia si ja tenim quickshifter i fins i tot l'avançat DCT a la pròpia gamma Honda? Però en provar-lo es dissipen tots els dubtes. És un salt endavant definitiu.

Es tracta, essencialment, d'un quickshifter millorat que afegeix un control total de l'embragatge. Pots oblidar-te completament de la maneta esquerra: no cal que l'accionis per arrencar, canviar de marxa o aturar-te.

Però continua aquí, per si prefereixes utilitzar-la. De fet, podries desmuntar-la i la moto continuaria funcionant exactament igual.

Detall d’un sistema d’embragatge electrònic Honda E-Clutch amb components interns visibles i engranatges exposats
El sistema e-Clutch permet l’ús manual o automàtic | Honda

Com funciona?  L'eix de la leva de l'embragatge té dos sistemes: un de mecànic i un altre d'electrònic.

Si utilitzes la maneta, el sistema actua de forma convencional. Però dins del càrter, just on va ancorat el cable, hi ha dos motors elèctrics. També un conjunt d'engranatges que poden accionar aquesta leva de forma autònoma.

Aquests motors reben senyals de diversos sensors, des de posició del canvi a marxa engranada. També angle d'obertura de l'accelerador, velocitat de les rodes, règim del motor i posició de l'eix d'embragatge. Així mateix mesura el grau d'obertura dels discos i el gir de l'eix contrarotant del cigonyal.

Així,  quan dones al contacte, el sistema estira de l'embragatge automàticament. No veus moure la maneta, però si la toques, notaràs que està tova. El sistema l'ha accionat per tu.

Si tenies una marxa posada en donar el contacte, la moto no arrencarà fins que premis la maneta. En aquest cas, es desactiva momentàniament el sistema. Quan deixis anar la maneta i comencis a rodar, l'embragatge electrònic es torna a activar sol.

Detall del motor d’una motocicleta Honda amb acabat metàl·lic de color bronze i components mecànics visibles
La tapa del motor s'ha modificat amb el nou sistema. Però no és molt més ampla | Honda

Si arranques en punt mort, n'hi ha prou amb engranar primera. La moto no es mourà fins que donis gas.

En superar unes 2.000 rpm, l'embragatge comença a deixar anar de forma progressiva, sense estrebades. Ho fa igual o millor que tu.

Un cop en marxa, el funcionament recorda al d'un quickshifter, encara que més refinat. Pots pujar marxes sense tallar gas. N'hi ha prou amb un toc a la palanca i entra la següent amb rapidesa i suavitat.

En reduir, el sistema dona un cop de gas i engrana la marxa inferior sense ensurts.  Si cal, aplica un grau d'embragatge addicional per suavitzar la transició.

La gran diferència és que  el sistema pot simular el que a Honda anomenen “mig embragatge”. En realitat, és el que tu mateix faries amb la maneta: deixar-la anar parcialment perquè l'embragatge llisqui una mica. Això passa, per exemple, quan entres en una rotonda en una marxa llarga.

La moto detecta la situació. Llavors aplica una mica d'embragatge, deixa que el motor agafi voltes i entrega parell de forma suau i eficaç. No has de fer res: només girar el puny.

Persona conduint una motocicleta esportiva negra a gran velocitat per una carretera envoltada d’arbres i vegetació
L’ús a la carretera és com el del millor quickshifter | Honda

En aturar-te, tampoc cal que toquis l'embragatge. Frena, atura't i torna a sortir obrint gas.

Pots deixar una marxa engranada o posar punt mort. El sistema subjecta l'embragatge per tu.

Fins i tot pots arrencar en segona o tercera (encara que no és l'ideal per al desgast dels discos). L'E-Clutch ho compensarà deixant lliscar l'embragatge fins que la moto agafi velocitat.

A més,  pots desactivar el sistema des del menú del quadre. En aquest cas, l'embragatge torna a ser completament manual.

Si el portes activat i per costum agafes la maneta, el tacte serà natural, com en qualsevol moto convencional. Tan aviat com la deixis anar, es tornarà a activar el sistema.

Un detall curiós és que pots ajustar la resistència del pedal de canvi en tres nivells: suau, mitjà o dur. La diferència no és enorme, però pots adaptar-lo al teu gust.

Detall del motor d’una motocicleta Honda amb el sistema E-Clutch visible
Només aquesta tapa delata que hi ha e-Clutch. La maneta és al seu lloc | Honda

En el quadre d'instruments hi ha dos indicadors específics de l'E-Clutch. A la dreta, un testimoni amb el dibuix d'un embragatge i una “A”. S'encén en verd quan el sistema està actiu.

Si prems la maneta o l'apagues des del menú, s'apaga la icona per indicar-te que estàs en mode manual.

A l'esquerra, al costat de l'indicador de marxa engranada, veuràs de vegades parpellejar el número de la marxa. Està acompanyat d'unes fletxes cap avall. És el sistema que et suggereix reduir, per exemple, si estàs sortint en segona i considera que hauries de posar primera.

COM VA L'HONDA CB 650 R: Polivalent, divertida, fàcil i suficient

Sempre m'han agradat les Honda CB 650R. Són  motos equilibrades, de mida accessible, potents sense arribar a l'excés.

També molt polivalents i amb un tacte de motor extremadament suau. Aquesta versió manté tot això i afegeix més refinament, tant dinàmic com estètic.

A nivell visual, continua barrejant bé el clàssic amb el modern. Els col·lectors exposats aporten aquest aire retro. Per la seva banda, l'òptica LED davantera, la forma del silenciador o el disseny general aporten agressivitat actual.

En aquesta edició, les línies frontals s'han afilat i baixat lleugerament. Li dona un toc més esportiu sense perdre elegància.

Persona amb casc i jaqueta clara conduint una motocicleta negra per una carretera corba envoltada de vegetació borrosa pel moviment
La CB 650 R sembla més seriosa del que és: una naked esport realment efectiva en corbes | Honda

Però el realment important està en el comportament. Els petits ajustos de xassís i motor gairebé no es noten, però el nou embragatge sí que marca una diferència.

A la ciutat, la moto és més agradable, perquè pots oblidar-te de l'embragatge i centrar-te en frenar i accelerar. I  a la carretera, treu el seu costat més sport, amb canvis perfectes i resposta immediata.

L'ergonomia ajuda molt.  El seient està a 810 mm del terra i la moto és força estreta. Per això s'hi arriba bé amb els dos peus, fins i tot si no ets gaire alt (jo faig 1,65 m).

El pes en ordre de marxa és de 207 kg, però la moto no se sent pesada en absolut. Al contrari, dona la sensació de portar una naked mitjana molt manejable.

Quan gires la clau i dones al contacte, sonen els sistemes d'autocomprovació. Aquesta vegada, saps que entre aquests sorolls hi ha els servomotors activant l'embragatge.

Fiques primera sense tocar la maneta i te'n vas. Així de fàcil.

A la ciutat, gira bé. Es cola sense problema entre cotxes. I, gràcies a l'E-Clutch, no cal que toquis l'embragatge ni una sola vegada: ni en marxes curtes, ni per reduir, ni per aturar-te.

Als semàfors pots deixar la marxa posada o buscar el punt mort, com prefereixis.  No hi ha tensió a la mà esquerra, no hi ha estrebades, ni fatiga.

Motocicleta vista de front amb far redó encès i fons de mar
Pots fer servir l’embragatge de manera estàndard si vols. Aquí tens la maneta | Honda

A la carretera, la cosa canvia. T'oblides completament de l'embragatge i simplement gaudeixes.

Tens entre mans una naked sport de quatre cilindres, lleugera i precisa. A més, amb bon xassís, frens solvents i uns Dunlop que transmeten seguretat.

El canvi és perfecte, sense estrebades ni errors, i pots pujar o baixar marxes sense seguir cap protocol.  Tant li fa que tallis gas o no, el sistema s'adapta a tu. I el so, sempre present, arrodoneix una experiència molt agradable.

No arriba al comportament d'una esportiva pura, però  l'Honda CB 650 R E-Clutch et farà gaudir en qualsevol tipus de carretera. I ho fa amb facilitat, sense exigir gaire al pilot.

El millor

Còmoda, noble i fàcil de portar.

Estètica cuidada i bons acabats.

Canvi E-Clutch molt eficaç i còmode.

Milloraria

Una mica més de protecció aerodinàmica.

Motocicleta esportiva estacionada sobre una estructura de formigó al costat del mar al capvespre amb un llum de fotografia encès a un costat
Estèticament és una moto potser poc cridanera, però bonica, sens dubte | Honda

AIXÍ VEIEM L'HONDA CB 650 R E-CLUTCH

A la carretera: 4

A la ciutat: 4

Passatger: 3

Confort: 4

Equipament: 3

Autovia: 3

(Puntuació entre 1 i 5)

L'Honda CB 650 R ja era una de les naked més completes del mercat. Una moto que t'ofereix suavitat, bon rendiment, una part cicle noble i un disseny que enamora a primera vista.

Ara, amb el nou sistema E-Clutch, fa  un pas endavant real. No només millora la comoditat a la ciutat, també aporta un plus d'esportivitat a la carretera, amb un canvi més ràpid i precís.

Si buscaves una naked de quatre cilindres equilibrada, divertida i diferent, aquí tens una gran candidata.  L'Honda CB 650R E-Clutch canvia la teva manera de canviar... i també la teva manera d'entendre les motos de mitjana cilindrada.

➡️ Proves

Més notícies: